Пропустити навігацію

Аналіз регуляторного впливу до проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування”

I. Визначення проблеми

 

 

Проект Закону України “Про внесення змін до Закону України Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – проект Закону) розроблено на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 10.05.2017 № 973/9/1-17 з метою встановлення відповідальності платників збору на обов’язкове державне пенсійне страхування за неповну або несвоєчасну сплату збору при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

 

Платниками збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів казенними підприємствами пробірного контролю є фізичні особи та суб’єкти господарювання, які подають ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

 

Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій сплачується на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до державного бюджету. Ці кошти в установленому порядку зараховуються до загального фонду державного бюджету і використовуються згідно із законом про Державний бюджет України.

 

Казенні підприємства пробірного контролю подають до 20 числа місяця, що настає за звітним, до органів Пенсійного фонду України звіт про нарахування (утримання) та сплату зазначеного збору.

 

Згідно пункту 8 Порядку сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.98 № 1740 (далі – Порядок № 1740), суб’єктами господарювання збір під час клеймування сплачується протягом десяти календарних днів, які настають за останнім днем місяця, в якому цей збір був нарахований. Такі суб’єкти протягом п’яти календарних днів після граничного строку сплати збору подають казенному підприємству пробірного контролю платіжні документи про його сплату.

 

Контроль за сплатою (утриманням) зазначеного збору при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів здійснює Державна фіскальна служба України.

 

Пунктом 17 Порядку № 1740 визначено, що у разі неповної або несвоєчасної сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування несплачені суми стягуються з платників із застосуванням фінансових  санкцій, передбачених законодавством.

 

 

Чинним законодавством не передбачено відповідальності за несплату (несвоєчасну сплату) зазначеного збору, що негативно впливає на платіжну дисципліну платників збору, та призводить  до невчасного/не в повному обсязі надходження або взагалі до ненадходження коштів до державного бюджету.

 

Крім того, у рамках діючого законодавства, проблематичним є виявлення суб’єктів господарювання, які не сплачують або несвоєчасно сплачують збір, оскільки звітність про нарахування та сплату збору, яка подається до Пенсійного фонду казенними підприємствами пробірного контролю, містить лише загальну суму нараховану та сплачену суб’єктами господарювання без зазначення таких суб’єктів.  

 

Наприклад, за даними Служби безпеки України у 2016 році прокуратурою Вінницької області за матеріалами УСБУ у Вінницькій області розпочато кримінальне провадження за ознаками злочину за фактом ухилення протягом 2015-2016 років фізичної особи-підприємця від сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування у розмірі понад                1 млн.грн.

 

За результатами аудиту Рахунковою палатою України ефективності виконання повноважень державними органами влади в частині повноти та своєчасності надходження збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій за період січень 2015 – червень 2016 років можливі недонадходження збору при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів станом на 01.07.2016 року складають 4,6 млн. грн.

 

За даними звітів про нарахування (утримання) та сплату збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при здійсненні клеймування виробів державним пробірним клеймом станом на 01.06.2017 року можливі недонадходження становлять вже 22,8 млн. грн., що майже в п’ять разів більше ніж на 01.07.2016 року.

 

Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

 

+

Держава

+

 

Суб’єкти господарювання,

+

 

у тому числі суб’єкти малого підприємництва

+

 

 

Проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів, оскільки питання відповідальності за несплату зазначеного збору та механізму його стягнення може регулюватися виключно законодавчими актами.

 

II. Цілі державного регулювання

 

Проект Закону розроблено Пенсійним фондом України з метою встановлення відповідальності платників збору на обов’язкове державне пенсійне страхування за неповну або несвоєчасну сплату збору при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю шляхом застосування до суб’єктів господарювання штрафів за несплату або несвоєчасну сплату сум збору на обов’язкове державне пенсійне страхування.

 

Основною ціллю Проекту Закону є підвищення платіжної дисципліни платників збору, що сприятиме вчасному та повному надходженню коштів до державного бюджету.

