ЯК ДІЗНАТИСЯ ОНЛАЙН ПРО СВІЙ СТАЖ ТА ОФІЦІЙНУ ЗАРПЛАТУ?
В ефірі «Українського радіо. Суми» на ці та інші питання відповідала заступник начальника управління обслуговування громадян Фонду Сумщини Альона ЗАСТАВЕНКО.
📌Сьогодні можна дізнатися онлайн досить багато інформації, зокрема про свою заробітну плату, свій стаж. Як давно запрацювала ця послуга і як нею користуватися?
✅Передусім, зазначу, що сьогодні Пенсійний фонд Сумщини займає перше місце в Україні за рівнем залучення громадян до користування вебпорталом електронних послуг Пенсійного фонду. На Сумщині понад 430 тис. осіб зареєстровано на вебпорталі (41% населення області), серед яких більше 50 тис. – особи з обмеженими можливостями. Крім того, 91% роботодавців Сумської області мають свої Кабінети страхувальника на вебпорталі.
📌Який вік людей, які користуються вебпорталом?
✅Активні користувачі – це працездатне населення, населення передпенсійного віку, тобто середній вік цих користувачів – 35-55 років. Пенсіонери також долучаються до користування вебпорталом, їм допомагають діти, онуки. Нині багато хто може оцінити переваги цього сервісу.
📌Чи можна, як раніше, завдяки вебпорталу Пенсійного фонду, коли людина збирається на пенсію, обрати найкращі роки?
✅Стосовно, власне, стажу та заробітної плати особи, то починаючи з 1998 року будь-яка застрахована особа може побачити свої дані на вебпорталі. Якщо це страховий стаж, він починається з 2004 року по сплаті страхових внесків, а період з 1998 по 2004 рік зараховується у нас календарно, тобто в повному обсязі.
Крім того, на вебпорталі існує такий сервіс, як Пенсійний калькулятор. Він дає можливість будь-якій особі самостійно прорахувати і страховий, і загальний стаж. Вся інформація, яка міститься у базі даних застрахованих осіб, доступна автоматично. Дані, які містяться в документах, наприклад, про навчання, про військову службу в трудовій книжці до 2004 року, людина вносить самостійно. Потім формується тривалість стажу і розмір ймовірної пенсії. Якщо особа правильно внесе усі дані, відповідно до своїх документів, то майже стовідсотково буде той розмір пенсії, на який би особа претендувала, звернувшись до Пенсійного фонду.
📌Які періоди входять до стажу?
✅Навчання, і військова служба, і декрет до 1 січня 2004 року враховуються у повному обсязі за документами. Починаючи з 1 січня 2004 року, обрахунок ведеться відповідно до сплати страхових внесків. Якщо, наприклад, жінка перебувала у декретній відпустці і за неї організація сплачувала страхові внески, то, звісно, цей період буде внесений до страхового стажу.
📌Чи буде зарахований кожний після трьох років декрету рік до стажу?
✅Відповідно до чинного законодавства внески сплачуються протягом трьох років, тобто перші три роки будуть зараховуватись, а кожен наступний уже ні.
📌Як онлайн дізнатися про свій стаж, про заробітну плату. Що для цього потрібно зробити?
✅На вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду можна зайти двома способами. Перший спосіб – за допомогою логіна і пароля, другий – за допомогою власного електронного цифрового підпису (ЕЦП). Якщо особа приходить до сервісного центру, відділу обслуговування громадян, їй надається логін і пароль, за допомогою яких можна зайти на вебпортал. Але такий порядок має певні обмеження за обсягом отримуваних послуг. Краще заходити на вебпортал за допомогою ЕЦП.
📌Для того, щоб його створити, також потрібно звертатися до вас? Чи можна його просто створити онлайн?
✅Як отримати ЕЦП. Перший шлях – звернутися до одного із акредитованих центрів. Це можуть бути органи фіскальної служби, органи юстиції. Їх перелік можна знайти на вебпорталах цих акредитованих центрів. Другий шлях – скористатися онлайн-банкінгом. Третій шлях – отримання в установі Пенсійного фонду електронного пенсійного посвідчення, яке одразу є і пенсійним посвідченням, і носієм ЕЦП.
