Пропустити навігацію

Історія головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

zavantazhennya 1 - Історія  головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

Органи Пенсійного фонду Львівщини розпочали свою історію з 1991 року, коли на виконання постанови Ради Міністрів УРСР від 21 грудня 1990 року № 380 та наказу Українського республіканського відділення Пенсійного фонду СРСР  від 16 січня 1991 року № 10-р створено Львівський обласний філіал.

Наказом Українського республіканського відділення Пенсійного фонду СРСР від 12 лютого 1991 року № 17-2 на посаду керуючого Львівського обласного філіалу Пенсійного фонду СРСР призначено Другова О. О.

Основним завданням філіалу було організувати роботу на території області по збору страхових внесків до Пенсійного фонду, призначених для виплати пенсій та допомог, а також збору добровільних внесків в бюджет Фонду для доплат до пенсій і допомоги малозабезпеченим громадянам.

Згідно штатного розпису на 1991 рік філіал мав 14 штатних одиниць і таку структуру: начальник, відділ надходження доходів, обліково-економічний відділ, група обслуговування.

В структуру управління входив апарат філіалу і уповноважені в містах та районах області.

Розвиток Пенсійного фонду України відбувався одночасно з розбудовою незалежної молодої держави. У січні 1992 року на основі Українського республіканського відділення Пенсійного фонду СРСР було створено Пенсійний фонд України, а на базі філій відділення – обласні управління.

Відтак, 30 січня 1992 року на базі Львівського обласного філіалу Пенсійного фонду утворене Львівське обласне управління Пенсійного фонду України (надалі – Обласне управління).

А ще за кiлька тижнiв щойно утворене правлiння Пенсiйного фонду України постановою від 17 квітня 1992 року за № 3-15 затвердило Положення про управлiння Пенсiйного фонду в АР Крим, областях та м. Києвi та Інструкцiю зі сплати збору страхових внесків. Тобто, на початку 1992 року законодавча база функціонування Пенсійного фонду нової незалежної держави була повністю сформована.  

З 1994 року сталися значні зміни в історії Пенсійного фонду: він був перетворений із самостійної фінансово-банківської системи на центральний орган виконавчої влади і наділений відповідними повноваженнями. Водночас було суттєво вдосконалено організаційну структуру Фонду.

Постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 1994 року № 345 “Питання Пенсійного фонду України” було визначено статус Пенсійного фонду як центрального органу виконавчої влади, а працівники отримали статус державного службовця.

Наказом Львівського обласного управління Пенсійного фонду України від 14 червня 1994 року № 28 з 1 червня 1994 року у містах і районах області, районах м. Львова створено 31 відділ Пенсійного фонду.

Протягом 1994 – 1997 років управління розширюється і відповідно змінюється його структура. Створена юридична служба, відділ комп’ютеризації, загальний відділ, відділ виконання бюджету, бухгалтерського обліку та звітності, відділ фінансового забезпечення.

З 1 лютого 1995 року вводяться посади заступників начальника Обласного управління.

Рік 1998 – визначний в історії діяльності управління. Указом Президента України схвалено основні напрями реформування пенсійного забезпечення в Україні. Одне з першочергових завдань реформи – впровадження персоніфікованого обліку відомостей у системі обов’язкового державного пенсійного страхування.

Львівське обласне управління визначене базовим для відпрацювання і впровадження персоніфікованого обліку. В структурі управління створюється відділ персоніфікованого обліку в складі 5 штатних одиниць.

З жовтня 1998 року було розпочато впровадження системи персоніфікованого обліку відомостей в п’яти пілотних районах області: місті Дрогобичі, Дрогобицькому, Самбірському, Миколаївському районах області та Шевченківському районі міста Львова.

В комплексі з впровадженням персоніфікованого обліку, як першого етапу реалізації заходів щодо проведення пенсійної реформи, Програмою пенсійної реформи передбачено передачу функцій з призначення та виплати пенсій органам Пенсійного фонду.

