БЕЗПЕКА ПРАЦІ НА АВТОМОБІЛЬНОМУ ТРАНСПОРТІ
Практично щоденно засоби масової інформації повідомляють про резонансні дорожньо-транспортні пригоди (далі – ДТП) на автомобільних дорогах країни. У ДТП продовжують гинути водії, пасажири транспортних засобів, випадкові перехожі. Більшість потерпілих у результаті ДТП були під час виконання службових обов’язків, що посилює і без того маловтішну статистику виробничого травматизму. Нещасні випадки на виробництві, які трапились на території підприємств з причин наїзду автотранспортних засобів, не входять до статистики ДТП, а такі випадки є і навіть зі смертельними наслідками.
Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області інформує, що протягом 2023 року на підприємствах області сталося 59 нещасних випадків, пов’язаних з виробництвом, в т. ч. 9 із смертельним наслідком. Із всіх випадків, 19 сталися внаслідок пригоди (події) під час руху транспортних засобів, в т. ч. 18 внаслідок дорожньо-транспортної пригоди на дорогах загального користування, з яких 4 із смертельним наслідком та 1 внаслідок наїзду транспортних засобів на потерпілого на території підприємства із смертельним наслідком.
Для попередження нещасних випадків на виробництві, пов’язаних із користуванням автотранспортних засобів, роботодавцям необхідно постійно здійснювати суворий контроль за дотриманням на підприємствах, в установах та організаціях (далі – підприємство) вимог нормативно-правових актів з охорони праці в процесі навчання водіїв, технічного огляду автотранспортних засобів, проходження відповідних медичних оглядів водіїв та за виконанням посадових обов’язків осіб, які відповідають за безпеку дорожнього руху на підприємстві.
В Україні чинні «Правила охорони праці на автомобільному транспорті», затверджені наказом МНС України від 09.07.2012 № 964. Дія цих Правил поширюється на всі автотранспортні підприємства й організації, а також підприємства, до складу яких входять транспортні цехи, дільниці, майстерні, гаражі тощо, незалежно від відомчої належності та форми власності. Безумовне виконання вимог цих Правил підприємствами значно зменшить вірогідність настання нещасного випадку, пов’язаного з використанням автотранспорту.
У настанні ДТП вагому частину складають неадекватні дії людини, тому роботодавець повинен брати до уваги придатність водія до роботи, яку йому довірили. Проведення передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв є обов’язковою вимогою з допуску водія до керування транспортним засобом. Підприємство, де відсутній відповідно навчений спеціаліст із проведення таких медичних оглядів, повинно укласти угоду на проведення медоглядів водіїв з іншим підприємством, де ця робота проводиться.
У розвинених країнах психофізіологічна експертиза давно стала обов’язковою складовою безпеки на виробництві. Практично жодна провідна фірма не наймає на роботу людей без попереднього психофізіологічного обстеження. В нашій країні відповідно до статті 17 Закону України «Про охорону праці» та пункту 2.13. «Порядку проведення оглядів працівників певних категорій», затвердженого наказом МОЗ від 21.05.2007 № 246, тільки працівники, зайняті на роботах, що потребують професійного добору, повинні надати висновок психофізіологічної експертизи комісії, яка проводить медичний огляд.
Також роботодавець при організації роботи водіїв повинен враховувати вимоги до робочого часу, періоду керування, перерви, часу відпочинку, обліку робочого часу.
Знання водіями Закону України «Про дорожній рух», «Правила дорожнього руху» та інструкцій з охорони праці за професією та видами робіт, які вони виконують, а також інструкції з безпеки дорожнього руху значно поліпшить безпечний стан на дорогах. Роботодавцям необхідно частіше здійснювати водіям перевірку знань Правил дорожнього руху та інструкцій з охорони праці, за якими вони проінструктовані.
Роботодавець повинен завжди пам’ятати, що кожний автотранспортний засіб, що використовується, повинен бути в технічно справному стані і відповідно укомплектований, перед виїздом на лінію має бути перевірений та допущений до роботи відповідальною посадовою особою, а керувати цим автотранспортом повинен водій, який пройшов передрейсовий медичний огляд, і все це повинно бути відмічено в подорожньому листі. Водій перед виїздом повинен бути проінформований про умови праці на лінії, місцях вантажно-розвантажувальних робіт та особливості вантажу, що перевозиться.
Безвідповідальність водія, недбале ставлення роботодавця до режиму праці та використання службового автомобіля, порушення вимог безпеки під час експлуатації автомобільного транспорту, неякісне складання інструкцій з охорони праці та проведення інструктажів водіїв становлять основні причини настання нещасних випадків під час використання автотранспорту.