 

 

III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

 

1. Альтернативні способи досягнення цілей державного регулювання:

 

 

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1 – внести зміни до Закону УкраїниПро збір на обов’язкове державне пенсійне страхування”, якими встановити відповідальність платників збору на обов’язкове державне пенсійне страхування за неповну або несвоєчасну сплату збору при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю

  Такий спосіб є ефективним методом  підвищення платіжної дисципліни платників збору

 

Альтернатива 2 – залишити без змін чинну редакцію Закону України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування

 

Не дозволить досягти цілей державного регулювання, оскільки положеннями Закону України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування не встановлено відповідальність платників збору на обов’язкове державне пенсійне страхування за неповну або несвоєчасну його сплату

 

2. Оцінка впливу на сферу інтересів держави:

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

 

Вчасне та повне  надходження збору при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до державного бюджету.

 

Додаткові надходження до державного бюджету у разі накладання штрафів за порушення строків сплати збору суб’єктами господарювання

 

 

Основні витрати держави пов’язані із:

 

здійсненням контролю працівниками органів ДФС за своєчасністю сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування;

 

адміністративні витрати при застосуванні штрафних санкцій органів державної фіскальної служби мінімальні або взагалі відсутні у разі своєчасної сплати збору суб’єктами господарювання та здійснюватимуться в межах фінансування ДФС без необхідності залучення додаткових кадрів.

 

Водночас додаткових витрат держави не виникає.

 

Альтернатива 2

 

Відсутні

 

 

Залишення ситуації без змін свідчить, що проблема продовжує існувати. Відсутні важелі її вирішення.

 

Кошти недоотримані державним бюджетом.

 

Можливі втрати за даними звітності, що подається до органів  Пенсійного фонду України державними підприємствами пробірного контролю,  становлять -15,1 млн. грн.

 

3. Проект Закону не поширюється на сферу інтересів громадян.

 

4. Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

 

Кількість суб’єктів господарювання на яких поширюватиметься дія акта*

 

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання

2

 

15

 

88

 

1234

 

1339

 

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

0,2

 

1,1

 

6,6

 

92,1

 

100

 

 

*Інформація згідно даних Державної фіскальної служби України, які згідно з реєстраційними даними мають основний вид діяльності «Виробництво ювелірних і побутових виробів» (КВЕД 32.12) (лист від 23.08.2017 № 14603/5/99-99-13-04-01-16).

 

Під дію регулювання підпадають всі суб’єкти господарювання, які подають ювелірні та побутові вироби на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю, оскільки проблема однаково впливає на всіх суб’єктів господарювання незалежно від форми власності та рівня доходу. 

 

 

Звіти про нарахування та сплату збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час здійснення клеймування ювелірних та побутових виробів державним пробірним клеймом подаються до органів Пенсійного фонду України загальною сумою без розбивки по суб’єктах господарювання, тому розрахунки здійснено із розрахунку суми недоплати збору, а не із розрахунку суб’єктів господарювання.  

 

 

ВИТРАТИ

 

які виникають внаслідок дії регуляторного акта, визначені

 

для альтернативи 1 (обраний спосіб)**

 

 

** Витрати не для всіх суб’єктів, а лише для тих, що порушують законодавство в частині додержання строків сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час здійснення клеймування ювелірних та побутових виробів державним пробірним клеймом

 

*** Якщо припустити, що із несплачених сум на 01.06.2017 року 22,8 млн.грн. фактична несплата або несвоєчасна сплата становить 25 %, то сума фінансових санкцій складатиме близько 570,0 тис. грн. (22,8 млн.грн. х 25 % х 10 % (розмір штрафної санкції)  = 570,0 тис.грн.)    

