Пропустити навігацію

Окремо про деякі зміни в пенсійному законодавстві: нові вимоги до страхового стажу та запровадження накопичувальної пенсійної системи

11 жовтня 2017 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» №2148-VIII від 3 жовтня 2017 року (далі – Закон).

Цим законом передбачені суттєві зміни до порядку нарахування пенсій та умов їх призначення. Зокрема, вже починаючи з 1 січня 2018 року для призначення пенсії за віком необхідно мати не менше 25 років страхового стажу. Кожного року до 2028 року страховий стаж, необхідний для отримання пенсії, буде збільшуватися на один рік, поки  не досягне 35 років. Відтепер, раз і назавжди покінчено з явищем отримання пенсійних виплат за рахунок тих, хто все життя працював добросовісно.

Як показує практика, багато громадян працездатного віку й досі не володіють інформацією про головну вимогу при виході на пенсію. Зустрічаються й такі, які вважають, що їм буде достатньо 5-10 років стажу. Наша мета – зламати такі стереотипи та попередити громадян про негативні наслідки недостатності страхового стажу, а саме  збільшення для них пенсійного віку у разі відсутності необхідного стажу або відмови у призначенні пенсії і як наслідок – соціальної незахищеності.

Шановні громадяни! Пенсійний фонд в черговий раз наголошує про необхідність планування своєї старості та усвідомленні кожним громадянином, що працювати треба легально, оскільки якщо не матимеш необхідного стажу – не матимеш й пенсії! Вимагайте від своїх роботодавців прозорості ваших трудових відносин та не забувайте, що час швидкоплинний!

 

Тепер про накопичувальну пенсійну систему.

Реформа також передбачає, що на додаток до існуючої (солідарної) системи пенсійного забезпечення, вже починаючи з 1 січня 2019 року має функціонувати накопичувальна система. На цей час, пенсійною реформою передбачено лише декілька моментів, що потрібні для запровадження накопичувальної системи:

По-перше, накопичувальна система має працювати вже з 1 січня 2019 року.

По-друге, учасниками накопичувальної системи будуть особи, які станом на
1 січня 2019 року підлягатимуть загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, тобто особи, на заробітну плату яких нараховується та сплачується роботодавцем єдиний соціальний внесок. Якщо у таких осіб станом на 1 січня 2019 року буде залишатися менше 10 років до досягнення пенсійного віку, внески до накопичувальної системи можна не сплачувати.

По-третє, Кабінет Міністрів України вже до 1 липня 2018 року повинен “забезпечити створення інституційних компонентів функціонування накопичувальної системи пенсійного страхування“. Це означає, що у найближчий час мають бути прийняті закони та постанови, що забезпечать належне функціонування накопичувальної системи. Перший крок у цьому напрямку вже було зроблено. Зокрема, 11 жовтня 2017 року Кабінет Міністрів затвердив “План заходів із запровадження накопичувальної системи на 2017—2018 роки”.

Суть накопичувальної системи полягає саме у “накопиченні” коштів особою на відповідних рахунках. Кошти можуть накопичуватися як на рахунках Накопичувального фонду, так і на індивідуальному пенсійному рахунку недержавного пенсійного фонду.

Якщо накопичувальна система почне працювати, учасник накопичувальної системи може отримати довічну пенсію або одноразову виплату на додаток до пенсії у межах солідарної системи.

Наразі невідомо, яким буде розмір страхових внесків до накопичувальної системи. Ймовірно, що сума такого внеску буде розраховуватися аналогічно розрахунку єдиного соціального внеску та не буде перевищувати 7% суми заробітної плати. Принаймні, до прийняття пенсійної реформи, законом було передбачено, що максимальний розмір страхових внесків матиме саме таке обмеження.

Такі страхові внески не будуть частиною єдиного соціального внеску та будуть нараховуватися і сплачуватися окремо або роботодавцем застрахованої особи, або безпосередньо застрахованою особою у розмірі 2% від суми заробітної плати та щорічно збільшуватися на 1% до досягнення 7%.

Чи почне працювати накопичувальна пенсійна система вже з 1 січня 2019 року – питання риторичне, адже часу для її запровадження залишилося не так вже й багато. Маємо надію на її запровадження та ефективність, оскільки вже у багатьох країнах вона давно реалізована.

background Layer 1