📌Чи всі пенсіонери знають про ЕЦП? Чи, якщо не заходити на ваш сервіс, можна його не робити?
✅Сьогодні існує тенденція до електронізації усіх послуг, тому отримання ЕЦП є актуальним. Усі державні реєстри потребують наявності ЕЦП, тому що містять конфіденційну інформацію, доступ до якої можна отримати лише за допомогою ЕЦП.
📌Якщо людина визначилася, яким шляхом вона заходитиме на вебпортал, що далі? Приміром, візьмемо більш зручний ЕЦП.
✅На вебпорталі є функція «Вхід». Натискаємо на нього і входимо у свій Особистий кабінет. У ньому можна отримати відомості з Реєстру застрахованих осіб, дані про свого страхувальника, інформацію про зміни у своїй пенсійній справі, довідки, дійсність яких підтверджується QR-кодом, подати заяву на призначення/перерахунок пенсії, переглянути звітні відомості Пенсійного фонду, подати скаргу, записатися на прийом. Тобто широкий спектр послуг надає вхід у Особистий кабінет саме за допомогою ЕЦП.
📌Як знайти на вебпорталі дані про стаж і заробітну плату?
✅Ми заходимо у «Відомості з реєстру застрахованих осіб». Відбувається «підв’язка» під індивідуальний код кожної людини і отримуємо усі дані про стаж і заробітну плату особи з 1998 року. Тут ми бачимо всіх роботодавців, у яких працювала особа, суму нарахованої заробітної плати, суму сплачених за особу внесків за кожен місяць і кількість днів, які будуть за даної сплати зараховані при призначенні пенсії.
📌Якщо людина отримувала заробітну плату і до неї додавалися премії або надбавки. Чи впливає це на пенсію?
✅Беруться повністю всі кошти, за які були сплачені страхові внески. Якщо роботодавець сплатив внески з усієї суми, то буде взята вся сума. Дуже важливо контролювати сплату страхових внесків і уникати отримання заробітної плати «в конверті», адже є випадки, коли несумлінні роботодавці виплачують працівнику одну суму, а ЄСВ сплачують від іншої, мінімальної суми.
📌На вебпорталі можна побачити, чи сплачуються внески і в якому обсязі?
✅Це можна побачити. І ми закликаємо всіх контролювати роботодавця, щоб бути впевненими у своєму майбутньому пенсійному забезпеченні. Це все можна зробити, зайшовши на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду, через Особистий кабінет.
📌Якщо людина не має ЕЦП, а зареєструвалася через логін і пароль, то якими послугами вона не може скористатися?
✅Наприклад, це подання заяви на призначення/перерахунок пенсії. Документи, потрібні для цього, подаються лише за допомогою ЕЦП, оскільки особа повинна завірити своїм підписом своє бажання подати відповідні документи. Використовуючи ЕЦП, особа може отримати довідку з підтверджувальним QR-кодом. Тобто це ті дії, які обов’язково потребують згоди особи.
📌Довідку можна оформити на вебпорталі, а для її отримання потрібно прийти до установи Пенсійного фонду? Чи вона надійде на електронну адресу?
✅Ні, її можна роздрукувати одразу з комп’ютерного пристрою і на ній вже є QR-код, який є дійсним в усіх установах, організаціях, на підприємствах, тобто має законну силу.
📌Які ще є обмеження, якщо людина використала лише логін і пароль, щоб увійти на вебпортал?
✅Людина не зможе роздрукувати зазначену довідку. Крім того, якщо людина хоче отримати дані з Реєстру застрахованих осіб, які мають бути завірені, то це теж можна зробити лише за допомогою ЕЦП. А такі основні функції, як перегляд персональних даних, відомостей з пенсійної справи, звітності Пенсійного фонду, запис на прийом, подання скарги, доступні без ЕЦП.
📌Ви сказали, що на вебпорталі можна побачити документи з 1998 року. Якщо людина має «на руках» документи до 1998 року, то їх потрібно принести в установу Фонду?
✅Так, люди фізично подають документи до 1998 року, підтверджують або трудовою книжкою, або уточнювальними довідками, документи про навчання, про військову службу, про народження дітей.
