Пропустити навігацію

Позитивний досвід щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці в Ліцеї № 3 Івано-Франківської міської ради

Спеціалісти відділу профілактики та розслідування нещасних випадків управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області відвідали Ліцей № 3 Івано-Франківської міської ради з метою вивчення позитивного досвіду роботи з охорони праці та профілактики виробничого травматизму задля запобігання нещасним випадкам, усунення загрози здоров’ю працівників, спричиненої умовами виробництва, де організація проведення освітнього процесу не ставиться в пріоритет по відношенню до питань охорони праці.

Головною метою діяльності Ліцею, закладу загальної середньої освіти, є забезпечення всебічного розвитку, виховання та соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві. Серед головних завдань та функцій ліцею виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності, створення здорових та безпечних умов навчання та праці. 

Організація робити з охорони праці в Ліцеї № 3 Івано-Франківської міської ради спрямована на підготовку, прийняття та реалізацію рішень щодо організаційних, технічних, санітарно-гігієнічних та лікувально-профілактичних заходів, спрямованих на створення здорових та безпечних умов праці, навчання, збереження здоров’я та працездатності працівників та здобувачів освіти, проведення інструктажів з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу. Питання організації роботи з охорони праці у Ліцеї є ключовим у процесі створення безпечних умов праці під час освітнього процесу.

Основне завдання, яке ставили перед собою спеціалісти відділу, це вивчення позитивного досвіду функціонування системи управління охороною праці (далі СУОП), роботи щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці, що дасть можливість порівняти рівень організації роботи з охорони праці в різних закладах освіти, з метою поширення досвіду на інші навчальні заклади, де організації роботи з охорони праці та профілактики виробничого травматизму приділяється значно менше уваги, про що свідчать статистичні дані про травматизм на виробництві.

За результатами відвідування та вивчення стану справ, фахівці Головного управління зробили висновок, що управління охороною праці та безпекою життєдіяльності в закладі здійснюється на всіх рівнях. Реалізується комплекс завдань з планування, організації, оперативного керівництва і координації, контролю, обліку, аналізу, оцінки і стимулювання, зокрема:

  • у закладі розроблена СУОП відповідно до вимог чинного законодавства України, Закону України “Про охорону праці”, Закону України “Про освіту”, “Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах”, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України № 563 від 01.08.2001. Положення про організацію роботи з охорони праці у закладі, затверджене і введене в дію наказом директора від 23.08.2023 № 191,  спрямоване на вирішення наступних завдань: забезпечення виконання необхідних профілактичних заходів щодо недопущення виробничого травматизму, створення безпечних умов навчального процесу, експлуатації обладнання, належне утримання будівель і споруд; професійної підготовки і підвищення кваліфікації працівників з питань охорони праці; вибору оптимальних режимів праці і відпочинку працюючих; професійного добору виконавців для визначених видів робіт, усунення причин, що призводять до нещасних випадків та професійних захворювань;
  • у навчальному закладі створена служба охорони праці. У відповідності до вимог Положення про службу охорони праці, затвердженого наказом директора № 191 від 23.08.2023, на керівника служби охорони праці покладаються обов’язки контролю щодо розроблення комплексних заходів для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці та безпеки життєдіяльності, планів, програм покращення умов праці, запобігання виробничому травматизму, професійним захворюванням, надання організаційно – методичної допомоги у виконанні запланованих заходів. Відповідальні особи за організацію роботи з охорони праці вирішують завдання із забезпечення безпеки навчального процесу, а також забезпечення працюючих засобами індивідуального захисту;
  • постійно проводяться навчання працівників безпечним методам роботи, пропагуються питання охорони праці та довкілля. Наказом директора № 188 від 12.04.2024 створена постійнодіюча комісія з перевірки знань працівників з питань охорони праці. Контроль за своєчасністю проведення навчання і перевірки знань працівників здійснюється інженером з охорони праці. Директор навчального закладу, його заступники, відповідальні за охорону праці, педагогічні працівники, які викладають питання безпечного ведення робіт або проводять інструктажі з охорони праці, безпеки життєдіяльності, проходять навчання з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності на базі методичних підрозділів органів управління освітою або в навчальних центрах, які мають відповідні ліцензії.
  • у ліцеї функціонує Клас безпеки, який відкрито у лютому 2023 року у рамках реалізації всеукраїнського проекту, це був перший Клас безпеки, який відкритий у закладах освіти Івано-Франківської міської територіальної громади. Робота такого класу забезпечує вивчення правил пожежної, мінної безпеки та цивільного захисту, ознайомлення із алгоритмом дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій, формування в учнів навичок надання домедичної допомоги;
  • функціонування системи управління охороною праці в закладі освіти забезпечує контроль за додержанням працівниками правил з охорони праці та вимог інструкцій з охорони праці. Наказом від 31.07.2024 № 301 розподілено обов’язки між посадовими особами ліцею щодо контролю за дотриманням працівниками вимог з питань охорони праці. Оперативний контроль за станом охорони праці проводиться посадовими особами закладу освіти в закріплених за ними структурних підрозділах за участю представників трудового колективу (голови профспілки) або інженером з охорони праці;

