Пропустити навігацію

Алгоритм дій у зв’язку із встановленням наявності конфлікту інтересів у працівників управління

Враховуючи, що головною метою превенції конфліктів інтересів є, насамперед, недопущення їх виникнення, Закон встановлює вимогу до службових осіб вживати відповідних заходів (пункт 1 частини першої статті 28 Закону).

Положення цієї норми, насамперед, направлені на заборону практики свідомого створення службовцем обставин конфлікту інтересів, а в подальшому вжиття ним заходів щодо його врегулювання.

(Наприклад: Особа усвідомлює, що призначення в якості її підлеглої близької їй особи призведе до виникнення конфлікту інтересів, який матиме постійний характер, проте не інформує про це, розраховуючи на те, що в подальшому її керівник обере інший, більш м’який ніж звільнення спосіб врегулювання такого конфлікту.)

У свою чергу, з моменту, коли особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону, дізналися чи повинні були дізнатися про наявність у них реального чи потенційного конфлікту інтересів, вони зобов’язані:

1. Повідомити не пізніше наступного робочого дня безпосереднього керівника.

Коментар: варто звернути увагу на те, що рекомендується робити повідомлення в письмовій формі (додаток 1). По-перше, це є документальним підтвердженням того, що особа дійсно повідомила про наявність конфлікту інтересів, а по-друге, це дає можливість керівнику детально проаналізувати ситуацію із тим, щоб визначитись із оптимальним способом врегулювання конфлікту інтересів. До повідомлення рекомендується додавати результати само тестування (додаток 2).

2. Не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів.

Коментар: дотримуватись вказаного правила рекомендується до моменту отримання рішення керівника про обраний ним спосіб врегулювання конфлікту інтересів. Після цього, слід діяти у суворій відповідності до визначеного вказаними суб’єктами способу врегулювання конфлікту інтересів. За порушення зазначеного обов’язку передбачено адміністративну відповідаль-ність згідно з ч. 2 ст. 1727 КУпАП.

3. Вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

Коментар: в контексті цієї вимоги, варто брати до уваги положення частини другої статті 29 Закону, згідно яких особи із реальним чи потенційним конфліктом інтересів можуть самостійно вжити заходів щодо його врегулювання шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу з наданням підтверджуючих це документів безпосередньому керівнику або керівнику органу, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади. При цьому, оскільки Закон вимагає, щоб таке позбавлення інтересу виключало будь-яку можливість його приховування, рекомендується користатись правом самостійного врегулювання конфлікту інтересів лише у випадках впевненості, що обраний спосіб є достатнім і повністю гарантує його врегулювання. Прикладами самостійного врегулювання конфлікту інтересів можуть бути: відмова (продаж, передача в довірче управління) від корпоративних прав, які є причиною виникнення конфлікту інтересів, або ж самовідвід при розгляді якогось питання.

Кожній службовій особі слід також пам’ятати, що Закон покладає обов’язки не лише на неї, а й на її керівника. Так згідно з положеннями статті 28 Закону особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не можуть прямо чи опосередковано спонукати у будь-який спосіб підлеглих до прийняття рішень, вчинення дій або бездіяльності всупереч закону на користь своїх приватних інтересів або приватних інтересів третіх осіб.

Крім того, безпосередній керівник особи або керівник органу, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади протягом двох робочих днів після отримання повідомлення про наявність у підлеглої йому особи реального чи потенційного конфлікту інтересів, приймає рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів, про що повідомляє відповідну особу.

Заходи зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів:

1) усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;

2) обмеження доступу особи до певної інформації;

3) перегляд обсягу службових повноважень особи;

4) застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняттям рішень;

5) переведення особи на іншу посаду;

6) звільнення особи.

Кожен із заходів врегулювання конфлікту інтересів має свою специфіку, адже обирається залежно від низки таких умов :

вид конфлікту інтересів (потенційний або реальний);

тривалість конфлікту інтересів (постійний або тимчасовий);

суб’єкт прийняття рішення про його застосування (безпосередній керівник та/або керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації);

наявність (відсутність) альтернативних заходів врегулювання;

наявність (відсутність) згоди особи на застосування заходу (щодо переведення);

можливість залучення до прийняття рішень інших працівників (щодо усунення від виконання завдання).

! Застосування заходів врегулювання конфлікту інтересів можливе лише за наявності всіх перелічених умов. Якщо будь-яка з умов відсутня, конкретний захід врегулювання конфлікту інтересів застосовувати не можна.