Водночас у нас започатковано такий сервіс, як Електронна трудова книжка, і в найближчому майбутньому ми передбачаємо переведення всіх даних до 1998 року в електронний формат. Це буде, звичайно, головне завдання роботодавців, вони повинні будуть подбати про своїх працівників. Але і самозайняті особи, і фізичні особи – підприємці, й особи, які тимчасово не працюють, також зможуть долучити свої документи, відсканувати, надіслати їх за допомогою ЕЦП. Відтак, всі дані будуть долучені до електронної трудової книжки.
В подальшому людина після досягнення пенсійного віку вже не буде звертатися фізично до органів Пенсійного фонду, а пенсія їй призначатиметься по події, тому що у Пенсійного фонду будуть всі дані, необхідні для призначення пенсії. Це буде найближчим часом і буде дуже зручно.
З практики хочу сказати, що трудові книжки часто губляться, в них роблять багато виправлень відділи кадрів підприємств. Електронна трудова книжка – зручний сервіс і для роботодавців, і, власне, для працівників.
📌Чи будуть вноситися виправлення в Електронну трудову книжку?
✅До Електронної трудової книжки вноситимуться періоди, ми не будемо бачити виправлень. За достовірність даних відповідатиме роботодавець, який вносить ці дані.
📌Сьогодні відбувається багато скорочень працівників. Змінюються посади, змінюється багато назв. Це відповідальність роботодавця, щоб у вас були чіткі й точні дані, де і ким працює людина. Чи сама людина повинна контролювати ці дані?
✅Людина в будь-якому разі повинна контролювати свою трудову книжку, тому що роботодавці не завжди, на жаль, зацікавлені у правильності внесення записів. Тому ми завжди рекомендуємо особам, якщо є певні питання, звернутися до Пенсійного фонду, щоб ми, в разі необхідності, зробили відповідні запити в організації, в архівні установи, тобто працівники Пенсійного фонду нададуть будь-яку допомогу людині. Про це потрібно потурбуватися завчасно. Краще звернутися до пенсійників заздалегідь для оформлення повного пакета документів, щоб у особи не виникало жодних проблем. Це можуть бути люди і 35, і 40 років, тобто немає обмежень – будь-яка особа може прийти зі своїми документами, якщо її щось турбує, і отримати кваліфіковану допомогу.
📌Взагалі коли з’являються у вас найперше дані про особу?
✅Щойно вона стає застрахованою особою. Як тільки вона розпочинає навчання, декрет, військову службу, якщо є відрахування, то їх бачать у Пенсійному фонді, або якщо людина офіційно влаштувалася на роботу.
Якщо особа хоче самостійно прийти і повідомити свої дані і виявить бажання самостійно сплачувати внески, то ми реєструємо людину як застраховану особу і вона перебуватиме в Реєстрі застрахованих осіб.
📌Є різниця, на якій основі людина навчається в університеті – чи на бюджеті, чи на платній основі? Все одно сплачуються внески?
✅Якщо людина навчається на платній основі, то внески за неї не сплачуються, якщо лише вона сама не сплатить за себе внески.
📌Тобто вона може п’ять років навчатися, але це не зарахується до стажу?
✅З 2004 року – так, лише по сплаті страхових внесків.
📌У якому розмірі, якщо людина навчається на платній основі?
✅Для цього потрібно буде звернутися до спеціалістів Пенсійного фонду, котрі скажуть, яка сума має бути сплачена.
📌Вона варіюється?
✅Вона залежить від прожиткового мінімуму, дійсного на той момент, коли особа звернеться до Фонду.
📌Можна назвати її хоча б приблизно?
✅Якщо сплачувати за теперішній період, то це 1039 грн 06 коп. Це мінімальний внесок за один місяць.
📌Якщо не вистачає стажу, його можна придбати. Скільки коштує один рік?
✅Якщо ми сплачуємо внески за минулий період, то це 1039,06 грн, помножені на коефіцієнт 2. Тобто 2078,12 грн треба сплатити, якщо це попередній період. Або є інший варіант – людина може допрацювати той стаж, якого їй не вистачає. Або якщо у людини є неповні місяці, вона працювала, але є внески, наприклад, за півмісяця, то людина самостійно може доплатити за цей період, і тут вже сума буде значно меншою. Вона розраховується індивідуально, потрібно буде звернутися до спеціалістів Пенсійного фонду для обчислення.
