Пропустити навігацію

ЯК ДІЗНАТИСЯ ОНЛАЙН ПРО СВІЙ СТАЖ ТА ОФІЦІЙНУ ЗАРПЛАТУ?

В ефірі «Українського радіо. Суми» на ці та інші питання відповідала заступник начальника управління обслуговування громадян Фонду Сумщини Альона ЗАСТАВЕНКО.

📌Сьогодні можна дізнатися онлайн досить багато інформації, зокрема про свою заробітну плату, свій стаж. Як давно запрацювала ця послуга і як нею користуватися?

Передусім, зазначу, що сьогодні Пенсійний фонд Сумщини займає перше місце в Україні за рівнем залучення громадян до користування вебпорталом електронних послуг Пенсійного фонду. На Сумщині понад 430 тис. осіб зареєстровано на вебпорталі (41% населення області), серед яких більше 50 тис. – особи з обмеженими можливостями. Крім того, 91% роботодавців Сумської області мають свої Кабінети страхувальника на вебпорталі.

📌Який вік людей, які користуються вебпорталом?

Активні користувачі – це працездатне населення, населення передпенсійного віку, тобто середній вік цих користувачів – 35-55 років. Пенсіонери також долучаються до користування вебпорталом, їм допомагають діти, онуки. Нині багато хто може оцінити переваги цього сервісу.

📌Чи можна, як раніше, завдяки вебпорталу Пенсійного фонду, коли людина збирається на пенсію, обрати найкращі роки?

Стосовно, власне, стажу та заробітної плати особи, то починаючи з 1998 року будь-яка застрахована особа може побачити свої дані на вебпорталі. Якщо це страховий стаж, він починається з 2004 року по сплаті страхових внесків, а період з 1998 по 2004 рік зараховується у нас календарно, тобто в повному обсязі.

Крім того, на вебпорталі існує такий сервіс, як Пенсійний калькулятор. Він дає можливість будь-якій особі самостійно прорахувати і страховий, і загальний стаж. Вся інформація, яка міститься у базі даних застрахованих осіб, доступна автоматично. Дані, які містяться в документах, наприклад, про навчання, про військову службу в трудовій книжці до 2004 року, людина вносить самостійно. Потім формується тривалість стажу і розмір ймовірної пенсії. Якщо особа правильно внесе усі дані, відповідно до своїх документів, то майже стовідсотково буде той розмір пенсії, на який би особа претендувала, звернувшись до Пенсійного фонду.

📌Які періоди входять до стажу?

Навчання, і військова служба, і декрет до 1 січня 2004 року враховуються у повному обсязі за документами. Починаючи з 1 січня 2004 року, обрахунок ведеться відповідно до сплати страхових внесків. Якщо, наприклад, жінка перебувала у декретній відпустці і за неї організація сплачувала страхові внески, то, звісно, цей період буде внесений до страхового стажу.

📌Чи буде зарахований кожний після трьох років декрету рік до стажу?

Відповідно до чинного законодавства внески сплачуються протягом трьох років, тобто перші три роки будуть зараховуватись, а кожен наступний уже ні.

📌Як онлайн дізнатися про свій стаж, про заробітну плату. Що для цього потрібно зробити?

На вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду можна зайти двома способами. Перший спосіб – за допомогою логіна і пароля, другий – за допомогою власного електронного цифрового підпису (ЕЦП). Якщо особа приходить до сервісного центру, відділу обслуговування громадян, їй надається логін і пароль, за допомогою яких можна зайти на вебпортал. Але такий порядок має певні обмеження за обсягом отримуваних послуг. Краще заходити на вебпортал за допомогою ЕЦП.

📌Для того, щоб його створити, також потрібно звертатися до вас? Чи можна його просто створити онлайн?

Як отримати ЕЦП. Перший шлях – звернутися до одного із акредитованих центрів. Це можуть бути органи фіскальної служби, органи юстиції. Їх перелік можна знайти на вебпорталах цих акредитованих центрів. Другий шлях – скористатися онлайн-банкінгом. Третій шлях – отримання в установі Пенсійного фонду електронного пенсійного посвідчення, яке одразу є і пенсійним посвідченням, і носієм ЕЦП.

