ПРО ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТРАХУВАЛЬНИКІВ (РОБОТОДАВЦІВ) В СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНООБОВ’ЯЗКОВОГО ДЕРЖАВНОГО СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ!
У зв’язку з процесом децентралізації, утворення об’єднаних територіальних громад та укрупнення районів управлінням контрольно-перевірочної роботи впродовж цього року здійснено велику кількість заходів державного нагляду (контролю) (тобто перевірок), пов’язаних з припиненням діяльності рядом органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування (сільських та селищних рад) та комунальних установ.
Як завжди, перевірки такого типу були спрямовані на захист прав застрахованих осіб в системі загальнообов’язкового державного пенсійного (соціального) страхування шляхом виявлення недоліків у відомостях, що подаються страхувальниками до відповідного Державного реєстру.
Незважаючи на потужну роз’яснювальну та консультаційну роботи, яку проводять органи Пенсійного фонду України (далі – Фонд) з роботодавцями, було виявлено масу помилок, які, в свою чергу, призводять до часткової (чи повної) втрати найманими працівниками своїх прав на гарантовані державою соціальні виплати, такі як: пенсія, допомога в зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, допомога в зв’язку з нещасним випадком на виробництві, допомога в зв’язку з тимчасовим безробіттям тощо.
А справа захисту застрахованих осіб якраз і полягає не лише у виявленні органами Фонду недоліків в роботі роботодавців, а й в зобов’язанні самих роботодавців їх виправити і відновити втрачені права своїх працівників.
Проте ряд розпорядчих документів, виданих спеціалістами управління за результатами перевірок й спрямованих на усунення виявлених порушень вимог законодавства, досі залишаються невиконаними.
Більше того, ряд роботодавців завершили процес припинення діяльності, не виконавши своїх обов’язків перед застрахованими особами, користуючись нормою закону, що дозволяє це робити, якщо такі роботодавці не мають фінансової заборгованості перед державою.
В такому випадку обов’язок щодо відновлення прав застрахованих осіб ліквідованих страхувальників лягає на плечі їхніх правонаступників. У випадку з органами виконавчої влади, місцевого самоврядування та комунальними установами – це об’єднані громади, районні ради та державні адміністрації.
Завданням управління контрольно-перевірочної роботи є доведення до відома керівників громад та районів про подібні випадки та надання необхідних консультацій (в співпраці зі спеціалістами управління інформаційних систем та електронних реєстрів).
З цією метою, зокрема, заступником начальника відділу контрольно-перевірочної роботи № 1 Світланою Марущенко було здійснено робочу поїздку до міста Сквири, де на контролі у спеціалістів залишались невиконаними приписи, видані вісьмом наразі вже ліквідованим сільським радам, правонаступником яких є Сквирська міська рада.
Результатом поїздки та проведеної Світланою Марущенко консультативної роботи стало усунення порушень трьома (Каленнівська, Пустоварівська, Тарасівська) з восьми вищезгаданих сільських рад. Іншими слова, вдалося зрушити з місця питання, яке не вдавалось вирішити тривалий час.
В позитивному плані можна відзначити, зокрема, й Поліську селищну раду, яка, як правонаступник, виконала вимоги ряду приписів та свій обов’язок, як страхувальника.
Це має стати добрим прикладом для решти правонаступників, які тепер вже стали страхувальниками для колишніх працівників установ та організацій, що припинили свою діяльність.
Ми щиро сподіваємось на продовження такої співпраці та остаточне відновлення прав усіх застрахованих осіб.