Пропустити навігацію

Історія Пенсійного фонду

Історія пенсійної служби Чернігівщини заглиблюється своїм корінням ще в часи Радянського Союзу. Після того, як 21 грудня 1990 року постановою Ради Міністрів УРСР та Ради федерації незалежних профспілок України за № 380 було створено Українське республіканське відділення Пенсійного фонду СРСР та його обласні філії, у січні 1991 року був затверджений перший штатний розпис Чернігівської обласної філії республіканського відділення Фонду чисельністю 11 працівників, а також 52 уповноважених Пенсійного фонду в районах і містах області.

У 1992 році на базі республіканського відділення був створений Пенсійний фонд України. Із проголошенням незалежності України постала необхідність розбудови нової національної пенсійної системи, заснованої на принципах соціальної справедливості, – фінансово міцної та економічно ефективної. Створення Пенсійного фонду було історичною подією ще й тому, що вперше в Україні було закладено підвалини солідарної системи, яка базується на сплаті цільових пенсійних внесків, а не на бюджетних асигнуваннях державної пенсійної системи.

Одночасно були утворені відповідні обласні управління, зокрема, й Чернігівське, а в липні 1994 року – 26 міських та районних відділів Пенсійного фонду області.

За час функціонування органів Пенсійного фонду України вдосконалювалась їх структура, ускладнювались завдання і відповідно зростала чисельність працюючих.

Постановою правління Пенсійного фонду України у квітні 2002 року була затверджена структура органів Пенсійного фонду, за якою на базі відділів були утворені управління Пенсійного фонду України в районах, містах та районах у містах і затверджено Положення про їх діяльність.

У тому ж році на базі обласного управління було створено головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області.

Спеціалісти працювали з повною віддачею, бо розуміли що від їх роботи залежить і ставлення людей до новоствореного органу.

З перших місяців 1991 року почали проводити збір страхових внесків підприємств та організацій на відкриті банківські рахунки.

Вустами очевидця

Віхи Фонду: 1991. Перші кроки

1 - Історія Пенсійного фондуОльга ДИКА, у 1991 році – уповноважений Чернігівського обласного філіалу Українського республіканського відділення Пенсійного фонду України по Носівському району:

– Я працювала інженером по праці у Носівському райпобуткомбінаті, коли мені зателефонували з райвиконкому і запросили працювати в нову структуру, яка тоді тільки створювалась. Що і як треба буде робити, тоді достеменно ніхто не знав. І хоча назва моєї посади «звучала» – уповноважений Чернігівського обласного філіалу Українського республіканського відділення Пенсійного фонду України по Носівському району – та насправді я почувалася, як «міністр без портфеля» – начальник без кабінету. Точніше, шукали-шукали мені підходяще приміщення, та так і не знайшли. І поселили в актовому залі районного відділення банку «Україна».

Майже півроку я була одна, а в серпні мені дали помічника – Андрія Газюру, який теж мав статус уповноваженого. Так удвох із ним ми і пропрацювали до 1994 року.

Спочатку було дуже важко. Поверталася додому ледь не опівночі. Якими були перші кроки? Узяла на облік усіх, хто згідно закону мав сплачувати внески, склала список юридичних осіб – платників, провела з ними семінар, розповіла, як робити внески в Пенсійний фонд. До речі, внески почали надходити вже з першого місяця, тоді ж з’явилися і перші боржники. Звіти про надходження коштів складалися вручну, вивірялося усе до копієчки. Їх ми називали поміж собою «простирадлами» – за величезний розмір. За «комп’ютер» мені тоді слугувала рахівниця, пізніше – калькулятор.

Основними напрямами роботи Пенсійного фонду із середини
90-х стало вдосконалення законодавства зі сплати обов’язкових платежів, запровадження їх персоніфікованого обліку, посилення платіжної дисципліни підприємств.

У зв’язку з важким фінансово-економічним станом платників в області, як втім і по всій Україні, почалися затримки з виплатою пенсій.

Було запроваджено механізм погашення заборгованості у натуральній формі продукцією підприємств-боржників, завдяки чому у 2000 році Чернігівщина повністю погасила заборгованість з виплати пенсій.

Вустами очевидця

Віхи Фонду: 1997. Наказано вижити

2 - Історія Пенсійного фондуМарія ПОПОВИЧ, у 1997 році – начальник Куликівського районного відділу Пенсійного фонду України:

– Затримка з виплатою пенсії у районі у 1990-ті була для пенсіонерів справжнім лихом. Заборгованість по виплаті пенсії та допомоги сягала до півроку. Більшість підприємств району заробітну плату працівникам виплачували несвоєчасно, в основному – у натуральній формі.

І тоді ми заявили про необхідність рішучих дій всіх – і влади на місцях, і  керівників підприємств – з тим, щоб погасити борги перед пенсіонерами. Відступати далі було нікуди, адже на карту поставили питання виживання  людей.

