Пропустити навігацію

Історія управлінь Пенсійного фонду України Рівненщини

За 27 років Пенсійний фонду України пройшов фази становлення, експерименту, пошуків і свідченням цього може стати хронологія його розвитку. Для працівників галузі минулі роки були нелегкими та водночас знаменними, адже йшла розбудова молодої незалежної держави і разом з цим історичним процесом відбувалося становлення Фонду.

15 серпня 1990 року постановою Ради Міністрів СРСР та Всесоюзної Центральної Ради Професійних спілок № 818 затверджено Положення про Пенсійний фонд СРСР, де зазначено, що основними завданнями Фонду є збір та акумуляція коштів для пенсійного забезпечення громадян, участь у фінансуванні програм із соціальної підтримки пенсіонерів, інвалідів та інших категорій населення, здійснення міжнародної співпраці з проблем, пов’язаних з пенсійним забезпеченням.

21 грудня 1990 року Постановою Ради Міністрів УРСР та Ради Федерації профспілок УРСР утворено Українське республіканське відділення Пенсійного фонду СРСР, в структурі якого було 26 обласних та 1 міський філіали.

17 січня 1991 року на посаду керуючого Ровенським обласним філіалом Українського республіканського відділення Пенсійного фонду СРСР призначено Михайла Білана. Протягом 1991 року в районах та містах області прийнято на роботу уповноважених Пенсійного фонду СРСР, в обласному філіалі – 9 чоловік, в місті Рівне – 5, в містах Сарнах і Дубно – по 3, в інших районах області – по 2 працівника. Починали все з «нуля»: не було приміщення, транспорту, телефон був паралельний, спочатку працювали в актовому залі облсоцзабезу, обласна філія в залі, міська – на сцені. Але вже в грудні 1991 року пенсію вперше було профінансовано не з державного бюджету, а з Пенсійного фонду, як самостійної фінансової системи, що формувалася за рахунок страхових внесків підприємств та громадян.

Після проголошення незалежності України в серпні 1991 року та прийняття в листопаді цього ж року Закону України «Про пенсійне забезпечення» сформувалася законодавча база функціонування Пенсійного фонду України – нової незалежної держави.

Кабінет Міністрів України 28 січня 1992 року ухвалив постанову № 39, згідно з якою на базі Українського республіканського відділення Пенсійного фонду СРСР було утворено Пенсійний фонд України. 30 січня 1992 року наказом Пенсійного фонду України № 1 на базі обласного філіалу утворено Рівненське обласне управління Пенсійного фонду України.

З метою збільшення надходжень до Пенсійного фонду України з липня 1993 року запроваджено сплату внесків із сум доходів за договорами цивільно-правового характеру.

У грудні 1993 року Верховна Рада України схвалила Концепцію соціального забезпечення населення України з врахуванням переходу держави до ринкової економіки.

Постановою Пенсійного фонду України від 25.11.1993 р. №14-7, яка набрала чинності з 01.04.1994, затверджено нову структуру обласних управлінь, у якій передбачено відділи виконання бюджету, доходів, бухгалтерського обліку та звітності, комп’ютеризації, контрольно-ревізійного, загального, юридичної і кадрової служб.

Відповідно до Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.1994р. № 345, філії Пенсійного фонду СРСР в районах та містах області реорганізовано у відділи Пенсійного фонду України зі статусом юридичних осіб. Разом з обласним управлінням вони утворили систему управлінь Пенсійного фонду України в області.

Управління Фонду в області збирали на той час серйозні кошти, забезпечували пенсійний бюджет на півроку наперед. Але різниця була в тому, що на той час на 1 пенсіонера сплачували страхові внески 3 працюючі особи. Цікавим є факт, що у 1991–1993 роках відбувалися перші спроби впровадження елементів розширеного відтворення пенсійних фінансів, які притаманні накопичувальним пенсійним системам, тобто, тимчасово вільні кошти Пенсійного фонду України з метою одержання прибутку розміщувалися на банківських депозитах, вкладалися у статутні фонди підприємств, використовувалися для надання  кредитів тощо. Управління Фонду в області виділили допомогу на побудову двохповерхового корпусу геріатричного пансіонату в селі Забороль Рівненського району, виділяли кошти Фонду інвалідів, обласному госпіталю ветеранів війни.

