ПЕРЕЛІК КОРУПЦІЙНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ ТА ПРАВОПОРУШЕНЬ, ПОВ’ЯЗАНИХ З КОРУПЦІЄЮ
ПЕРЕЛІК КОРУПЦІЙНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ ТА ПРАВОПОРУШЕНЬ, ПОВ’ЯЗАНИХ З КОРУПЦІЄЮ, ЗА ЯКІ ЗАКОНОМ ВСТАНОВЛЕНО КРИМІНАЛЬНУ/АДМІНІСТРАТИВНУ/ДИСЦИПЛІНАРНУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
Перелік корупційних правопорушень, за вчинення яких передбачено кримінальну відповідальність
Відповідно до примітки до статті 45 Кримінального кодексу України (далі – ККУ) корупційними кримінальними правопорушеннями відповідно до цього Кодексу:
– вважаються кримінальні правопорушення у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем, передбачені статтями:
Стаття 191. Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем
– та кримінальні правопорушення, передбачені статтями:
Стаття 354. Підкуп працівника підприємства, установи чи організації
Стаття 364. Зловживання владою або службовим становищем
Стаття 365-2. Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги
Стаття 368. Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою
Стаття 368-4. Підкуп особи, яка надає публічні послуги
Стаття 368-5. Незаконне збагачення
Стаття 369. Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі
Стаття 369-2. Зловживання впливом
Перелік корупційних кримінальних правопорушень є вичерпним, але до кримінальних пов’язаних з корупцією правопорушень відповідно до пункту 1 Порядку надсилання електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, та щодо юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення затвердженого спільним наказом Державної судової адміністрації України, Національного агентства з питань запобігання корупції від 10 квітня 2018 року №167/54/18 (зі змінами) можна віднести правопорушення передбачені статтями ККУ:
Стаття 96-3. Підстави для застосування до юридичних осіб заходів кримінально-правового характеру
Стаття 366-2. Декларування недостовірної інформації
Не відносяться до корупційних або пов’язаний з корупцією правопорушень правопорушення передбачені статтями ККУ:
Стаття 366. Службове підроблення
Стаття 367. Службова недбалість
Стаття 370. Провокація підкупу
Згідно з статтею 216 Кримінального процесуального кодексу Україні встановлена така підслідність щодо досудового розслідування корупційних кримінальних правопорушень:
Національна поліція України – слідчі органів Національної поліції здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених законом України про кримінальну відповідальність, крім тих, які віднесені до підслідності інших органів досудового розслідування.
Національне антикорупційне бюро України – щодо злочинів передбачених статтями 191, 210, 354 (стосовно працівників юридичних осіб публічного права), 364, 368, 368-2, 369, 369-2, 410 ККУ з урахуванням умов, визначених частиною 5 статті 216 КПК України.
Завданням Національного бюро є протидія кримінальним корупційним правопорушенням, які вчиненні вищими посадовими особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та становлять загрозу національній безпеці.
Перелік правопорушень, пов’язаних з корупцією за вчинення яких передбачено адміністративну відповідальність
Відповідно до глави 13-А «Адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією» Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУАП) адміністративна відповідальність передбачена за:
Стаття 172-4. Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності
Стаття 172-5. Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків
Стаття 172-6. Порушення вимог фінансового контролю
Стаття 172-7. Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів
Стаття 172-9. Невжиття заходів щодо протидії корупції
Стаття 172-9-2. Порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля
та відповідно до Порядку надсилання електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, та щодо юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення затвердженого спільним наказом Державної судової адміністрації України, Національного агентства з питань запобігання корупції від 10 квітня 2018 року №167/54/18 (зі змінами) додатково відносять:
Згідно зі статтею 255 КУАП протоколи у справах про адміністративні правопорушення пов’язаними з корупцією мають право складати:
Національної поліції України за правопорушення передбачені статтями 172-4 – 172-9 КУАП (за винятком правопорушень, вчинених службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище).
Національне агентство з питань запобігання корупції за правопорушення передбачені статтями 172-4 – 172-9 КУАП (в частині правопорушень, вчинених службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище), 188-46, 212-15, 212-21);
Примітка. Під службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, в цій статті розуміються особи, які обіймають посади, визначені у примітці до статті 56 Закону;
Перелік правопорушень, пов’язаних з корупцією, за вчинення яких може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності
Відповідно до Закону України “Про запобігання корупції” (далі – Закон) до пов’язаних з корупцією правопорушень, за вчинення яких може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності (у випадку якщо відсутній склад адміністративного або криминального правонарушения) відносять:
- Неприйняття антикорупційної програми, неподання на погодження антикорупційної програми Національному агентству (Стаття 19. Антикорупційні програми ).
- Порушення обмежень щодо використання службових повноважень чи свого становища (Стаття 22. Обмеження щодо використання службових повноважень чи свого становища ).
- Порушення обмежень щодо одержання подарунка (Стаття 23. Обмеження щодо одержання подарунків ).
- Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (Стаття 25. Обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності ).
- Порушення обмежень після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування ( Стаття 26. Обмеження після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування .
- Порушення обмежень спільної роботи близьких осіб (Стаття 27. Обмеження спільної роботи близьких осіб ).
- Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (Стаття 28. Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів ).
- Порушення правил етичної поведінки ( Розділ VI ПРАВИЛА ЕТИЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ).
- Порушення вимог фінансового контролю (Розділ VII ФІНАНСОВИЙ КОНТРОЛЬ)
- Недотримання вимог щодо захисту прав викривачів або вимог щодо каналів повідомлення про корупцію (Розділ VIII ЗАХИСТ ВИКРИВАЧІВ):
- розголошення інформації про викривача;
- відсутність умов для повідомлень про порушення вимог Закону іншою особою, зокрема через спеціальні телефонні лінії, офіційні веб-сайти, засоби електронного зв’язку;
- порушення процедури розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону ;
- порушення прав викривача;
- відсутність негайного реагування у вигляді письмового повідомлення про вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення спеціально уповноважений суб’єкт у сфері протидії корупції.
- Недотримання вимог щодо організації проведення спеціальної перевірки (Стаття 56. Спеціальна перевірка, Стаття 57. Порядок проведення спеціальної перевірки , Стаття 58. Результати проведення спеціальної перевірки).
- Не направлення кадровою службою розпорядчого документу про накладення на особу дисциплінарного стягнення або скасування розпорядчого документа про накладення дисциплінарного стягнення за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення (Стаття 59. Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення)
- Порушення вимог щодо прозорості та доступу до інформації ( Стаття 60. Вимоги щодо прозорості та доступу до інформації)
- Не проведення службового розслідування або не притягнення до дисциплінарної відповідальності особи, яка вчинила корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення (Стаття 65-1. Відповідальність за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення).
- Недотримання вимог щодо незаконних актів та правочинів (Стаття 67. Незаконні акти та правочини ).
Перелік не є вичерпним, крім того відповідно до частини 2 статті 65-1 Закону особа, яка вчинила корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язане з корупцією, однак судом не застосовано до неї покарання або не накладено на неї стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов’язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.