Голова райдержадміністрації видав розпорядження «Про розрахунки сільськогосподарських підприємств по страхових внесках до Пенсійного фонду». Колективні сільгосппідприємства масово проводили оранку присадибних ділянок пенсіонерів за їхньою згодою – в рахунок частини пенсій, видавали  зерно та іншу сільськогосподарську продукцію.

Надалі ми почали шукати боржників з усієї України, які встигли накопичити заборгованість перед Пенсійним фондом і мали  продукцію, що користувалася попитом у пенсіонерів. У район «потекло» борошно, цукор, продукти  харчування, телевізори, холодильники, газові труби, плити та лічильники, дрова, брикет, будматеріали, різні товари повсякденного вжитку. Важче згадати, чого в нас не було. Усе це ми самотужки розвозили по селах, роздавали на ярмарках, не маючи ні вантажників, ані власного транспорту. За рік ми виплачували пенсію у натуральній формі на суму близько мільйона гривень.

 Отак ми виживали разом з пенсіонерами…

Одним із найважливіших етапів у діяльності Фонду в області було, передусім, запровадження в 1998 році системи персоніфікованого обліку внесків, що стало своєрідним технологічним проривом у реформуванні пенсійної системи, насамперед, тому, що дало можливість справедливіше підійти до пенсійного забезпечення громадян.

Вустами очевидця

Віхи Фонду: 1999. Персоніфікація

25415 01 - Історія Пенсійного фондуОксана ЛЬОДОВА, у 1999 році – заступник начальника райвідділу – начальник підвідділу організацій впровадження персоніфікованого обліку:

– Наприкінці 1990-х розгорнулася підготовка до перебудови основ пенсійного законодавства. Постало завдання створити персоніфікований облік платників страхових внесків. Вимоги були жорсткими – створити базу персоніфікації за два місяці. Щоб зібрати, обробити та систематизувати дані про страховий стаж та заробіток, доводилось працювати у дві зміни. Велику роль відігравали фахівці з комп’ютерної техніки, адже персоніфікація є фактично технічним заходом, який здійснюється за допомогою спеціальних програм.

Персоніфікація зробила революцію в системі призначення пенсій, адже після набуття у 2004 році чинності Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» визначальними відомостями при призначенні пенсії стали дані про страховий стаж і заробіток працюючого із системи персоніфікованого обліку відомостей. Дані з неї офіційно почали враховуватись при нарахуванні пенсій за період з 1 липня 2000 року. До речі, після набуття чинності згаданого закону за перерахунками пенсій звертались тисячі пенсіонерів, багато хто з них – по кілька разів. Наші фахівці працювали тоді в надзвичайному режимі, не рахуючись із часом.

 

Важливу роль у розвитку Фонду та його становленні як органу виконавчої влади відіграла передача органам Пенсійного фонду функцій з призначення та виплати пенсій, які раніше здійснювали органи соціального захисту населення.

Вустами очевидця

Віхи Фонду: 2002. Нові функції

4 - Історія Пенсійного фондуЛюбов КИСЛА, у 2002 році – заступник начальника відділу пенсійного забезпечення ГУ ПФУ в області:

– На виконання постанови Правління ПФУ від 30.04.2002 року «Про затвердження структури органів Пенсійного фонду України» у червні того ж року в головному управлінні був створений відділ пенсійного забезпечення, який у серпні трансформувався в управління пенсійного забезпечення. Фахівців набирали, в основному, в органах соціального захисту населення.

На той час у нашій області виплата пенсій проводилась централізовано. Отже, треба було робити все одночасно: перебирати функції з призначення та виплати пенсій, впроваджувати програмне забезпечення і передавати виплату пенсій на місця.

Працювали майже цілодобово. У встановлені терміни, відповідно до розроблених методичних рекомендацій, від органів соціального захисту прийняли пенсійні справи та особові рахунки у паперовому вигляді. Була проведена велика робота по навчанню спеціалістів в районних та міських управліннях Фонду, проводились кущові семінари з вивчення пенсійного законодавства та програмного забезпечення АСОПД\КОМТЕХ. Фахівці головного управління виїздили в підвідомчі управління для надання практичної допомоги щодо правильності ведення виплатної документації та роботи з програмним забезпеченням.

З жовтня 2002 року органи Фонду почали здійснювати виплату пенсій. Робота з передачі функцій із призначення та виплати пенсій була виконана настільки ювелірно, без жодного збою, що пенсіонери навіть нічого не помітили.

Підвищення якості обслуговування – це комплексна робота, яка ведеться на багатьох напрямах: від культури спілкування до запровадження новітніх інформаційних технологій, від підготовки кадрів для Фонду – до співпраці із соціальними партнерами.

Створення пенсійних банківських рахунків є важливим кроком до цивілізованих форм пенсійного забезпечення на шляху його реформування. Сьогодні все більше пенсіонерів бажають одержувати пенсію з поточного рахунку, відкритого в установі банку. У полі зору пенсійників завжди знаходиться і питання фінансування пенсійних виплат через підприємства «Укрпошти».

Із 2012 року управління Пенсійного фонду України області розпочали прийом та обслуговування громадян за принципом «єдиного вікна».

У 2012 році запрацював селекторний зв’язок між головним та підвідомчими управліннями.

