Конфлікт інтересів. Способи його врегулювання.
Закон України «Про запобігання корупції» виокремлює два види конфлікту інтересів:
Потенційний конфлікт інтересів – це наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Реальний конфлікт інтересів – це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Як засвідчує практика останніх років, все більше службовців різних рівнів починають відповідально ставитись до свого обов’язку визначення, повідомлення та врегулювання конфліктів інтересів у своїй діяльності. Однак, попри позитивну динаміку цих процесів питання вчасного визначення наявності (відсутності) конфлікту інтересів, а також моменту його виникнення продовжує викликати труднощі у службовців. Це закономірно, адже здатність визначити конфлікт інтересів залежить одразу від низки факторів:
– рівня обізнаності із своїми службовими та представницькими повноваженнями;
– усвідомлення наявності приватного інтересу;
– розуміння ступеню впливу приватного інтересу на об’єктивність та неупередженість прийняття рішення чи вчинення діяння службовцем; і нарешті,
– рівня правової грамотності службової особи.
При цьому досить часто виникають ситуації, коли службовій особі доводиться займатися одночасно великою кількістю завдань із обмеженими термінами їх виконання, що покладає додаткове навантаження на неї.
За таких умов питання швидкої ідентифікації наявності можливого конфлікту інтересів стає ще більш актуальним, адже закон не містить винятків щодо подібних ситуацій і не розглядає їх як обставину, яка звільняє службову особу від відповідальності.
Важливо розуміти, що вплив приватного інтересу може означати два типи наслідків і обидва свідчитимуть про його наявність:
- Приватний інтерес не призводить до прийняття службовою особою незаконного рішення чи вчинення неправомірного діяння, проте його ухвалення в умовах реального конфлікту інтересів, підриває суспільну довіру до нього та органу, в якому він працює, та створює умови для повторного виникнення потенційного конфлікту інтересів, який може перетворитися в реальний конфлікт інтересів (наприклад: службова особа тимчасово виконує обов’язки керівника і підписує наказ про преміювання працівників серед яких є і близька їй особа, проте здійснює це неупереджено, виходячи із конкретних результатів виконаної роботи).
- Приватний інтерес призводить до прийняття незаконного рішення чи вчинення неправомірного діяння (наприклад: службова особа, відповідальна за проведення тендерних процедур, приймає або сприяє прийняттю необ’єктивного чи упередженого рішення про перемогу в них близької їй особі).
Способи врегулювання конфлікту інтересів.
Стаття 29 Закону визначає, що конфлікт інтересів може бути врегульований самостійно працівником або ж шляхом вжиття заходів зовнішнього врегулювання, тобто керівником особи.
До таких заходів Закон відносить:
- Усунення від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті (стаття 30 Закону):
Усунення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті здійснюється:
– при наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів;
– якщо конфлікт інтересів не має постійного характеру;
– за рішенням керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації або відповідного структурного підрозділу, в якому працює особа;
– за умови можливості залучення до прийняття такого рішення або вчинення відповідних дій іншим працівником відповідного органу, підприємства, установи, організації.
- Обмеження доступу до інформації (стаття 31 Закону):
Обмеження доступу особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, або прирівняної до неї особи до певної інформації здійснюється:
– при наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів, пов’язаного із таким доступом;
– якщо конфлікт інтересів має постійний характер;
– за рішенням керівника органу підприємства, установи, організації або відповідного структурного підрозділу, в якому працює особа;
– за можливості продовження належного виконання особою повноважень на посаді за умови такого обмеження;
– за можливості доручення роботи з відповідною інформацією іншому працівнику органу, підприємства, установи, організації.
- Перегляд обсягу службових повноважень (стаття 32 Закону):
Перегляд обсягу службових повноважень особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи здійснюється:
– при наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів;
– якщо конфлікт інтересів має постійний характер, пов’язаний з конкретним повноваженням особи;
– за рішенням керівника органу, підприємства, установи, організації або відповідного структурного підрозділу, в якому працює особа;
– за можливості продовження належного виконання нею службових завдань у разі такого перегляду і можливості наділення відповідними повноваженнями іншого працівника.
- Здійснення повноважень під зовнішнім контролем (стаття 33 Закону):
Службові повноваження здійснюються особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняною до неї особи під зовнішнім контролем здійснюється:
– при наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів;
– якщо конфлікт інтересів не має постійного характеру;
– за рішенням керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації або відповідного структурного підрозділу, в якому працює особа;
– якщо усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті або обмеження її доступу до інформації чи перегляд її повноважень є неможливим;
– якщо відсутні підстави для її переведення на іншу посаду або звільнення.
При цьому, Закон визначає форми зовнішнього контролю, які повинні чітко вказуватись керівником у рішенні про обрання цього виду заходу (частина друга, третя статті 33 Закону):
1) перевірка працівником, визначеним керівником органу, підприємства, установи, організації, стану та результатів виконання особою завдання, вчинення нею дій, змісту рішень чи проектів рішень, що приймаються або розробляються особою або відповідним колегіальним органом з питань, пов’язаних із предметом конфлікту інтересів;
2) виконання особою завдання, вчинення нею дій, розгляд справ, підготовка та прийняття нею рішень у присутності визначеного керівником органу працівника;
3) участь уповноваженої особи Національного агентства в роботі колегіального органу в статусі спостерігача без права голосу.
- Переведення, звільнення особи у зв’язку з наявністю конфлікту інтересів (стаття 34 Закону):
Переведення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, або прирівняної до неї особи на іншу посаду здійснюється:
– при наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів;
– за рішенням керівника органу, підприємства, установи, організації;
– якщо конфлікт інтересів має постійний характер;
– якщо не може бути врегульований шляхом усунення такої особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті, обмеження її доступу до інформації, перегляду її повноважень та функцій, позбавлення приватного інтересу;
– за наявності вакантної посади, яка за своїми характеристиками відповідає особистим та професійним якостям особи;
– за наявності згоди на переведення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи.
Звільнення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи з займаної посади у зв’язку з наявністю конфлікту інтересів здійснюється:
– при наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів;
– якщо конфлікт інтересів має постійний характер;
– не може бути врегульований в будь-який інший спосіб;
– за відсутності згоди на переведення або на позбавлення приватного інтересу.