Електронна трудова книжка: питання – відповіді
10 червня 2021 року набуває чинності Закон №1217-IX щодо ведення обліку трудової діяльності працівників в електронній формі.
Що стало поштовхом до переходу на електронну трудову книжку?
Причин дуже багато, які в цілому пов’язані з цифровізацією нашої держави. Основний чинник – це перспектива автоматичного призначення пенсії та ряд інших переваг, пов’язаних із зменшенням витрат роботодавців на ведення паперового документообігу та спрощення доступу до інформації про набутий стаж працівників для призначення виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням.
Яка інформація буде міститися в електронній трудовій книжці та чи буде вона відрізнятися від паперової? Що буде із паперовими книжками?
Електронна трудова книжка – це цифровий аналог паперових трудових книжок, тому в електронній трудовій книжці буде відображатися уся інформація про стаж, яка наявна в паперовій книжці.
Відомості про трудову діяльність можуть вноситися як застрахованою особою так і роботодавцем через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України у вигляді сканованих або оцифрованих копій, передбачених законодавством документів (трудової книжки, довідок тощо) з обов’язковим накладанням страхувальником або застрахованою особою кваліфікованого електронного підпису.
Після внесення відомостей про трудову діяльність роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки працівникові на руки під підпис. Якщо працівник виявить бажання продовжити її ведення, то роботодавець на його вимогу буде зобов’язаний на його вимогу паралельно із електронним обліком трудової діяльності також внести до паперової трудової книжки записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення.
Коли електронні трудові книжки почнуть офіційно діяти для всіх?
Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» №1217-ІХ вступає в дію 10.06.2021, тобто офіційно електронні трудові книжки починають свою дію з 10.06.2021.
Що означає 5-річний перехідний період для оцифрування обліку трудової діяльності?
За цей період має відбутися включення Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою у порядку та строки , встановлені Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади , що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин.
Де можна переглянути електронну трудову книжку?
Подивитися наявну про себе інформацію в тому числі трудовий та страховий стаж можна на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України https://portal.pfu.gov.ua. Якщо в особи з’являються якісь питання, на порталі реалізована можливість подачі звернення з детальним описом проблеми, на яке фахівцями Фонду буде надана відповідь у встановлені законодавством терміни.
Крім того, Пенсійним фондом України розроблено мобільний додаток «ПФУ» для системи Андроїд, який можна завантажити через Play Маркет та отримати максимально зручний та ефективний доступ з мобільного пристрою до електронних сервісів Пенсійного фонду України.
На скільки захищені дані, які міститимуться в електронній трудовій книжці?
Дані акумулюються в Реєстрі застрахованих осіб та мають відповідний кіберзахист, який унеможливлює шахраям скористатися відомостями, що містяться в електронній трудовій книжці.