Згідно Указу Президента України від 20 жовтня 1998 року № 1156/98 “Про проведення у Львівській області експерименту з призначення та виплати пенсій органами Пенсійного фонду України”, Закону України від 10 грудня 1998 року № 329/ХІУ та постанови Кабінету Міністрів України  від 10 грудня 1998 року № 1943 у Львівській області з 1 січня 1999 року розпочинається експеримент по реформуванню системи пенсійного забезпечення.

Колектив управління з великою відповідальністю та розумінням віднісся до поставлених завдань і розпочалась щоденна напружена праця.

Зроблено перший крок до впровадження в Україні системи пенсійного страхування – до такого висновку дійшли після розгляду питання “Про стан виконання постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.1998 № 1943” учасники спільного виїзного засідання Колегії Міністерства праці та соціальної політики України і Правління Пенсійного фонду України, яке відбулося
24 вересня 1999 року в м. Львові. Підтверджено ефективність розпочатого експерименту. За результатами засідання ухвалено рішення щодо продовження експерименту у Львівській області впродовж 2000 року.

Враховуючи позитивні результати втілення пенсійної реформи у Львівській області, Верховна Рада України у вересні 2000 року законодавчо приймає рішення про поширення експерименту  на ряд областей України. Цей процес остаточно завершився 1 липня 2002 року.

У зв’язку із розширенням функцій, покладених на органи Пенсійного фонду, постановою правління Пенсійного фонду України від 27.06.2002 № 11-2, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 12.07.2002 за № 581/6869, на базі обласних управлінь утворено відповідні головні управління та затверджено Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. 

Львівська область продовжує працювати на перспективу. З 1 квітня 2001 року до 1 січня 2005 року в області проводився експеримент щодо здійснення контролю органами Пенсійного фонду за сплатою внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття – відпрацьовувався механізм використання відомостей персоніфікованого обліку для призначення страхових виплат, державної допомоги сім’ям з дітьми, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та житлових субсидій.

Одночасно, з 1 вересня 2002 року до 1 січня 2005 року, у Сокальському та Жидачівському районах Львівської області проводився експеримент щодо здійснення органами Пенсійного фонду України контролю за нарахуванням та сплатою коштів до Фонду  соціального страхування з тимчасової втрати працездатності і Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань шляхом проведення документальних перевірок.

Крім того, в ході проведених експериментів було відпрацьовано організаційно-технологічне забезпечення роботи Накопичувального фонду загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, проведено на практиці відпрацювання механізму взаємодії учасників накопичувальної системи.

Ці експерименти дали багато корисного і їх результати були використані в процесі проведення пенсійної реформи в Україні.

Пам’ятною віхою в роботі органів Пенсійного фонду став 2004 рік – рік введення в дію Закону України від 09.07.2003 № 1058 “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, який набрав чинності з 1 січня 2004 року і фактично затвердив створення в Україні трирівневої пенсійної системи. У Законі були визначені структура та механізми функціонування двох обов’язкових складових нової пенсійної системи (реформованої солідарної та накопичувальної), яка розроблялася, зважаючи на соціально-економічне та політичне становище в державі. В основу нової пенсійної системи було покладено страховий принцип чіткого розподілу матеріального забезпечення залежно від особистого трудового внеску громадян до системи пенсійного страхування. Використання нової формули обчислення пенсії дало змогу диференціювати розміри пенсій залежно від тривалості стажу та величини заробітку кожного окремого пенсіонера: від кожного по можливостях, кожному по заслугах.

Було встановлено об’єктивну шкалу пенсійних виплат. Паралельно у 2004 році в обіг вводяться пенсійні посвідчення нового зразка. Запровадження таких посвідчень дало можливість уникнути подвійного призначення пенсій і посилити захист прав людини на конфіденційну інформацію.

Для подальшого впровадження страхових принципів у грудні 2005 року розпорядженням Кабінету Міністрів України була схвалена Стратегія розвитку пенсійної системи, метою якої було визначення перспектив подальшого розвитку та реформування, забезпечення фінансової стабільності, посилення дії страхових принципів у солідарній системі, запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування та подальший розвиток недержавного пенсійного забезпечення.