 

 

Порядковий номер

Витрати

За перший рік

1

Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо, гривень

0.00

2

Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), гривень

0.00

3

Витрати, пов’язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам, гривень

0.00

4

 

Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо), гривень

570 000***

 

5

Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), гривень

0.00

6

Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), гривень

0.00

7

Витрати, пов’язані із наймом додаткового персоналу, гривень

0.00

8

Інше (уточнити), гривень

0.00

9

РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), гривень

570 000

10

Кількість суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць

х

11

Сумарні витрати суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), гривень

570 000

 

Сумарні витрати за альтернативами

Сума витрат, гривень

Альтернатива 1. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання згідно з додатком 2 Методики проведення аналізу впливу регуляторного впливу (рядок 11 таблиціВитрати на одного суб’єкта господарювання, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”)

570 000

Альтернатива 2. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання згідно з додатком 2 Методики проведення аналізу впливу регуляторного впливу (рядок 11 таблиціВитрати на одного суб’єкта господарювання, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”)

0

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Стимулюватиме платників збору дотримуватися вимог законодавства про збір на обовязкове державне пенсійне страхування щодо своєчасної сплати збору

Для суб’єктів господарювання, які своєчасно не сплачуватимуть збір, будуть додаткові витрати у вигляді штрафів

Для суб’єктів господарювання, які сплачують збір в строки, встановлені законодавством, додаткових витрат не буде 

Альтернатива 2

Відсутні

Відсутні

Залишення ситуації без змін порушуватиме принцип рівноправності щодо виконання обов’язків зі сплати платежів до державного бюджету та  викликатиме негатив з боку суб’єктів господарювання, які дотримуються норм законодавства щодо строків сплати збору

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу

 

досягнення цілей

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

4

Альтернатива 1 дає змогу досягнути поставлених цілей державного регулювання

Альтернатива 2

1

Альтернатива 2 не дає змоги досягнути поставлених цілей державного регулювання

 

Рейтинг результативності

 

Вигоди (підсумок)

 

Витрати (підсумок)

 

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

 

Альтернатива 1

 

Забезпечить виконання законодавчих обов’язків суб’єктами господарювання щодо своєчасної сплати збору при поданні ювелірних та побутових виробів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю

 

Витрати будуть лише у суб’єктів, які порушують порядок сплати збору.

 

Розрахунково витрати для суб’єктів господарювання можуть скласти

 

570, 0 тис. грн

 Є найбільш ефективним способом, оскільки забезпечить досягнення цілей державного регулювання з мінімальними витратами

 

 

Альтернатива 2

 

Відсутні

 

Недоотримані кошти державним бюджетом

 

Розрахунково недонадходження коштів до державного бюджету станом на 01.06.2017 року  складають 22,8 млн. грн.

Є неприйнятним, оскільки не дозволить досягти цілей державного регулювання, залишається невирішеною проблема щодо своєчасності та повноти сплати збору, недоотримання коштів державним бюджетом

 

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Альтернатива 1

 

Обраний спосіб

 

Обрана альтернатива в першу чергу, спрямована на попередження виникненню порушень суб’єктами господарювання та приведе до ефективнішого виконання покладених законодавством на Державну фіскальну службу України повноважень щодо контролю за сплатою збору при поданні ювелірних та побутових виробів на  клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

 

Також сприятиме своєчасному та повному надходженню коштів до державного бюджету.

Додаткові надходження можливі при застосуванні штрафів до платників за несвоєчасну та неповну сплату збору.

Альтернатива 2

 

Переваги відсутні. Альтернатива 2 не вирішує поставлені проблеми щодо платіжної дисципліни платниками збору та може призвести до її погіршення.

 

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

 

 

Пунктом 17 Порядку № 1740 визначено, що у разі неповної або несвоєчасної сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування несплачені суми стягуються з платників із застосуванням фінансових  санкцій, передбачених законодавством, а чинним на сьогодні законодавством не передбачено таких санкцій.

