Викривачам корупції
Викривач- особа, яка повідомила про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції», вчинених іншою особою, якщо така інформація стала їм відома у зв’язку з її діяльністю, проходженням нею служби чи навчання.
Важливо! Викривач- це фізична особа (громадянин України, іноземець, особа без громадянства), яка має переконання, що інформація є достовірною; повідомлення викривача має містити інформацію про факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції», тобто такі фактичні дані, що підтверджують можливе вчинення правопорушення та можуть бути перевірені (обставини правопорушення, місце і час його вчинення, особу, яка його вчинила, тощо)
інформація стала відома викривачу у зв’язку з його трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням служби чи навчання, участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання.
Трудова діяльність — діяльність найманого працівника або фізичної, яка забезпечує себе роботою самостійно, зокрема надає послуги чи виконує роботи на підставі цивільно — правових договорів.
Господарська діяльність — діяльність суб’єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та релізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Громадська діяльність — діяльність інститутів громадянського суспільства (наприклад, громадських організацій, професійних та творчих спілок, організацій роботодавців, благодійних і релігійних організацій, органів самоорганізації населення), їх посадових осіб, членів, представників, волонтерів щодо участі у державній (місцевій) політиці, реалізації статутних цілей та напрямів діяльності відповідних інститутів, яка пов’язана з їх офіційними відносинами із органами державної влади, місцевого самоврядування.
Наукова діяльність — інтелектуальна творча діяльність, спрямована на одержання нових знань та (або) пошук шляхів їх застосування, основними видами якої є фундаментальні та прикладні наукові дослідження.
Проходження служби — діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах.
Навчання- цілеспрямована діяльність учасників навчального процесу в системі освіти, професійного зростання, спрямована на максимальне засвоєння та усвідомлення навчального матеріалу і подальшого застосування отриманих знань, умінь та навичок на практиці.
ЩОДО КАНАЛІВ ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО МОЖЛИВІ ФАКТИ КОРУПЦІЙНИХ АБО ПОВ’ЯЗАНИХ З КОРУПЦІЄЮ ПРАВОПОРУШЕНЬ, ІНШИХ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ» В УСТАНОВІ
Викривач самостійно визначає, які канали використовувати для повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, Закону України «Про запобігання корупції», а саме: внутрішні, регулярні або зовнішні канали.
внутрішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» – це способи захищеного та анонімного повідомлення інформації, яка повідомляється викривачем керівнику або уповноваженому підрозділу (особі) органу або юридичної особи, у яких викривач працює, проходить службу чи навчання або на замовлення яких виконує роботу;
регулярні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» – це способи захищеного та анонімного повідомлення інформації викривачем Національному агентству з питань запобігання корупції, іншому суб’єкту владних повноважень, до компетенції якого належить розгляд та прийняття рішень з питань, щодо яких розкривається відповідна інформація. Регулярні канали обов’язково створюються спеціально уповноваженими суб’єктами у сфері протидії корупції, органами досудового розслідування, органами, відповідальними за здійсненнями контролю за дотриманням законів у відповідних сферах, іншими державними органами, установами, організаціями.
зовнішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» – це шляхи повідомлення інформації викривачем через фізичних чи юридичних осіб, у тому числі через засоби масової інформації, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки тощо.
Відповідно до наказу Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області від 31.01.2024 року № 94 «Про перелік внутрішніх каналів повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» здійснити повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» працівниками Головного управління можна через наступні внутрішні канали:
– спеціальну телефонну лінію: (0432)50-45-36 з 08.00 до 17.00,
п’ятниця з 08.00 до 15.45 (із щоденною перервою з 12.00 до 12.45)
Єдиний портал повідомлень викривачів
На порталі натисніть кнопку «Подати повідомлення про корупцію», введіть нижчеперераховану інформацію та оберіть відповідні дії
- оберіть організацію, про корупцію в якій хочете повідомити
- вкажіть, хто вчинив правопорушення
напишіть свої особисті дані (у разі подання повідомлення із зазначенням відомостей про себе), у разі якщо Ви хочете повідомити анонімно, для зручності залиште електронну пошту, на яку надійде ідентифікатор
- із переліку виберіть, про яке правопорушення Ви бажаєте повідомити
зазначте джерело отримання інформації
- напишіть обставини правопорушення та прикріпіть підтверджуючі матеріали
- поставте відмітку про ознайомлення з правилами Порталу.
Після завершення всіх дій Ви отримаєте унікальний ідентифікатор, за допомогою якого зможете перевіряти статус повідомлення, набуття вами статусу викривача та користуватися правами і гарантіями викривача у разі набуття Вами такого статусу.
Важливо!!!!