8 липня 2010 року Верховною Радою України був ухвалений Закон України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, мета якого – підвищити ефективність роботи фондів соціального страхування через створення умов для уникнення дублювання ними функцій з обліку платників внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, збору страхових внесків, здійснення контролю за повнотою та своєчасністю сплати страхових внесків, скоротити
адміністративні витрати фондів на виконання цих функцій, підвищити платіжну дисципліну платників страхових внесків, скоротити обсяги роботи, пов’язаної з реєстрацією платників страхових внесків, збором коштів, формуванням та введенням інформаційної системи відомостей про застраховану особу, забезпечити звітність, цільове використання страхових коштів шляхом введення призначення страхових виплат з даних Державного реєстру соціального страхування.

Згідно з нормами Закону функції щодо обліку платників єдиного внеску, збору страхових коштів, прийняття звітності про їх сплату, контролю за повнотою та своєчасністю нарахування і сплати єдиного внеску, стягнення заборгованості, формування та ведення Державного реєстру соціального страхування, який включав би інформаційну систему відомостей про платників єдиного внеску та застрахованих осіб з 1 січня 2011 року, почали виконувати органи Пенсійного фонду України.

У 2013 році, в зв’язку з набранням чинності Закону України від 04.07.2013 № 406-УІІ “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з проведенням адміністративної реформи”, функції з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування були передані новоствореному Міністерству доходів і зборів України. А з червня 2014 року повноваження з адміністрування ЄСВ перебрала на себе новоутворена Державна фіскальна служба.

З 1 січня 2014 року набув чинності міжнародний договір, який регулює взаємні відносини між Україною і Польщею у сфері соціального забезпечення (Угода між Україною та Республікою Польща про соціальне забезпечення, яку було укладено 18.05.2012 року у Києві та ратифіковано Верховною Радою України (Закон України №458-VІІ від 05.09.2013).

Відповідно до протоколу зустрічі, яка відбулася 4 – 5 лютого 2014 року у м. Львові (за участю  представників Польської установи соціального страхування, Пенсійного фонду України та Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області) установою зв`язку з питань призначення пенсій від України визначено Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області, від Польської сторони – відділення Фонду соціального страхування в м. Жешові. У зв’язку з чим з січня 2014 року у Головному управлінні створено управління іноземних пенсій (працівниками якого забезпечується переклад документів з польської мови на українську).

Співпраця з польською стороною здійснюється безпосередньо головним управлінням, що сприяє оперативному вирішенню питань обміну документами та інформацією, які необхідні для прийняття рішення.

Невід’ємною частиною пенсійної реформи є впровадження європейських стандартів функціонування органів Пенсійного фонду України. Використання сучасних інформаційних і управлінських технологій, єдиних стандартів якості обслуговування громадян мають зробити надання послуг українцям зручним і ефективним.

З 31 грудня 2014 року начальником Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначено Недзельську Г. В., яка працює в Головному управлінні Фонду з перших днів його створення.

3 2015 року створюється нова система обслуговування громадян та обробки пенсійної документації на базі централізованих інформаційних технологій, головний вектор якої – покращення якості прийому громадян, зменшення термінів обробки заяв та документів, можливість дистанційного доступу пенсіонера до своєї пенсійної справи.

З початку 2016, вперше в Україні, у Львівській області було запроваджено електронний документообіг з Ощадбанком по передачі відомостей на виплату пенсій  з накладанням електронно-цифрового підпису, який дав можливість забезпечити оперативну передачу даних та скоротити адміністративні видатки на виготовлення паперових відомостей.

До кінця 2016 року цей пілотний проект було поширено на всю територію України і на сьогодні вже такий обмін здійснюється із 26 банківськими установами. 

Сучасні вебтехнології поступово відтісняють епоху громіздких паперових справ, на заміну їм з вересня 2019 року приходить електронна пенсійна справа. Призначення пенсії відбувається в централізованій системі, яка є єдиною для всіх територіальних управлінь Фонду. Нова система значно розширює можливості дистанційного обслуговування громадян.