 

Проектом Закону передбачається запровадити фінансові санкції у вигляді штрафів до платників збору на обов’язкове державне пенсійне страхування за неповну або несвоєчасну сплату збору при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

 

З метою забезпечення контролю за сплатою зазначеного збору без проведення перевірок платників змінюється і механізм його сплати, який буде визначений законом (на сьогодні строки сплати зазначеного збору визначені лише Порядком № 1740).

 

Сплачуватимуть  збір на обов’язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів фізичні особи та суб’єкти господарювання при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів.     

 

Казенні підприємства пробірного контролю видаватимуть  клеймовані ювелірні вироби суб’єктам господарювання лише за умови пред’явлення платіжного документа про сплату збору.

 

Органи державної фіскальної служби України здійснюватимуть контроль за повнотою сплати збору лише у разі отримання інформації від органів Пенсійного фонду щодо несплати або несвоєчасної сплати збору суб’єктами господарювання та застосовуватимуть до них штрафи.

 

Застосування штрафів органами державної фіскальної служби за несплату або несвоєчасну сплату сум збору на обов’язкове державне пенсійне страхування стимулюватиме суб’єктів господарювання дотримуватися вимог законодавства про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування, що сприятиме вчасному та в повному обсязі надходженню коштів до державного бюджету.

 

 

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

 

Зазначене регулювання додаткових затрат у всіх суб’єктів господарювання не спричиняє.

 

Додаткові затрати виникатимуть лише у тих суб’єктів господарювання, які порушують законодавство в частині строків сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування.

 

Оскільки, Пенсійний фонд України не володіє інформацією хто з суб’єктів допускає порушення порядку сплати збору (малі чи великі суб’єкти господарювання), то Тест малого підприємництва не здійснювався.

 

 

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 

Термін дії регуляторного акта не обмежений у часі.

 

Зміна терміну дії регуляторного акта можлива у разі прийняття змін до нього або визнаня його таким, що втратив чинність.

 

Термін набрання чинності регуляторним актом  – з дня наступного за днем його опублікування.

 

 

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

 

До показників результативності дії регуляторного  акта належать:

 

1) кількість суб’єктів господарювання, які подають ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю;

 

кількість боржників, які не сплатили збір на обов’язкове державне пенсійне страхування при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом;

 

2) розмір надходжень до державного бюджету збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, який сплачується суб’єктами господарювання при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю;

 

сума боргу зі сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом;

 

сума застосованих фінансових санкцій за даними Державної фіскальної служби України;

 

3) рівень поінформованості суб’єктів господарювання із основними положеннями регуляторного акта високий, оскільки:

 

проект Закону та супровідні до нього документи оприлюднено на офіційному веб-сайті Пенсійного фонду України з метою обговорення та отримання від суб’єктів  господарювання  зауважень та пропозицій;

 

після схвалення законопроекту та подання його на розгляд Верховній Раді України в установленому порядку зі змістом законопроекту можна буде ознайомитися на Порталі Верховної Ради України у рубриці «Законотворчість»;

 

після прийняття законопроекту Верховною Радою України та його підписання Президентом України цей Закон буде опубліковано в офіційних друкованих виданняхта на офіційному веб-сайті Верховної Ради України.

 

 

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

 

Відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься у строки, встановлені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», із застосуванням статистичного методу шляхом аналізу звітності про нарахування (утримання) та сплату збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, яку подають казенні підприємства пробірного контролю, а також даних про суми штрафів застосованих до боржників зі сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, отриманих від Державної фіскальної служби України.

 

Результативність дії регуляторного акта здійснюватиметься за допомогою базового, повторного, періодичного відстежень.

 

Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через рік після набрання чинності цим регуляторним актом.

 

Повторне відстеження буде проводитися через два роки з дня набрання ним чинності.

 

Періодичне відстеження буде проводитись раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів із повторного відстеження.

 

У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань під час проведення аналізу показників дії цього акта, ці питання будуть вирішені шляхом внесення відповідних змін.

 

 

 

 

Голова правління                                                             О. Б. Зарудний

 

 

 

background Layer 1