Паралельно зміцнювалася і матеріальна база управлінь Фонду в області, добудовували приміщення обласного управління, переобладнали ряд приміщень в райцентрах області: у Володимирці, Дубно, Млинові, Зарічному – з готелів, в Гощі – з побуткомбінату, в Березному, Сарнах, Здолбунові, Рокитному, Радивилові – з адмінприміщень різних організацій, тільки 4 райміськуправління залишилися на той час в орендованих приміщеннях. Мали хороший напрацьований досвід, на базі головного управління Фонду в області тричі проводилися всеукраїнські семінари з питань пенсійного забезпечення.

У 1993–1995 роках було розпочато комп’ютеризацію, зокрема автоматизовано облік надходження страхових внесків, прийом відповідної звітності. Економічна криза та дефіцит коштів на виплату та доставку пенсій спонукали до пошуку шляхів вирішення проблем:

у 1995 році законодавчо закріплено обов’язкову реєстрацію платників страхових внесків в органах Пенсійного фонду України;

з лютого 1996 року запроваджено сплату страхових внесків одночасно з виплатою заробітної плати;

у липні 1997 року прийнято Закон України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», тариф збору встановлено в розмірі 32 відсотків фонду оплати праці;

у липні 1998 року згідно з Указом Президента України розпочато виплату пенсій через установи банків за згодою пенсіонерів, що дало змогу спрямувати частину коштів, які направлялися на оплату послуг з доставки пенсій, на пенсійні виплати;

у жовтні 1998 року Указом Президента України та відповідним внесенням змін і доповнень до Закону України «Про збір на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» запроваджено ставки збору до Пенсійного фонду, зокрема, з операцій купівлі-продажу валюти, ювелірних виробів, відчуження легкових автомобілів.

 У квітні 1998 року Указом Президента України затверджено Основні напрями реформування пенсійного забезпечення в Україні, відповідно до якого розроблено і затверджено комплекс заходів щодо поетапного впровадження протягом 1998-2000 років автоматизованого обліку відомостей у системі обов’язкового державного пенсійного страхування. Це стало відчутним кроком до впровадження в подальшому в Пенсійному фонді України системи персоніфікованого обліку, яке завершилося у 2000 році

Починаючи з 01 липня 2002 року, обчислення пенсій проводиться із заробітку особи за період роботи після 01 липня 2000 року за даними системи персоніфікованого обліку.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 р. 497 «Про забезпечення виконання функцій з призначення і виплати пенсій органами Пенсійного фонду» з липня 2002 року управління Пенсійного фонду України в області взяли на себе виконання функцій з призначення та виплати пенсій, забезпечення виконання усього комплексу функцій, пов’язаних з формуванням та пільговим використанням пенсійних коштів.

 Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області вигідно відрізняється від багатьох інших тим, що у нас плідно та ефективно працює централізована система обробки пенсійної документації. Центр по нарахуванню та виплаті пенсій на Рівненщині створено ще в жовтні 1975 року. Кращий його досвід було враховано при створенні управління з нарахування та виплати пенсій головного управління Фонду в області. Адже серед чисельних переваг централізації, найціннішою є можливість організаційно забезпечувати єдину практику застосування пенсійного законодавства, мобільно реагувати на його зміни, в найкоротші терміни оперативно проводити масові перерахунки пенсій, запроваджувати, при цьому, всебічний контроль, а також забезпечувати необхідною інформацією управління Фонду в області. Працівники управління з координації та контролю за виплатою пенсій також формують та відправляють виплатні документи до вузлів звязку і банківських установ, визначають потребу в коштах на виплату пенсій, проводять моніторинг одержувачів пенсій та інших виплат.

Відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України від 27.06.2002р. № 11-2 обласне управління реорганізовано в головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області.

За активної участі Пенсійного фонду України розроблено і 09 липня 2003 року прийнято Закони України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та «Про недержавне пенсійне страхування», якими закладено правову базу для побудови принципово нової для України трирівневої пенсійної системи. Ці закони набрали чинності 01 січня 2004 року.

Проведено заходи із забезпечення технологічної готовності до перерахунків пенсій, призначених до 01 січня 2004 року: практично завершено інвентаризацію пенсійних справ, управління Пенсійного фонду України в області було оснащено необхідним технічним та програмним забезпеченням.

Законодавче впровадження нових умов нарахування пенсій забезпечило їх пряму залежність від легального заробітку та набутого страхового стажу, а також скасувало максимальне обмеження розмірів пенсій, яке до того становило 150 грн. на місяць. У 2004 році поточні пенсійні платежі майже 100-відсотково проводилися у встановлені законом терміни.

Усі ці зміни сприяли процесу детінізації грошових доходів населення, створили умови для підвищення рівня справляння обов’язкових страхових внесків. Позитивні зміни в економіці та реформування пенсійної системи суттєво вплинули на розміри пенсій. Майже в 2 раза зріс середній розмір пенсії, який станом на 01.01.2005 становив на Рівненщині 302,37 гривні.