 

у Ліцеї № 3 Івано-Франківської міської ради активно реалізовуються міжнародні освітні та соціальні проекти, а саме:

– «Абетка польського класу» – освітній конкурс – проект Міністерства освіти та науки Республіки Польщі, що надало можливість покращити оснащення кабінетів навчально-методичною, наочною літературою, необхідними технічними засобами, що сприяють ефективному засвоєнню здобувачами освіти польської мови та підвищення якості її вивчення;

– у листопаді 2023 року обладнано освітній простір «Спільно» від ЮНІСЕФ для здобувачів освіти ліцею за кошти міжнародної організації, у цьому освітньому просторі реалізуються виховні, навчальні, розвивальні, психологічні проекти, своєчасна допомога сім’ям з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах, а у час війни це дуже важливо, особливо для здобувачів освіти з числа ВПО;

– реалізовано проект, який спрямований на створення укриття для працівників ліцею, перебування під час повітряної тривоги. В укритті обладнано сучасну систему вентиляції, вбиральні, забезпечено резервне освітлення, придбано 5 генераторів та три зарядні станції для забезпечення електроенергією, встановлено у всіх вбиральнях підігрівачі води;

приміщення закладу освіти обладнано побутовими приміщеннями для обслуговуючого персоналу, які включають в себе роздягальню, санвузол, умивальники та сушку для рук. Крім того, у ліцеї є буфет для приймання їжі. Ліцей став переможцем «5 кроків до здорового харчування», ініційованого Центром громадського здоров’я України, за підтримки World Health Organization Ukraine, посівши І місце в області.

Підприємець, котрий надає послуги гарячого харчування, завдяки мікрогрантів за участь у проекті, придбав обладнання для харчоблоку: посудомийну машину, дві професійні жарочні шафи та сучасні кухонні столи  для переробки продуктів;       

забезпечення безпеки будівель і споруд досягається організацією їх належної експлуатації, своєчасним ремонтом несправних будівельних конструкцій і комунікацій.

          Для організації експлуатації, ремонту будівель і споруд:

– призначено наказом директора особу, відповідальну за проведення систематичного спостереження за їх технічним станом;

– крім систематичного спостереження, проводяться весняні і осінні загальні комісійні огляди з оформленням актів з відповідним планом заходів щодо усунення виявлених несправностей будівельних конструкцій (акт про проведення обстеження приміщень та будівель (харчоблок, спортзал тощо) № 3 від 25.08.2023р.);

– забезпечено наявність і ведення технічного журналу з експлуатації будівлі (споруди);

– здійснюється планування попереджувального ремонту будівель та його своєчасне проведення;

– здійснюється своєчасне очищення дахів від снігу та безпосередньо прилеглої до стін території;

колективним договором між адміністрацією та профспілковим комітетом ліцею на 2021-2026 роки, який схвалений на загальних зборах трудового колективу 27 жовтня 2021 року (протокол № 4), прийнято комплексні заходи щодо досягнення встановлених нормативів безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, підвищення існуючого рівня охорони праці, запобігання випадків виробничого травматизму, професійних захворювань, аварій і пожеж, які передбачають: забезпечення працівників дезінфекційними та миючими засобами; проведення атестації робочих місць за умовами праці; проведення навчання і перевірку знань з питань охорони праці посадових осіб та працівників, зайнятих на роботах підвищеної небезпеки; проведення перевірки ігрового та спортивного обладнання та споруд; забезпечення засобами пожежогасіння та їх випробування, тощо. Дані заходи виконуються в повному обсязі;