📌Чи всі пенсіонери знають про ЕЦП? Чи, якщо не заходити на ваш сервіс, можна його не робити?

Сьогодні існує тенденція до електронізації усіх послуг, тому отримання ЕЦП є актуальним. Усі державні реєстри потребують наявності ЕЦП, тому що містять конфіденційну інформацію, доступ до якої можна отримати лише за допомогою ЕЦП.

📌Якщо людина визначилася, яким шляхом вона заходитиме на вебпортал, що далі? Приміром, візьмемо більш зручний ЕЦП.

На вебпорталі є функція «Вхід». Натискаємо на нього і входимо у свій Особистий кабінет. У ньому можна отримати відомості з Реєстру застрахованих осіб, дані про свого страхувальника, інформацію про зміни у своїй пенсійній справі, довідки, дійсність яких підтверджується QR-кодом, подати заяву на призначення/перерахунок пенсії, переглянути звітні відомості Пенсійного фонду, подати скаргу, записатися на прийом. Тобто широкий спектр послуг надає вхід у Особистий кабінет саме за допомогою ЕЦП.

📌Як знайти на вебпорталі дані про стаж і заробітну плату?

Ми заходимо у «Відомості з реєстру застрахованих осіб». Відбувається «підв’язка» під індивідуальний код кожної людини і отримуємо усі дані про стаж і заробітну плату особи з 1998 року. Тут ми бачимо всіх роботодавців, у яких працювала особа, суму нарахованої заробітної плати, суму сплачених за особу внесків за кожен місяць і кількість днів, які будуть за даної сплати зараховані при призначенні пенсії.

📌Якщо людина отримувала заробітну плату і до неї додавалися премії або надбавки. Чи впливає це на пенсію?

Беруться повністю всі кошти, за які були сплачені страхові внески. Якщо роботодавець сплатив внески з усієї суми, то буде взята вся сума. Дуже важливо контролювати сплату страхових внесків і уникати отримання заробітної плати «в конверті», адже є випадки, коли несумлінні роботодавці виплачують працівнику одну суму, а ЄСВ сплачують від іншої, мінімальної суми.

📌На вебпорталі можна побачити, чи сплачуються внески і в якому обсязі?

Це можна побачити. І ми закликаємо всіх контролювати роботодавця, щоб бути впевненими у своєму майбутньому пенсійному забезпеченні. Це все можна зробити, зайшовши на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду, через Особистий кабінет.

📌Якщо людина не має ЕЦП, а зареєструвалася через логін і пароль, то якими послугами вона не може скористатися?

Наприклад, це подання заяви на призначення/перерахунок пенсії. Документи, потрібні для цього, подаються лише за допомогою ЕЦП, оскільки особа повинна завірити своїм підписом своє бажання подати відповідні документи. Використовуючи ЕЦП, особа може отримати довідку з підтверджувальним QR-кодом. Тобто це ті дії, які обов’язково потребують згоди особи.

📌Довідку можна оформити на вебпорталі, а для її отримання потрібно прийти до установи Пенсійного фонду? Чи вона надійде на електронну адресу?

Ні, її можна роздрукувати одразу з комп’ютерного пристрою і на ній вже є QR-код, який є дійсним в усіх установах, організаціях, на підприємствах, тобто має законну силу.

📌Які ще є обмеження, якщо людина використала лише логін і пароль, щоб увійти на вебпортал?

Людина не зможе роздрукувати зазначену довідку. Крім того, якщо людина хоче отримати дані з Реєстру застрахованих осіб, які мають бути завірені, то це теж можна зробити лише за допомогою ЕЦП. А такі основні функції, як перегляд персональних даних, відомостей з пенсійної справи, звітності Пенсійного фонду, запис на прийом, подання скарги, доступні без ЕЦП.

📌Ви сказали, що на вебпорталі можна побачити документи з 1998 року. Якщо людина має «на руках» документи до 1998 року, то їх потрібно принести в установу Фонду?

Так, люди фізично подають документи до 1998 року, підтверджують або трудовою книжкою, або уточнювальними довідками, документи про навчання, про військову службу, про народження дітей.

