Пропустити навігацію

Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду України

Право на соціальний захист, гарантоване кожному громадянинові України її Конституцією, є досить широким інститутом сучасної Української держави, що включає в себе широкий спектр практичних втілень, в числі яких одним із найактуальніших є система пенсійного забезпечення.

1 14 219x300 - Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду УкраїниНа практиці здійснення пенсійного забезпечення покладається на систему органів Пенсійного фонду України, що започаткована однією з перших – постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 1992 року № 39 «Про створення Пенсійного фонду України» для державного управління фінансами пенсійного забезпечення в Україні на базі Українського республіканського відділення Пенсійного фонду СРСР створено Пенсійний фонд України з управліннями в Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

З того часу, структура Пенсійного фонду зазнавала різноманітних змін, реагуючи на виклики часу корегувалися напрямки його роботи, однак у всі часи залишалася незмінною націленість органів Фонду на максимальну доступність для людей.

З цією метою Пенсійний фонд намагався використовувати різні підходи.

Не стали виключенням з цього і сучасні технології, що вносять корективи не тільки в життя людей, а й в діяльність установ, які надають послуги населенню, зобов’язавши фахівців міняти підходи в роботі та методи взаємодії з громадськістю. Однією з таких установ є Пенсійний фонд України.

2 7 187x300 - Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду УкраїниВ результаті розвитку технологій можливості вебпорталу Фонду значно розширились. Спеціально розроблені електронні сервіси Пенсійного фонду стали орієнтовані не лише на пенсіонерів, а й підприємців, майбутніх пенсіонерів, студентську молодь, яка тільки стоїть перед вибором своєї трудової діяльності. Ці сервіси тематично акумулювали всю накопичену корисну інформацію і послуги, які надає пенсійна служба в одному місці.

Відтепер користувач веб-порталу може  налаштувати безкоштовний сервіс СМС-інформування та щомісячно безкоштовно отримувати короткі повідомлення для застрахованих осіб – про зарахування/незарахування єдиного соціального внеску підприємством, на якому він працює, інформацію про «зароблений» особистий страховий стаж; для пенсіонерів – про результати розгляду звернення за призначенням пенсії, необхідність звернення до Пенсійного фонду України для підтвердження даних про особу.

3 1 300x160 - Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду УкраїниТакож через особистий кабінет можна подати електронне звернення до Пенсійного фонду, записатись на особистий прийом. Пенсійний фонд України створив спеціальний кабінет страхувальника, через який можна перевірити інформацію про подання звітності, бачити повну інформацію щодо сплати підприємством та фізичними особами-підприємцями єдиного соціального внеску, в тому числі – щодо заборгованості з цього виду платежу до Фонду.

Через кабінет страхувальника стало можливо також отримати інформацію для розрахунку суми виплати за час тимчасової непрацездатності працівника.

4 2 300x169 - Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду УкраїниЩоб донести до громадян інформацію щодо можливостей та переваг електронних послуг Пенсійного фонду, протягом останніх років у людних місцях розміщувалися рекламні банери, на сіті-лайтах транслювалися інструкційні відеоролики, мешканцям області роздавали інформаційні буклети, організовувалися флешмоби, керівництво та працівники органів Фонду брали участь у зустрічах з трудовими колективами підприємств, установ та організації, молоддю, членами територіальних громад. Роз’яснювальна робота велася як «в живу», так і через засоби масової інформації, а також в мережі «Інтернет» через інформаційні ресурси Фонду, у мережі Facebook.

5 300x257 - Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду УкраїниУ 2019 році, крокуючи в «ногу з часом» та використовуючи останні досягнення в галузі технологій, Пенсійний фонд України продовжував кардинальні зміни формату обслуговування громадян, намагаючись зробити обслуговування пенсіонерів, роботодавців та громадян більш якісним, оперативним та функціональним.

Так, здійснено перехід на формування електронних пенсійних справ, без створення паперової справи. Також організовано роботу з ретроконверсії вже існуючих паперових справ.

В цей же час, Пенсійний фонд України презентував нову модель звернення громадян за призначенням пенсії в “один дотик” через веб-портал електронних послуг Фонду.

Призначення пенсії в “один дотик” – був першим етап впровадження системи надання послуг у сфері пенсійного забезпечення в електронній формі («Е-пенсія»), що реалізується Пенсійним фондом України і включає заходи з переведення в електронну форму надання послуг та організацію обміну даними з державними реєстрами для зменшення паперового документообігу при наданні послуг.

6 183x300 - Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду УкраїниНовий сервіс дозволяв призначити пенсію за одне відвідування сервісного центру, попередньо подавши заяву та усі необхідні документи через веб-портал електронних послуг Фонду.

Впровадження такої системи спростило взаємодію громадян з Пенсійним фондом України, дозволивши зменшити витрати часу осіб, які звертаються за призначенням пенсії, та забезпечило максимально комфортні умови для отримання послуг, не виходячи з дому.