З 1 квітня 2021 року в органах Пенсійного фонду України впроваджено технологію екстериторіального призначення/перерахунку пенсії та централізації функцій фінансування пенсійних виплат.

Особливого значення надання послуг за принципом екстериторіальності набуло в умовах  повномасштабного російського вторгнення в Україну. Сьогодні громадяни мають змогу вирішувати усі питання, що належать до компетенції Фонду, перебуваючи в більш безпечних місцях України.

Також, значну частину послуг можна отримати дистанційно в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України (portal.pfu.gov.ua) або за допомогою мобільного застосунку “Пенсійний фонд”.

З метою врегулювання найбільш актуальних питань щодо надання населенню житлових субсидій та пільг в умовах воєнного стану у вересні 2022 року Уряд ухвалив рішення щодо передання функцій з призначення, нарахування і виплати житлових субсидій від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України (постанова Кабінету Міністрів України від 16.09.2022 № 1041 “Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України”). Зважаючи на це, з 1 жовтня 2022 року Пенсійний фонд України здійснює виплату житлових субсидій та пільг, а від 1 грудня 2022 року – призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу за принципом екстериторіальності, що дозволило забезпечити право людей на допомогу в умовах, коли вони вимушено змінили своє місце проживання.

З 1 січня 2023 року у зв’язку з набранням чинності Законом України від 21.09.2022 № 2620-IX “Про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” уповноваженим органом в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування є Пенсійний Фонд України. Таким чином, функції соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання передані до Пенсійного фонду України і його територіальних органів.

Із розширенням функцій, покладених на органи Пенсійного фонду України змінюється структура Головного управління Фонду.

Відповідно до завдань, визначених Стратегією модернізації та розвитку Пенсійного фонду України на період до 2020 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.09.16 № 672, протягом 2016 та 2017 років у два етапи проведено оптимізацію структури територіальних управлінь Пенсійного фонду Львівської області. В результаті цього,  кількість об’єднаних управлінь скоротилася з 28 до 21, а потім з 21 до 13.

Наступним етапом оптимізації роботи управлінь Фонду у Львівській області стала реорганізація об’єднаних управлінь шляхом приєднання до головного управління відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2017 року № 821 «Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України».

На сьогодні в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області функціонує 13 самостійних структурних підрозділів: Управління обслуговування громадян, Управління пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг, Управління з ретроконверсії, Управління з питань виплат, Фінансово-економічне управління, Управління інформаційних систем та електронних реєстрів, Управління по роботі з персоналом, Юридичне управління, Управління контрольно-перевірочної роботи, Управління внутрішнього аудиту, Управління адміністративного забезпечення, Відділ організаційно-інформаційної роботи, Відділ з питань запобігання та виявлення корупції.

До складу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області входить 32 сервісних центри в районах, містах і районах у м. Львові. Створено 75 віддалених робочих місць для працівників Головного управління у 73 територіальних громадах області.

Одним із пріоритетних завдань, покладених на органи Фонду в цілому та, зокрема, на Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області, стало впровадження єдиних стандартів обслуговування громадян, забезпечення доступності при наданні послуг. Особлива увага приділяється професійності та оперативності надання послуг, створенню найбільш комфортних умов для відвідувачів, організації належного інформаційного забезпечення.

У Головному управлінні проведена відповідна робота з облаштування відділів обслуговування громадян з урахуванням вимог для забезпечення прозорого та відкритого прийому громадян відповідно до запроваджених стандартів. Створено належні умови для відвідувачів. Підрозділи обслуговування громадян оснащені системою відео фіксації прийому. Таким чином забезпечено можливість віддаленого відео контролю якості обслуговування громадян. Вхід до приміщень облаштовано пандусами для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю, встановлено вивіски та таблички, дубльовані рельєфно-крапковим шрифтом Брайля.

Пенсійний фонд України постійно тримає курс на прогрес. І широкомасштабне вторгнення та військовий стан тільки підтвердили, що цей курс є правильним.

Головне управління і надалі працює над впровадженням новітніх технологій та методів роботи, які б оптимально наблизили якість надання послуг для громадян до кращих європейських стандартів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

background Layer 1