Робота проведена велика, вона й стала передумовою проведення пенсійної реформи, а Пенсійний фонд України – потужною фінансовою та соціальною інституцією в державі.

З січня 1991 року по березень 2005 року обласний філіал Українського республіканського відділення Пенсійного фонду СРСР, а згодом головне управління Пенсійного фонду України в області очолював Заслужений економіст України Михайло Олексійович Білан – талановитий керівник, організатор, який зробив вагомий внесок у становлення системи Пенсійного фонду України на Рівненщині.

Протягом 2005-2007 років продовжувалася робота з покращення виконання двох найважливіших функцій Фонду – призначення пенсій та акумулювання коштів на їх виплату. А вже у грудні 2007 року управління Пенсійного фонду України в області зібрали свій перший мільярд гривень.

У січні 2007 року на виконання Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у складі головного управління створено відділ пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян. З того часу в управліннях Фонду в області зосереджені повноваження з пенсійного забезпечення всіх категорій громадян.

З 1 січня 2008 року набрав чинності Закон України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» стосувалося понад 300 тис. пенсіонерів Рівненщини. Суть змін полягала в тому, що з початку року для всіх пенсіонерів, які одержували пенсії за базовим пенсійним законом, вартість одного року страхового стажу в солідарній системі збільшена з 1 відсотка до 1,2 відсотка, а з 01 жовтня 2008 року – до 1,35 відсотка. Крім цього, відбулася актуалізація заробітної плати. Пенсіонери, які в різні роки виходили на пенсію, маючи однаковий стаж та заробітну плату, отримували різну пенсію. Проте з 01 січня 2008 року усім було проведено перерахунок пенсій з середньої заробітної плати за 2006 рік, який становив 928,81 грн., відбувся справедливий перерахунок пенсій, призначених у різні роки. Середній розмір пенсії зріс з 539,18 грн. станом на 01.12.2007 – до 639,91 грн. станом на 20.01.2008.

У грудні 2010 року Пенсійний фонд України відзначив 20-ту річницю від дня свого створення. Фонд став потужною фінансовою та соціальною інституцією в державі, сформувалися його організаційно-кадровий потенціал, що постійно розвивається та вдосконалюється. На Рівненщині на той час функціонували 18 управлінь Фонду в районах та містах, роботу яких координувало головне управління Пенсійного фонду України в області.

І саме ювілейний рік став насиченим новими змінами в пенсійному законодавстві, зокрема, в питаннях бюджетних надходжень. Поряд з виконанням основних функцій, покладених на Пенсійний фонд України державою, управління Фонду в області стали своєрідними посередниками між людьми похилого віку та працюючим населенням, на плечі якого лягає наповнення пенсійного бюджету. Змінилися звіти страхувальників в системі персоніфікації, що дало змогу накопичувати дані по 279 тис. застрахованих осіб, оперативно визначати заробітну плату для призначення пенсій, контролювати виплати з дотриманням соціальних гарантій.

З 01 січня 2011 року вступив у дію Закон України „Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, відповідно до якого замість платежів до чотирьох соціальних фондів, запроваджено єдиний внесок на загальнообов’язкове соціальне страхування, який сплачувався на спеціальні рахунки Пенсійного фонду України.

Це період активної роботи з реалізації пенсійної реформи в області. Пов’язані з цим завдання передбачили виконання нових специфічних функцій, що вимагало від працівників управлінь Пенсійного фонду України в області високої кваліфікації, практичного досвіду, витримки та відповідальності.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1055 на Рівненщині, як і загалом по Україні, у 2016 році проведена оптимізація десяти управлінь Пенсійного фонду України в районах та містах області в п’ять об’єднаних управлінь, а саме: Рівненське об’єднане управління Пенсійного фонду України, утворилося на базі управлінь Фонду в м.Рівне та Рівненському районі, Володимирецьке об’єднане управління Пенсійного фонду України – на базі управлінь Фонду в м.Кузнецовську та Володимирецькому районі, Зарічненське об’єднане управління Пенсійного фонду України – на базі управлінь Фонду в Зарічненському та Дубровицькому районах, Корецьке об’єднане управління Пенсійного фонду України – на базі управлінь Фонду в Корецькому та Гощанському районах, Млинівське об’єднане управління Пенсійного фонду України – на базі управлінь Фонду в Млинівському та Демидівському районах.