Водночас у нас започатковано такий сервіс, як Електронна трудова книжка, і в найближчому майбутньому ми передбачаємо переведення всіх даних до 1998 року в електронний формат. Це буде, звичайно, головне завдання роботодавців, вони повинні будуть подбати про своїх працівників. Але і самозайняті особи, і фізичні особи – підприємці, й особи, які тимчасово не працюють, також зможуть долучити свої документи, відсканувати, надіслати їх за допомогою ЕЦП. Відтак, всі дані будуть долучені до електронної трудової книжки.
В подальшому людина після досягнення пенсійного віку вже не буде звертатися фізично до органів Пенсійного фонду, а пенсія їй призначатиметься по події, тому що у Пенсійного фонду будуть всі дані, необхідні для призначення пенсії. Це буде найближчим часом і буде дуже зручно.

З практики хочу сказати, що трудові книжки часто губляться, в них роблять багато виправлень відділи кадрів підприємств. Електронна трудова книжка – зручний сервіс і для роботодавців, і, власне, для працівників.

📌Чи будуть вноситися виправлення в Електронну трудову книжку?

До Електронної трудової книжки вноситимуться періоди, ми не будемо бачити виправлень. За достовірність даних відповідатиме роботодавець, який вносить ці дані.

📌Сьогодні відбувається багато скорочень працівників. Змінюються посади, змінюється багато назв. Це відповідальність роботодавця, щоб у вас були чіткі й точні дані, де і ким працює людина. Чи сама людина повинна контролювати ці дані?

Людина в будь-якому разі повинна контролювати свою трудову книжку, тому що роботодавці не завжди, на жаль, зацікавлені у правильності внесення записів. Тому ми завжди рекомендуємо особам, якщо є певні питання, звернутися до Пенсійного фонду, щоб ми, в разі необхідності, зробили відповідні запити в організації, в архівні установи, тобто працівники Пенсійного фонду нададуть будь-яку допомогу людині. Про це потрібно потурбуватися завчасно. Краще звернутися до пенсійників заздалегідь для оформлення повного пакета документів, щоб у особи не виникало жодних проблем. Це можуть бути люди і 35, і 40 років, тобто немає обмежень – будь-яка особа може прийти зі своїми документами, якщо її щось турбує, і отримати кваліфіковану допомогу.

📌Взагалі коли з’являються у вас найперше дані про особу?

Щойно вона стає застрахованою особою. Як тільки вона розпочинає навчання, декрет, військову службу, якщо є відрахування, то їх бачать у Пенсійному фонді, або якщо людина офіційно влаштувалася на роботу.
Якщо особа хоче самостійно прийти і повідомити свої дані і виявить бажання самостійно сплачувати внески, то ми реєструємо людину як застраховану особу і вона перебуватиме в Реєстрі застрахованих осіб.

📌Є різниця, на якій основі людина навчається в університеті – чи на бюджеті, чи на платній основі? Все одно сплачуються внески?

Якщо людина навчається на платній основі, то внески за неї не сплачуються, якщо лише вона сама не сплатить за себе внески.

📌Тобто вона може п’ять років навчатися, але це не зарахується до стажу?

З 2004 року – так, лише по сплаті страхових внесків.

📌У якому розмірі, якщо людина навчається на платній основі?

Для цього потрібно буде звернутися до спеціалістів Пенсійного фонду, котрі скажуть, яка сума має бути сплачена.

📌Вона варіюється?

Вона залежить від прожиткового мінімуму, дійсного на той момент, коли особа звернеться до Фонду.

📌Можна назвати її хоча б приблизно?

Якщо сплачувати за теперішній період, то це 1039 грн 06 коп. Це мінімальний внесок за один місяць.

📌Якщо не вистачає стажу, його можна придбати. Скільки коштує один рік?

Якщо ми сплачуємо внески за минулий період, то це 1039,06 грн, помножені на коефіцієнт 2. Тобто 2078,12 грн треба сплатити, якщо це попередній період. Або є інший варіант – людина може допрацювати той стаж, якого їй не вистачає. Або якщо у людини є неповні місяці, вона працювала, але є внески, наприклад, за півмісяця, то людина самостійно може доплатити за цей період, і тут вже сума буде значно меншою. Вона розраховується індивідуально, потрібно буде звернутися до спеціалістів Пенсійного фонду для обчислення.

