Як вирішити проблему авторизації на вебпорталі осіб, що відмовилися від РНОКПП
З метою отримання максимального обсягу дистанційних послуг, у тому числі подання заяв стосовно пенсійного забезпечення, нарахування субсидій та пільг, регресних виплат, для авторизації на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України (далі – вебпортал) необхідно використовувати кваліфікований електронний підпис (КЕП).
Відповідно до Закону України “Про електронні довірчі послуги” від 05.10.2017 №2155-VIII (зі змінами) КЕП ‒ це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа ‒ електронному документі, який засвідчує належність відкритого ключа фізичній або юридичній особі й підтверджує її ідентифікаційні дані.
Кваліфікований електронний підпис має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису.
Кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити ідентифікаційні дані, які однозначно визначають користувача електронних довірчих послуг, у тому числі обов’язково: прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) підписувача та унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта).
Таким чином, при формуванні КЕП використовується актуальна на момент створення інформація.
Фізичні особи ‒ платники податків, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (РНОКПП), зобов’язані особисто подати відповідному контролюючому органу повідомлення та документи для забезпечення їх обліку за прізвищем, ім’ям, по батькові і серією та номером паспорта. До паспортів громадянина України з числа зазначених осіб вноситься відмітка, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта.
Внаслідок особистого волевиявлення щодо відмови від РНОКПП застраховані особи можуть стикатися з неможливістю авторизуватися на вебпорталі. Причиною цього може бути відмінність інформації персональної електронної облікової картки застрахованої особи Реєстру застрахованих осіб у частині застосування РНОКПП та обліку за серією та номером паспорта.
Оскільки поле РНОКПП є одним із ключових у Реєстрі застрахованих осіб, то відсутність даних про нього у КЕП, за яким особа намагається авторизуватися на вебпорталі, призводить до неможливості входу з отриманням повідомлення: “Шановний користувач Вебпорталу ПФУ! Для реєстрації на Вебпорталі Вам необхідно звернутися до органу ПФУ ‒ за даними Вашого звернення не вдалося Вас ідентифікувати в базі даних ПФУ.”
У такому випадку особі необхідно звернутися до будь-якого органу Фонду з метою визначення невідповідностей між актуальними документами та даними облікової картки Реєстру застрахованих осіб.
У разі необхідності зняття актуальності з РНОКПП у обліковій картці необхідно звернутися до органу Пенсійного фонду з заявою та надати відповідні документи. (Це можна здійснити дистанційно засобами електронної пошти з додаванням кольорових скан-копій або якісних фото документів (скан-копія паспорту обов’язково повинна мати в складі сторінку з вказаною вище відміткою)).
Після розгляду звернення, у разі наявності підтвердження необхідності зміни інформації, комісією з приведення у відповідність даних в персональних електронних облікових картках застрахованих осіб буде здійснено коригування даних облікової картки стосовно актуальності РНОКПП й у подальшому особа матиме можливість авторизації на вебпорталі за допомогою кваліфікованого електронного підпису.
Аналогічним чином може бути вирішено ситуацію, коли у особи податковим органом було змінено РНОКПП на інший. У такому разі також необхідно надати довідку з Державної податкової служби України про заміну цього номеру.