Продовживши роботу в цьому напрямку в 2020 році Пенсійний фонд досяг значних результатів в на ниві впровадження нових сервісів «Пенсійний калькулятор», «Електронна трудова книжка», «Автоматичне призначення пенсії», а також мобільного додатку «Пенсійний фонд», що стало особливо актуальним в умовах запровадження карантинних обмежень, коли переміщення людей ускладнилося.

7 - Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду УкраїниТак, сервіс «Пенсійний калькулятор» допоможе відвідувачам електронного кабінету ПФУ самостійно віднайти відповідь на дуже популярне запитання, що хоча б раз виникало в кожного: «Яка в перспективі пенсія у мене буде?».

Його робота спрямована на тих, хто ще не є пенсіонером. Бо ж про пенсію треба думати замолоду.

Інформація в додатку подається з дуже високою точністю, адже при обчисленні страхового стажу та заробітної плати використовуються дані, які містяться в електронних реєстрах ПФУ, що й відрізняє новий «пенсійний калькулятор» від подібних ресурсів-попередників. До того ж, користувачі сервісу мають можливість самостійно внести інформацію, яка відсутня в реєстрі, а також розрахувати пенсійне забезпечення виходячи з того, який ресурс був сплачений людиною й скільки вона отримуватиме, якщо продовжуватиме бути застрахованою особою до моменту виходу на пенсію.

Сервіс «Автоматичне призначення пенсії» дозволить призначати пенсію автоматично при досягненні пенсійного віку. Додатково звертатись і відвідувати державні органи ПФУ не буде необхідністю.

За допомогою цієї системи можна буде надати всю необхідну для призначення пенсії інформацію завчасно, без будь-яких часових обмежень. Кожен українець, який не досяг пенсійного віку та який авторизувався на веб-порталі електронних послуг ПФУ, за допомогою електронного підпису (КЕП) має слідувати наступним крокам. Перше: заповнити анкету-заяву (загальні дані; дані документу, що посвідчує особу; адресу проживання та реєстрації, дані щодо обраного способу виплати призначеної пенсії та отримання пенсійного посвідчення). Друге: додати скановані копії документів (як обовʹязкові, так і ті, що він вважає необхідним для підтвердження його права на доплати та пільги). Третє: підписати анкету заяву КЕР та надіслати її до органу Пенсійного фонду України.

Після опрацювання анкети-заяви користувач отримає інформацію про дату призначення пенсії та її розмір за допомогою СМС-повідомлення.

8 1 239x300 - Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду УкраїниПодальшим розвитком філософії закладеної в сервісі «Автоматичне призначення пенсії» є сервіс «Електронна трудова книжка».

Даний сервіс покликаний не просто опрацювати поданий заявником пакет документів, а самостійно створює його, в тому числі електронну трудову книжку, що вже у найближчому майбутньому буде використовуватися при досягненні пенсійного віку. Окрім того, в щоденному режимі система буде відбирати кандидатів на призначення пенсії (осіб, що досягли пенсійного віку та мають необхідний мінімальний стаж для призначення пенсії) та формувати автоматично звернення за призначенням пенсії без необхідності особистого відвідування (звернення) громадян до органів Пенсійного фонду.

Всі вищеописані сервіси робить в рази доступнішими застосунок «Пенсійний фонд», що надає доступ громадянам до електронних сервісів ПФУ з мобільних пристроїв (телефона та планшета) з використанням КЕП, BankID або попередньої реєстрації на веб-порталі. За допомогою нього можна повноцінно користуватися особистим електронним кабінетом, звертатися до Пенсійного фонду та отримувати відповіді, де б ви не знаходилися в цей час.

Через мобільний додаток можна подати заяви на призначення або перерахунок пенсії, оформлення пенсійного посвідчення, анкету-заяву на автоматичне призначення пенсії,  дані для внесення змін до пенсійної справи, а також отримати та завантажити до мобільного пристрою документи з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

9 300x200 - Право на соціальний захист у вимірі сучасних цифрових технологій на прикладі Пенсійного фонду УкраїниОкрім цього, користувачі можуть отримати всю інформацію про стаж та заробітну плату, отримувати й переглядати повідомлення від ПФУ та відстежувати стан опрацювання звернень.

Інформація, що буде надаватися, наприклад, як довідка, матиме QR-код, якого буде достатньо для прийняття зазначеної довідки у будь-якому органі.

Відтак, протягом свого існування Пенсійний фонд, відповідаючи викликам сьогодення пройшов тривалий та подекуди непростий шлях трансформації, багато вже зроблено, однак багато ще залишається зробити, адже найліпший сервіс, який може надавати державний орган, це той сервіс, який людина не бачить.

background Layer 1