У 2014 році впроваджено сучасні електронні сервіси для забезпечення дистанційного обслуговування громадян. Технологія СКАЙП-зв’язку працює в головному та у всіх підвідомчих управліннях.

Актуальним є питання підготовки кадрів. Працювати в системі Фонду приходять випускники вищих навчальних закладів. За направленням головного управління у вищих навчальних закладах, з якими укладено угоди про педагогічне співробітництво, студенти здобувають освіту в Національному університеті «Одеська юридична академія», Національному університеті «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого», Національному авіаційному університеті.

До участі у вирішенні пенсійних питань Пенсійний фонд залучає соціальних партнерів. У серпні 2017 року було підписано тристоронню Угоду про соціальне партнерство у сфері пенсійного забезпечення між головним управлінням, Федерацію профспілкових організацій області та обласним об’єднанням організацій роботодавців. Пенсійне забезпечення жителів Чернігівщини стало спільною турботою пенсійної служби, обласної та місцевої влади, громадських організацій. Тісно співпрацюють пенсійники області і з ветеранськими організаціями.

Із грудня 2017 року розпочато впровадження нових сучасних технологій обслуговування громадян, зокрема, централізованої системи призначення та виплати пенсій на базі електронної пенсійної справи.

Це дало змогу не тільки відмовитися від величезного паперового документообігу, а й спростити процедуру прийому та обслуговування громадян, істотно скоротити час їхнього спілкування з фахівцями Фонду.

На виконання Стратегії модернізації та розвитку Пенсійного фонду, ухваленої Урядом, органи Пенсійного фонду області працюють над тим, щоб  докорінно змінити процес обслуговування громадян не лише кількісно, але й якісно. Важливим акцентом в цьому напрямку є максимальне розширення мережі надання пенсійних послуг.

Безумовним досягненням у роботі органів Фонду стало і розширення пунктів обслуговування громадян, які наразі  організовані в об’єднаних територіальних громадах, а також Центрах надання адміністративних послуг, житлово-експлуатаційних конторах, закладах вищої освіти, банках, сільських радах тощо.

Творчим розвитком, духовним збагаченням, оздоровленням та відпочинком працівників головного і підвідомчих управлінь та їх дітей опікується створена 16 грудня 2003 року Чернігівська обласна профспілкова організація працівників Пенсійного фонду України та її незмінний лідер Олександра Миколаївна Лайок. Обласний комітет разом з комітетами первинних профспілкових організацій організовує різноманітні виставки творчих робіт як працівників Фонду, так і їх дітей, проводить обласні спартакіади працівників Фонду, у яких беруть участь команди усіх управлінь.

     Перед працівниками Пенсійного фонду області надалі стоять непрості завдання. Це, зокрема, впровадження змін до пенсійного законодавства, втілення в життя Концепції розвитку інформаційно-аналітичних систем Пенсійного фонду України, підготовка до майбутнього впровадження накопичувального рівня пенсійної системи, а також поточна робота по призначенню та перерахунках пенсій. На особливому контролі в головному управлінні перебуває питання пенсійного забезпечення сімей загиблих в районах проведення антитерористичної операції та виплати пенсій за новим місцем проживання громадянам, які переїхали з Донецької та Луганської областей. Але працівники Фонду, маючи необхідні знання, досвід та уміння готові гідно протистояти викликам сьогодення та виконувати поставлені перед ними завдання.

        На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 року № 628 «Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України» управління Пенсійного фонду України в  Чернігівської області з 10.06.2019 року припинили свою діяльність шляхом приєднання до головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, яке є правонаступником всіх прав та обов’язків 10 об’єднаних територіальних управлінь ПФУ в області.

 Відтепер всі управління, які ліквідувалися як юридичні особи, не ведуть самостійного листування. Усі листи, письмові звернення та поштову кореспонденцію потрібно надсилати на адресу головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області  – вул. П’ятницька, 83-А, м. Чернігів, поштовий індекс14005.

У підрозділах Фонду продовжуватимуть працювати спеціалісти з обслуговування громадян, призначення, перерахунку та виплати пенсій, платежів до пенсійної системи, контрольно-перевірочної роботи, ведення електронних реєстрів, підтримки, адміністрування і захисту інформаційно-аналітичних систем, юридичної служби тощо, які надаватимуть всю необхідну інформацію відповідно до запитів громадян, страхувальників та застрахованих осіб.

В області збережено діючу мережу місць прийому та обслуговування жителів області. У відділах  обслуговування громадян (сервісних центрах), на віддалених робочих місцях в об’єднаних територіальних громадах, місцевих органах влади, у центрах надання адміністративних послуг, сільських та селищних радах тощо, проводиться прийом громадян з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій, оформленні допомоги на поховання, видачі довідок про розмір пенсії, про перебування на обліку та інше.

Це ще один важливий крок на шляху створення якісно нової системи пенсійного забезпечення, яка передбачає покращення якості обслуговування громадян у сфері пенсійного забезпечення з наближенням його до європейських стандартів.

 

 

background Layer 1