Пропустити навігацію

Правила етичної поведінки осіб, уповноважених на виконання функцій держави

Сьогодні для ефективного виконання державним службовцем своїх функціональних обов’язків вже недостатньо бути професійно підготовленим працівником, мати необхідні знання й достатній досвід роботи. Надзвичайно важливо також уміти встановлювати ділові стосунки, не допускати упередженості чи перевищення службових повноважень, що можливо лише за умови постійного дотримання правил етичної поведінки, наявності у державних службовців стійких етичних переконань, розуміння етичних принципів, вимог і здатності до доброчесної службової поведінки.

Державні службовці у своїй діяльності керуються принципами етики державної служби, які ґрунтуються на положеннях Конституції України, законодавства про державну службу та запобігання корупції, зокрема:

– служіння державі і суспільству;

– гідність;

– доброчесність;

– лояльності;

– політична нейтральність;

– прозорість і підзвітність;

– сумлінність.

Професійна етика є частиною законодавства про державну службу та антикорупційного законодавства і має сприяти формуванню професійної публічної служби. В Законі України «Про запобігання корупції» (далі Закон) від 14.10.2014 № 1700-VII правилам етичної поведінки присвячений цілий розділ.

Закон є правовою основою для кодексів чи стандартів професійної етики, містить принципи етичної поведінки та низку інших норм, зобов’язує дотримуватися ввічливості у стосунках з громадянами, керівниками, колегами і підлеглими.

Правила етичної поведінки в зазначеному Законі підпорядковані таким домінантам:

– додержання вимог закону та етичних норм поведінки;

– пріоритет інтересів;

– політична нейтральність;

– неупередженість;

– компетентність і ефективність;

– нерозголошення інформації;

– утримання від виконання незаконних рішень чи доручень.

На виконання Закону України «Про запобігання корупції» та наказу Національного агентства України з питань державної служби від 05.08.2016 №158 (зі змінами від 28.04.2021) затверджені Загальні правила етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Цими Правилами згадані особи повинні керуватися під час виконання посадових обов’язків.

У разі виявлення чи отримання повідомлення про порушення етичної поведінки підлеглих працівників керівник державного органу та керівники структурних підрозділів у межах своєї компетенції, відповідно до законодавства, зобов’язані вжити заходів щодо припинення виявленого порушення, усунення його наслідків та притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності. У випадках виявлення ознак кримінального або адміністративного правопорушення слід поінформувати спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції (НАЗК, Національну поліцію, НАБУ, органи прокуратури).

 

Відділ з питань запобігання

та виявлення корупції

background Layer 1