Пропустити навігацію

Пояснювальна записка до проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України “Про схвалення Стратегії запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності у Пенсійному фонді України на період до 2025 року”

 

  1. Резюме

Проєкт розпорядження розроблено з метою створення організаційно-правових засад для запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності в Пенсійному фонді України, забезпечення процесу управління достовірною інформацією про реальний стан солідарної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та сприяння підвищенню ефективності прийняття управлінських рішень, управління публічними фінансами, оптимізації використання ресурсів.

 

  1. Проблема, яка потребує розв’язання

В Україні відбувається реформування бухгалтерського обліку в державному секторі, яке полягає в переході із складання звітності за касовим методом до методу нарахування, який відповідає вимогам міжнародних стандартів. Суть реформування бухгалтерського обліку в пенсійній системі України полягає в забезпеченні достовірності інформації про реальну суму призначених, нарахованих, виплачених пенсійних виплат/допомоги, вартість активів Пенсійного фонду України, прозорості його діяльності, розробки концептуально нових методологічних нормативно-правових документів, що регламентують порядок бухгалтерського обліку фінансових інструментів за міжнародними принципами, розроблення порядку складання й структуру фінансових звітів.

Для проведення  аналізу  співставності у відсотковому співвідношенні, у відносному розмірі витрат на пенсійне забезпечення України у порівнянні з країнами Європейського Союзу  іншими  країнами, виникає необхідність забезпечення відображення фінансових операцій в єдиному форматі.

Зважаючи на передбачене Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, перетворення Пенсійного фонду України в неприбуткову самоврядну організацію, а також з огляду на застосування суб’єктами ринків фінансових послуг міжнародних стандартів фінансової звітності, для співставності фінансових показників як державного, так і недержавних пенсійних фондів, доцільним є застосування міжнародних стандартів фінансової звітності у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та окреме формування звітності за пенсійними виплатами та витратами, пов’язаними із їх адмініструванням.

Реалізація пропозиції щодо переходу Пенсійного фонду України на міжнародні стандарти фінансової звітності потребує виконання актів законодавства, а також розроблення нових актів щодо запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності у Пенсійному фонді України

 

  1. Суть проєкту акта

Проєктом акта пропонується схвалити Стратегію запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності у Пенсійному фонді України на період до 2025 року, визначити механізм її реалізації та перелік індикаторів результатів її реалізації на близьку (до кінця 2023 року) та середню перспективи (до кінця 2025 року).

Основними завданнями Стратегії пропонується визначити:

запровадження методологічних засад бухгалтерського обліку та фінансової звітності в Пенсійному фонді України, заснованих на міжнародних стандартах;

забезпечення повного та достовірного відображення активів, зобов’язань, капіталу, зобов’язань, доходів та витрат Пенсійного фонду ;

забезпечення порівняльності та співставності показників, які характеризують стан та результативність пенсійної системи в Україні та в країнах Європейського Союзу;

здійснення оцінки ефективності солідарної системи на основі аналізу фінансової звітності, складеної на єдиних методологічних засадах із звітністю фінансових установ недержаного пенсійного забезпечення;

підвищення прозорості та якості фінансової звітності Пенсійного фонду України;

забезпечення проведення незалежного аудиту фінансової звітності Пенсійного фонду України;

створення та впровадження інформаційно-аналітичної системи ведення бухгалтерського обліку та складення фінансової звітності Пенсійним фондом України;

застосування моделі прогнозування показників видатків солідарної системи з метою забезпечення сталого фінансування пенсійних виплат в рамках вдосконалення системи управління фінансовими ресурсами Пенсійного фонду України.

Запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності до облікової практики системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування сприятиме удосконаленню інформаційно-аналітичного забезпечення:

складання бюджету на плановий та два наступних за плановим  бюджетні періоди;

стратегічного планування на середньостроковий та довгостроковий періоди;

управління публічними фінансами Пенсійного фонду України з урахуванням зобов’язань на середньостроковий та довгостроковий період для забезпечення фінансової стабільності солідарної системи, планування резерву коштів для поточних потреб та резерву коштів для покриття дефіциту бюджету Пенсійного фонду України в майбутніх періодах;

контролю за процесом виконання бюджету.

 

  1. Вплив на бюджет

Реалізація акта не потребуватиме додаткових витрат з Державного бюджету України.

 

  1. Позиція заінтересованих сторін

Проєкт акта стосується соціально-трудової сфери та потребує погодження із Спільним представницьким органом репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні, Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні, Конфедерацією роботодавців України.

Проєкт акта не регулює питання прав осіб з інвалідністю і не потребує погодження з громадською організацією “Всеукраїнська організація “Союз осіб з інвалідністю України” та громадською спілкою “Всеукраїнське громадське об’єднання “Національна асамблея людей з інвалідністю України”.

Проєкт акта не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку, сфери наукової та науково-технічної діяльності та не потребує погодження уповноваженими представниками всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, проведення експертизи Науковим комітетом Національної ради України з питань розвитку науки і технологій.

 

  1. Прогноз впливу

Проєкт акта за предметом правового регулювання не матиме впливу на ринкове середовище, забезпечення захисту прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян і держави; розвиток регіонів, підвищення чи зниження спроможності територіальних громад; ринок праці, рівень зайнятості населення; громадське здоров’я, покращення чи погіршення стану здоров’я населення або його окремих груп; екологію та навколишнє природне середовище, обсяг природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, земель, зокрема забруднення утвореними відходами, інші суспільні відносини.

Проєкт акта не стосується питань реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку та, відповідно, не потребує проведення цифрової експертизи та отримання висновку Міністерства цифрової трансформації про проведення цифрової експертизи.

 

  1. Позиція заінтересованих органів

Проєкт акта потребує погодження із Міністерством фінансів України, Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерством соціальної політики України та здійснення правової експертизи Міністерством юстиції України і не стосується компетенцій інших органів та, відповідно, не потребує погодження з іншими органами.

 

  1. Ризики та обмеження

У проєкті акта відсутні положення, які за предметом правового регулювання стосуються прав і свобод людини, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод.

У проєкті акта відсутні положення, які порушують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.

У проєкті акта відсутні правила і процедури, які містять ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією. Проєкт акта не потребує проведення громадської антикорупційної експертизи.

У проєкті акта відсутні положення, що містять ознаки дискримінації. Проєкт акту не потребує проведення громадської антидискримінаційної експертизи.

Проєкт акта не регулює питання надання державної допомоги суб’єктам господарювання, на нього не поширюються дія Законом України “Про державну допомогу суб’єктам господарювання” та, відповідно, не потребує отримання відповідного рішення Антимонопольного комітету.

 

  1. Підстава розроблення проєкту акта

Проєкт акта розроблено за ініціативою Пенсійного фонду України.

 

 

Голова правління

Пенсійного фонду України                                                                                                                                     Євгеній  КАПІНУС

 

background Layer 1