Викривач може подати повідомлення як із зазначенням авторства, так і анонімного повідомлення підлягає розгляду, якщо воно містить фактичні дані, які можуть бути перевірені;
якщо наведена у повідомленні інформація стосується керівника установи, таке повідомлення у 3-денний строк надсилається суб’єкту, уповноваженому розглядати або розслідувати факти, викладені у повідомленні, про що інформується заявник;
якщо наведена у повідомленні інформація стосується уповноваженої особи установи, порядок розгляду такого повідомлення визначається керівником установи.
ЩОДО РОЗГЛЯДУ ПОВІДОМЛЕНЬ:
- якщо розгляд повідомлення не належить до компетенції органу або юридичної особи — про це орган або юридична особа інформує викривача у 3-денний строк
- якщо повідомлення містить факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень — орган або юридична особа упродовж 24 годин письмово повідомляє спецсуб’єкта (прокуратуру, НПУ, НАЗК, НАБУ) або ДБР
СТРОКИ РОЗГЛЯДУ ПОВІДОМЛЕННЯ ВИКРИВАЧА
Повідомлення підлягає попередньому розгляду у строк не більше ніж десяти робочих днів з дня внесення інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів.
Якщо під час попереднього розгляду повідомлення буде встановлено, що воно не відповідає вимогам Закону України «Про запобігання корупції» (не містить фактичних даних про можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції», які можуть бути перевірені), його розглядатимуть відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
Якщо під час попереднього розгляду повідомлення буде встановлено, що його розгляд не належить до компетенції установи, до якої воно надійшло, подальший розгляд припиняється, а заявник інформується про це з роз’ясненням, куди можна звернутися;
У разі підтвердження за результатами попереднього розгляду викладеної у повідомленні інформації винні особи притягаються до дисциплінарної відповідальності. Дисциплінарне провадження триває 30 (45) днів з дня завершення попереднього розгляду.
Якщо під час попереднього розгляду виявлено ознаки корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, матеріали передаються спеціально уповноваженому суб’єкту у сфері протидії корупції або Державному бюро розслідування.
ПРАВОВИЙ СТАТУС ВИКРИВАЧА, ПРАВА ТА ГАРАНТІЇ ЗАХИСТУ ВИКРИВАЧА
Заявнику надається детальна інформація про результати попереднього розгляду та дисциплінарного провадження у 3-денний строк з дня завершення розгляду повідомлення, закриття дисциплінарного провадження
Викривач має такі права:
-бути повідомленим про його права та обов’язки
-на отримання інформації про стан та результати розгляду
-подавати докази, давати пояснення, свідчення або відмовитися їх давати
-на безоплатну правничу допомогу у зв’язку із захистом прав викривачів
-на відшкодування витрат у зв’язку із захистом прав викривачів,витрат на адвоката та судовий збір
-на конфіденційність та анонімність
-на забезпечення безпеки щодо себе та близьких осіб, майна та житла у разі загрози життю і здоров’ю або на відмову від таких заходів
-на винагороду
-на отримання психологічної допомоги
-на звільнення від юридичної відповідальності у визначених законом випадках
Викривач має такі гарантії:
-захист трудових прав викривача (заборона звільнення, примушення до звільнення, притягнення до дисциплінарної відповідальності, інших негативних заходів впливу (переведення, атестація, зміна умов праці, відмова у призначенні на вищу посаду, зменшення заробітної плати тощо) або загрозі таких заходів впливу у зв’язку з повідомленням про корупцію
-виплати заробітку за час вимушеного прогулу та грошових компенсацій за порушення його трудових прав.
Викривач може звернутися за захистом своїх прав до:
-уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) з питань запобігання та виявлення корупції в установі
-Національного агентства з питань запобігання корупції (для забезпечення правового та іншого захисту, перевірки дотримання законодавства з питань захисту викривачів, внесення приписів з вимогою про усунення порушень трудових та інших прав викривача і притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні їхніх прав)
-правоохоронних органів (для захисту життя, житла, здоров’я, майна)
-центрів безоплатної правничої допомоги (для отримання безоплатної вторинної правничої допомоги)
-суду (для захисту своїх прав і свобод)
Роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції
- Роз’яснення від 12.06.2023 № 2 «Щодо правового статусу викривача»
- Роз’яснення № 8 від 01.06.2022 «Щодо гарантій захисту трудових прав викривача»
- Роз’яснення від 18.06.2021 № 6 «Щодо забезпечення права викривача на отримання інформації»
- Роз’яснення від 24.02.2021 № 3 «Щодо механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»»
- Роз’яснення від 24.02.2021 № 4 «Щодо забезпечення права викривача на конфіденційність та анонімність»
- Роз’яснення від 09.07.2020 № 6 «Щодо надання викривачем безоплатної вторинної правової допомоги»
- Роз’яснення № 3 від 31.08.2023 «Щодо отримання та розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»