Другий етап оптимізації продовжився у 2017 році відповідно до Постанови Кабінету Міністрів № 988 від 21.12.2016 року «Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України», в результаті якої вісім управлінь Пенсійного фонду України в області об’єдналися наступним чином: Дубенське об’єднане управління Пенсійного фонду України утворилося на базі управлінь Фонду в Дубенському та Радивилівському районах, Костопільське об’єднане управління Пенсійного фонду України – на базі управлінь Фонду в Березнівському та Костопільському районах, Сарненське об’єднане управління Пенсійного фонду України – на базі управлінь Фонду в в Рокитнівському та Сарненському районах, управління Пенсійного фонду України в Острозькому районі приєдналося до вже існуючого Корецького об’єднаного управління Пенсійного фонду України, а управління Пенсійного фонду України в Здолбунівському районі приєдналося до Рівненського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області.

2017 рік для пенсійників Рівненщини був періодом напруженої праці в умовах реформування пенсійної системи. Усі зусилля працівники управлінь Фонду в області спрямували на виконання пріоритетних завдань щодо реалізації державної політики в сфері пенсійного забезпечення, Стратегії модернізації та розвитку Пенсійного фонду України на період до 2020 року.

Проведено ряд заходів в напрямку вдосконалення організації роботи з обслуговування громадян, підвищення якості, оперативності надання послуг, забезпечення їх доступності, наближення до місця проживання громадян, створення більш комфортних умов для осіб, які звертаються до управлінь Фонду в області. На виконання доручення Пенсійного фонду України щодо забезпечення надання послуг громадянам на віддалених робочих місцях поза межами територіальних управлінь Зарічненським, Дубенським, Корецьким, Млинівським, Рівненським та Сарненським об’єднаними управліннями Пенсійного фонду України Рівненської області організовано прийом громадян у 18 об’єднаних територіальних громадах: Бугринською та Бабинською (Гощанський район), Висоцькою та Миляцькою (Дубровицький район; прийом громадян проводиться у місцевому ЦНАПі), Клесівською та Немовицькою (Сарненський район), Локницькою (Зарічненський район), Козинською (Радивилівський район), Смизькою (Дубенський район), Підлозцівською, Бокіймівською та Острожецькою (Млинівський район), Клеванською (Рівненський район), Рокитнівською (Рокитнівський район), Деражненською, Пісківською, Малолюбашанською (Костопільський район), Демидівською (Демидівський район).

Крім того, обслуговування громадян поза межами територіальних управлінь Фонду проводиться на території сільських/селищних рад Соснівської (Березнівський район) – Костопільським об’єднаним управлінням Пенсійного фонду України Рівненської області, Вовковиївської (Демидівський район) – Млинівським об’єднаним управлінням, Новомалинської (Острозький район) – Корецьким об’єднаним управлінням, Рокитнівської (Рокитнівський район) – Сарненським об’єднаним управлінням.

Спеціалісти Володимирецького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області послуги щодо пенсійного забезпечення надають у секторі надання адміністративних послуг Володимирецької райдержадімістрації.

З метою інформаційного охоплення більш широкого кола жителів Рівненщини активно функціонує офіційна сторінка головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (www.facebook.com/rv.pfu.gov.ua) в соціальній мережі «Facebook», яка постійно наповнюється новинами пенсійного законодавства, актуальними повідомленнями про роботу управлінь Фонду в області та оперативною інформацією про стан фінансування пенсійних виплат.

З метою забезпечення дієвої комунікації з громадськістю, посилення інформаційно-роз’яснювальної роботи з питань соціально-економічної реформи, розвитку пенсійної системи об’єднані управління Пенсійного фонду України області постійно забезпечують роботу «гарячих» телефонних ліній та громадських приймалень, які функціонують за принципом «єдиного» вікна, систематично проводять виїзні прийоми в рамках «мобільного соціального офісу», зустрічі з жителями краю як за місцем роботи, так і за місцем проживання тощо.

Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області та об’єднані управління чітко та злагоджено працюють над виконанням завдань, що стоять перед ними: підвищення якості та оперативності обслуговування пенсіонерів, робота з платниками страхових внесків, забезпечення відкритості та прозорості в роботі. Це колектив однодумців, колектив хороших фахівців, досвідчених професіоналів, які відповідально ставляться до виконання своїх службових обов’язків здоровий організм, який щоденною працею, турботою про людей дає змогу тим, хто цього потребує, відчути себе потрібними суспільству. Адже робота в соціальній сфері особлива, максимально наближена до людини, її життєвих проблем. Тож якісно працювати тут можуть люди небайдужі до чужих проблем, які готові не лише за посадовою інструкцією, а й за покликом серця допомагати ближнім.

background Layer 1