📌Який сьогодні розмір мінімальної і максимальної пенсії?

Мінімальний розмір – 1638 грн, максимальний – помножений на 10.

📌Якщо стаж можна докупити, то чи можна змінити розмір пенсії? Що для цього потрібно зробити, щоб вона була більшою? Чи це неможливо?

Пенсія містить дві основні складові – це заробітна плата і стаж. Коли людина йде на пенсію, вона має стаж і заробітну плату, і тоді вже пізно щось робити. Варто про це подбати заздалегідь. Тому і важливо контролювати своїх роботодавців для того, щоб вони сплачували внески з тієї суми, яку людина отримує фактично.

📌Якщо людина хворіла і не працювала довгий період, що робити у цьому випадку?

Якщо людина перебуває на лікарняному, то з лікарняних теж сплачуються страхові внески, коли вона офіційно працевлаштована.

📌І все це можна побачити також на вебпорталі?

Звичайно.

📌За період хвороби внески однакові? Не зменшуються?

Все залежить від заробітної плати. Якщо у людини в період хвороби заробітна плата меншого розміру, то будуть сплачуватися відповідні внески.

📌Якщо людина взагалі не працювала? Чи буде в неї пенсія? І як їй можна дізнатися інформацію про себе і чи є ця інформація у Пенсійного фонду?

Якщо людина працювала хоч день з 1998 року, то дані вона побачить. Якщо вона не працювала, то дані вона може побачити лише в тих документах, які є у неї «на руках». Законом передбачена градація виходу на пенсію: це 60, 63, 65 років. Кожен рік ми додаємо по одному року до страхового стажу. Наприклад, щоб піти на пенсію у 60 років, то потрібно мати 27 років страхового стажу. Якщо людина не має 27 років страхового стажу, то вона виходить на пенсію за наявності певного стажу в 63 роки. Якщо і в 63 роки у неї немає відповідного стажу, то тоді в 65 років.

📌Незалежно від того, чоловік чи жінка?

Незалежно. Але в будь-якому разі, якщо людина не має 15 років стажу, то вона не вийде на пенсію навіть в 65 років. Законом не передбачено нарахування пенсії такій категорії осіб.

📌Тобто якщо людина не працювала взагалі, то пенсії вона не отримає?

Так. Якщо людина не працювала або працювала нелегально, то внески за неї не сплачувались і права на пенсію вона не набуде.

📌Наскільки швидкий сервіс – вебпортал Пенсійного фонду? Скільки потрібно часу, щоб, наприклад, отримати довідку або записатися на прийом?

Це дуже швидкий і комфортний сервіс. Будь-яка особа у будь який час може заходити на вебпортал, подавати заяви, продивлятися інформацію – це займає лічені хвилини і не потребує додаткових знань.

Крім того, існує мобільний додаток «Пенсійний фонд України у смартфоні», який надає ті самі можливості, що і вебпортал. Кожен його може завантажити на свій мобільний або планшет і знаходити потрібну інформацію.

📌Щодо людей з обмеженими можливостями?

Якщо людина погано бачить, то на вебпорталі для неї передбачене збільшення зображення (шрифту). Також вона може скористатися допомогою інших осіб. Людина, яка погано чує, але бачить, може ознайомитися з інструкцією щодо користування вебпорталом у текстовому варіанті.

📌Нагадайте адреси і телефони, куди звертатися, якщо у когось виникнуть додаткові питання?

Центральний відділ обслуговування громадян (сервісний центр) знаходиться за адресою: м. Суми, вул. Шкільна, 17. Тут працюють 42 спеціалісти, котрі нададуть кваліфіковану, якісну допомогу з будь-яких питань пенсійного забезпечення. Також функціонують телефони «гарячих ліній»: 65-25-71, 67-95-76. До нас можна звернутися як онлайн, так і фізично. Запрошуємо на консультації до наших сервісних центрів.

Посилання на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду:
https://portal.pfu.gov.ua

Alena Radyo 1 - ЯК ДІЗНАТИСЯ ОНЛАЙН ПРО СВІЙ СТАЖ ТА ОФІЦІЙНУ ЗАРПЛАТУ?

background Layer 1