Правила вибору заходу зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів

з/п

Вид заходу зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів

Умови застосування

1

усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів (ст. 30 Закону)

реальний чи потенційний

тимчасовий

можливість залучення до прийняття рішення або вчинення відповідних дій інших працівників відповідного органу, підприємства, установи, організації

2

обмеження доступу особи до певної інформації (ст. 31 Закону)

реальний чи потенційний

постійний

конфлікт інтересів пов’язаний з таким досту-пом до певної інформації

є можливість продовження належного виконання особою повноважень на посаді за умови обмеження доступу до інформації

є можливість доручити роботу з відповідною інформацією іншому працівнику

3

перегляд обсягу службових повно-важень особи (ст. 32 Закону)

реальний чи потенційний

постійний

конфлікт інтересів пов’язаний з конкретним повноваженням особи

є можливість продовження належного виконання особою службових завдань у разі такого перегляду

можливість наділення відповідними повноваженнями іншого працівника

4

застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняття рішень (ст. 33 Закону)

Форми:

1) перевірка стану та результатів виконання особою завдання, вчинення нею дій, змісту рішень чи проектів рішень, що приймаються або розробляються, з питань, пов’язаних із предметом конфлікту інтересів;

2) виконання особою завдання, вчинення нею дій, розгляд справ, підготовка та прийняття нею рішень у присутності визначеного керівником органу працівника;

3) участь уповноваженої особи Національного агентства в роботі колегіального органу в статусі спостерігача без права голосу

реальний чи потенційний

постійний чи тимчасовий

конфлікт інтересів неможливо врегулювати шляхом усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті, обмеження її доступу до інформації, перегляду її повноважень та функцій

! Працівник, який здійснюватиме зовнішній контроль, не може бути у підпорядкуванні особи, конфлікт інтересів якої врегульовується, а також стосовно якого останній може приймати рішення розпорядчого характеру, оскільки це зумовить виникнення у працівника, який здійснюватиме зовнішній контроль, виникнення конфлікту інтересів.

5

переведення особи на іншу посаду (ч. 1 ст. 34 Закону)

реальний чи потенційний

постійний

конфлікт інтересів неможливо врегулювати шляхом усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті, обмеження її доступу до інформації, перегляду її повноважень та функцій, позбавлення приватного інтересу

наявна вакантна посада, яка за своїми характеристиками відповідає особистим та професійним якостям особи

наявна згода особи на переведення

6

звільнення особи(ч. 2 ст. 34 Закону)

реальний чи потенційний

постійний

конфлікт інтересів не може бути врегульований в інший спосіб, у тому числі через відсутність згоди особи на переведення або на позбавлення приватного інтересу

Можливість застосування того чи іншого способу врегулювання конфлікту інтересів залежить від характеру конфлікту інтересів.

Тривалість конфлікту інтересів

Конфлікт інтересів має постійний

характер

Конфлікт інтересів має тимчасовий характер

обмеження доступу особи до певної інформації

перегляд обсягу службових повно-важень особи

застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняття рішень

переведення особи на іншу посаду

звільнення особи

усунення особи від виконання зав-дання, вчинення дій, прийняття рішен-ня чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів

застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняття рішень

! Будь-який захід врегулювання конфлікту інтересів застосовується виключно до особи, у якої виникає конфлікт інтересів. Такі заходи не можуть застосовуватися до інших осіб, спільна робота з якими зумовлює виникнення конфлікту інтересів, тобто підпорядкованих осіб.

Дії особи у разі існування сумнівів щодо наявності конфлікту інтересів

Якщо особа має сумнів щодо наявності в неї конфлікту інтересів, вона має право звернутися за роз’ясненням до Національного агентства. Рекомендована форма відповідного звернення розміщена в додатку 3.

! Правом на отримання роз’яснення наділені саме особи, які мають сумніви щодо наявності у них конфлікту інтересів, а не будь-які особи.

Для отримання максимально чіткого роз’яснення у зверненні до Національного агентства варто зазначати інформацію, що розкриває зміст повноважень, приватного інтересу та ситуації (дії/рішення), стосовно якої (яких) є сумніви щодо наявності конфлікту інтересів, а також додавати відповідні документи.

Якщо особа отримала підтвердження про відсутність конфлікту інтересів, вона звільняється від відповідальності, якщо у діях, щодо яких вона зверталася за роз’ясненням, пізніше було виявлено конфлікт інтересів (ч. 6 ст. 28 Закону).

Dodatok 1 1 - Алгоритм дій у зв'язку із встановленням наявності конфлікту інтересів у працівників управління

 

 

 

 

Dodatok 2 - Алгоритм дій у зв'язку із встановленням наявності конфлікту інтересів у працівників управління

 

 

Dodatok 3 - Алгоритм дій у зв'язку із встановленням наявності конфлікту інтересів у працівників управлінняDodatok 3 1 - Алгоритм дій у зв'язку із встановленням наявності конфлікту інтересів у працівників управління

 

 

 

background Layer 1