📌Який сьогодні розмір мінімальної і максимальної пенсії?
✅Мінімальний розмір – 1638 грн, максимальний – помножений на 10.
📌Якщо стаж можна докупити, то чи можна змінити розмір пенсії? Що для цього потрібно зробити, щоб вона була більшою? Чи це неможливо?
✅Пенсія містить дві основні складові – це заробітна плата і стаж. Коли людина йде на пенсію, вона має стаж і заробітну плату, і тоді вже пізно щось робити. Варто про це подбати заздалегідь. Тому і важливо контролювати своїх роботодавців для того, щоб вони сплачували внески з тієї суми, яку людина отримує фактично.
📌Якщо людина хворіла і не працювала довгий період, що робити у цьому випадку?
✅Якщо людина перебуває на лікарняному, то з лікарняних теж сплачуються страхові внески, коли вона офіційно працевлаштована.
📌І все це можна побачити також на вебпорталі?
✅Звичайно.
📌За період хвороби внески однакові? Не зменшуються?
✅Все залежить від заробітної плати. Якщо у людини в період хвороби заробітна плата меншого розміру, то будуть сплачуватися відповідні внески.
📌Якщо людина взагалі не працювала? Чи буде в неї пенсія? І як їй можна дізнатися інформацію про себе і чи є ця інформація у Пенсійного фонду?
✅Якщо людина працювала хоч день з 1998 року, то дані вона побачить. Якщо вона не працювала, то дані вона може побачити лише в тих документах, які є у неї «на руках». Законом передбачена градація виходу на пенсію: це 60, 63, 65 років. Кожен рік ми додаємо по одному року до страхового стажу. Наприклад, щоб піти на пенсію у 60 років, то потрібно мати 27 років страхового стажу. Якщо людина не має 27 років страхового стажу, то вона виходить на пенсію за наявності певного стажу в 63 роки. Якщо і в 63 роки у неї немає відповідного стажу, то тоді в 65 років.
📌Незалежно від того, чоловік чи жінка?
✅Незалежно. Але в будь-якому разі, якщо людина не має 15 років стажу, то вона не вийде на пенсію навіть в 65 років. Законом не передбачено нарахування пенсії такій категорії осіб.
📌Тобто якщо людина не працювала взагалі, то пенсії вона не отримає?
✅Так. Якщо людина не працювала або працювала нелегально, то внески за неї не сплачувались і права на пенсію вона не набуде.
📌Наскільки швидкий сервіс – вебпортал Пенсійного фонду? Скільки потрібно часу, щоб, наприклад, отримати довідку або записатися на прийом?
✅Це дуже швидкий і комфортний сервіс. Будь-яка особа у будь який час може заходити на вебпортал, подавати заяви, продивлятися інформацію – це займає лічені хвилини і не потребує додаткових знань.
Крім того, існує мобільний додаток «Пенсійний фонд України у смартфоні», який надає ті самі можливості, що і вебпортал. Кожен його може завантажити на свій мобільний або планшет і знаходити потрібну інформацію.
📌Щодо людей з обмеженими можливостями?
✅Якщо людина погано бачить, то на вебпорталі для неї передбачене збільшення зображення (шрифту). Також вона може скористатися допомогою інших осіб. Людина, яка погано чує, але бачить, може ознайомитися з інструкцією щодо користування вебпорталом у текстовому варіанті.
📌Нагадайте адреси і телефони, куди звертатися, якщо у когось виникнуть додаткові питання?
✅Центральний відділ обслуговування громадян (сервісний центр) знаходиться за адресою: м. Суми, вул. Шкільна, 17. Тут працюють 42 спеціалісти, котрі нададуть кваліфіковану, якісну допомогу з будь-яких питань пенсійного забезпечення. Також функціонують телефони «гарячих ліній»: 65-25-71, 67-95-76. До нас можна звернутися як онлайн, так і фізично. Запрошуємо на консультації до наших сервісних центрів.
Посилання на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду:
https://portal.pfu.gov.ua