Пропустити навігацію

ВИКРИВАЧАМ КОРУПЦІЇ

ВИКРИВАЧАМ КОРУПЦІЇ

Кожен може повідомити про факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень чи інших порушень закону «Про запобігання корупції».

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України “Про запобігання корупції” (далі – Закон) викривач – фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, повідомила про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону, вчинених іншою особою, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням нею служби чи навчання або її участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання.

Крім того, відповідно до внесених до Кодексу України про адміністративні правопорушення змін  (частина третя статті 272) викривач є свідком у справах про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією.

Разом з тим, згідно з внесеними до Кримінального процесуального кодексу України змінами (пункти 16-2 та 25 частини першої статті 3) викривач – фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, звернулася із заявою або повідомленням про корупційне кримінальне правопорушення до органу досудового розслідування та є заявником. 

Зверныть увагу, що законодавство України розрізняє заявників та викривачів.

Відмінності між викривачем та заявником полягають у тому, що:

1. Закон «Про запобігання корупції» має вимоги до джерела, з якого викривачу стала відома інформація про корупцію. Джерелом інформації може бути:

  • трудова і професійна діяльність – тобто, коли про корупційні правопорушення дізнаються під час роботи,

  • господарська діяльність,

  • громадська діяльність,

  • наукова діяльність,

  • проходженням служби чи навчання,

  • участь у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання.

2. Викривач володіє фактичними даними про обставини правопорушення: місце вчинення правопорушення, час його вчинення, особу, яка вчинила корупцію. Ця інформація може бути перевірена і підтверджує можливе вчинення корупції. Також можна надавати документи, які підтверджують вчинення злочину.

3. Викривач повідомляє про корупцію, використовуючи передбачені законом способи.

Отже, якщо особа, що повідомила про корупційне порушення, дотрималася трьох умов, вона вважається викривачем. Якщо ж хоча б один з пунктів не врахований під час повідомлення про корупцію – особа є заявником.

Права Та Гарантії Захисту Викривачів Відповідно До:

1. Закону України “Про запобігання корупції”

2. Інших нормативно-правових актів

РОЗ’ЯСНЕННЯ КОМПЕТЕНТНИХ СУБ’ЄКТІВ

  1. Роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції від 18.06.2021 року № 6 “Щодо забезпечення права викривача на отримання інформації”

  2. Роз’яснення від 24.02.21 №4 “Щодо забезпечення права викривача на конфіденційність та анонімність”

  3.  Роз’ясненя від 24.02.21 №3 “Щодо механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»”

  4. Роз’яснення від 09.12.2020 №11 “Щодо правового статусу викривача у провадженні про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією”

  5. Роз’яснення від 26.10.2020 №10 “Щодо правового статусу викривача у кримінальному провадженні”

  6. Роз’яснення від 14.07.2020 №7 “Щодо особливостей перевірки повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»

  7. Роз’яснення від 09.07.2020 № 6 “Щодо надання викривачам безоплатної вторинної правової допомоги”

  8. Роз’яснення від 23.06.2020 № 5 “Щодо правового статусу викривача”

 

 

 

background Layer 1