Щодо зміни способу отримання житлових субсидій та пільг
Вже майже рік пільги на оплату житлово-комунальних послуг надаються винятково у грошовій готівковій формі органами Пенсійного фонду України, які працюють за екстериторіальним принципом та здійснюють централізоване фінансування виплат, що дозволяє звертатися з питань надання допомоги до будь якого сервісного центру Пенсійного фонду України незалежно від місця проживання і сприяє оптимізації часу проходження коштів до отримувача допомоги.
До введення воєнного стану в Україні соціальна державна допомога нараховувалася органами соціального захисту населення та виплачувалися за вибором отримувача виплат через відділення АТ „Укрпошта” за місцем проживання або шляхом перерахування коштів на його особовий рахунок, відкритий в установі уповноваженого банку.
В умовах воєнного стану органи Пенсійного фонду України продовжують застосовувати вищезазначений порядок.
Зокрема, якщо пільговик бажає змінити спосіб виплати, установу банку чи розрахунковий рахунок, він має звернутися із відповідною заявою до територіального органу Пенсійного фонду України в обраний спосіб:
- особисто до будь-якого сервісного центру Головного управління Пенсійного фонду України;
- поштою;
- через особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України: https://portal.pfu.gov.ua/ .
Але якщо нарахування житлових субсидій чи пільг на оплату житлово-комунальних послуг проводиться на адреси домогосподарств, які входять до складу територіальних громад, що відносяться до Переліку територіальних громад, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або тих, які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22.12.2022 №309, то забезпечення соціальних виплат врегульовано постановою Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року №215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану». Так, на період дії воєнного стану виплати проводитимуться АТ «Ощадбанк» шляхом:
- перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача;
- здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему «MY TRANSFER» для одержувачів, які отримували виплати через відділення організації, що здійснює виплату і доставку пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання.
Проведення перерахунку розміру житлової субсидії або зміни способу виплати в цей період нормами вказаної постанови не передбачено. Підставою для здійснення фінансування є дані одержувачів таких допомог, пільг та субсидій, які внесено до інформаційних баз даних інформаційно-обчислювального центру Мінсоцполітики (станом на січень 2022 року).
Перерахунок пільг та житлових субсидій, виплачених згідно із цією постановою, проводиться органами Пенсійного фонду України протягом двох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або за зверненням одержувача за умови надання ним документів, необхідних для проведення перерахунку, зокрема щодо складу сім’ї/домогосподарства, доходів одержувача та членів сім’ї/домогосподарства, цін і тарифів на житлово-комунальні послуги.
Також варто окремо зазначити для пільговиків, які до кінця 2022 року користувались безготівковою пільгою: з 01.06.2023 по 20.12.2023 АТ “Ощадбанк” зараховує залишок безготівкових коштів на карткові банківські рахунки отримувачів, але лише відкриті у АТ “Ощадбанк” і за умови повного збігу персональних даних отримувача пільги з даними, зазначеними при відкритті банківської карти у АТ “Ощадбанк”.
При цьому варто зазначити, що для отримувачів до 31.12.2022 безготівкових пільг, з 01.01.2023 АТ “Ощадбанк” (за дорученням Пенсійного фонду України) відкрив банківські рахунки для зарахування готівкових пільгових коштів, які з 01.01.2023 перераховує вже Пенсійний фонд України (для отримувачів пільг за адресами територій, що входять у Перелік №309). Таким пільговикам слід звернутись до АТ “Ощадбанк” для укладання договору і отримання банківської картки згідно з автоматично відкритим рахунком для отримання перерахованих на цей рахунок коштів своєї пільги. На цей рахунок АТ “Ощадбанк” може також зарахувати залишок безготівкових коштів за друге півріччя 2022 року.
У разі незарахування безготівкових коштів на наявну карту АТ “Ощадбанк”, для отримання інформації щодо причин, слід звертатись на «гарячу лінію» АТ “Ощадбанк” до спеціалістів з безготівкових пільг обов’язково з номеру телефону, який було вказано при зверненні за пільгою.
У разі зміни персональних даних (прізвища, паспорта, телефону) отримувач безготівкової пільги має звернутись до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України з метою внесення потрібних змін до ЄДАРП (Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, що мають право на пільги). Слід враховувати, що синхронізація даних ЄДАРП з підсистемами АТ “Ощадбанк” не миттєва, може займати якийсь час, а після 20.12.2023 незараховані на банківські картки пільгові кошти АТ “Ощадбанк” поверне до Державного Бюджету України.
Звертаємо увагу що для користувачів, які до 31.12.2022 отримували безготівкові пільги, у спеціалістів Пенсійного фонду України є технічна можливість змінити автоматично відкритий для них Пенсійним фондом України рахунок на бажаний банківський рахунок (крім кредитного) у будь-якому акредитованому для таких цілей банку України за зверненнями таких пільговиків.