в закладі, що утримується за рахунок місцевого бюджету, розмір витрат на охорону праці встановлюється у колективному договорі з урахуванням фінансових можливостей закладу освіти. У 2023 році на фінансування заходів з охорони праці за рахунок коштів місцевого бюджету та спонсорської допомоги витрачено 8000,00 грн.;

порядок забезпечення засобами індивідуального захисту (ЗІЗ) працівників, для яких їх застосування є обов’язковим під час трудового процесу, визначає НПАОП 0.00-4.01-08 “Положення про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту”.

          З метою забезпечення безпечних і комфортних умов праці для техперсоналу придбано миючий порохотяг Кarcher для вологого прибирання приміщень, що значно полегшує роботу техпрацівників, а також дає можливість організувати оптимальний процес праці. Для усіх техпрацівників щокварталу адміністрацією закладу закуповуються різного ступеня захисту рукавиці для роботи з мийними засобами, обробки різних поверхонь, а також екологічно збалансовані засоби прибирання для різного типу приміщень ліцею;

атестація робочих місць за умовами праці проведена у лютому 2021 р. (наказ від 10.02.2021 р № 26). Умови та характер праці за фактичними показниками факторів  трудового процесу на робочих місцях, що атестувались, відносяться до ІІІ класу (допустимі умови праці) і не перевищують санітарно – гігієнічні норми;

відповідно до результатів атестації робочих місць за умовами праці, затверджених наказом директора підприємства від 05.04.2021 р. № 52 та додатків 1, 2 до колективного договору зазначено пільги та компенсації працівникам за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці;

наявний кабінет з охорони праці, з відповідною нормативно – правовою літературою, агітаційними і консультативними матеріалами, засобами для перегляду відеоматеріалів з питань охорони праці. Є стенди з наочною агітацєю з охорони праці, пожежної безпеки та електробезпеки;

значна увага приділена розміщенню попереджувальних та агітаційних матеріалів у вигляді знаків, плакатів та стендів. Служба охорони праці забезпечує працівників ліцею пізнавальною інформацією про дію тих чи інших факторів на людину і як правильно треба поводитися в різних ситуаціях;

в закладі розроблено та затверджено наказом директора інструкції з охорони праці  на всі професії та види робіт (наказ № 299 від 31.07.2024р.). Працівники забезпечені всіма необхідними інструкціями з охорони праці, а також при зверненні у службу охорони праці, отримують всю необхідну нормативно – правову документацію безоплатно;

відповідно до законодавства працівники проходять попередні та періодичні медичні огляди у медичних закладах за кошти місцевого бюджету (заключний акт за результатами періодичного медичного огляду зберігається у медичної сестри, у 2023 році на проведення медоглядів профінансовано-29 тисяч 657 гривень);

причини, що можуть призвести до нещасних випадків, аварій, професійних захворювань, визначені працівниками служби охорони праці, посадовими особами закладу освіти чи представниками відповідних контролюючих органів, усуваються в максимально короткі терміни, для того щоб мінімізувати рівень ризику;

як наслідок протягом останніх років в закладі відсутні випадки виробничого травматизму чи професійних захворювань.

Позитивний досвід профілактичної роботи щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці в Ліцеї № 3 Івано-Франківської міської ради, за висновками спеціалістів Головного управління, універсальний і пропонується для поширення та запровадження в закладах освіти області.

Для більш детальнішого ознайомлення зі створеною в закладі освіти ефективно функціонуючою системою управління охороною праці рекомендуємо звертатися до Головного управлінню Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області за адресою вул. Січових Стрільців, 15 м. Івано-Франківськ, 76018; робочий телефон: (0342) 783613; електронна пошта — gu@if.pfu.gov.ua.

photo collage 3.png 9 3 - Позитивний досвід щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці в Ліцеї № 3 Івано-Франківської міської ради photo collage 3.png 10 3 - Позитивний досвід щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці в Ліцеї № 3 Івано-Франківської міської ради

background Layer 1