Пояснювальна записка до проєкту постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження бюджету Пенсійного фонду України на 2024 рік”
- Мета
Метою прийняття проєкту акта є затвердження бюджету Пенсійного фонду України на 2024 рік для здійснення видатків на пенсійні виплати, виплати за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, виплату житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу та інші заплановані виплати.
- Обґрунтування необхідності прийняття акта
Відповідно до підпункту 11 пункту 14 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України та пункту 12 розділу XV Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” бюджет Пенсійного фонду України затверджується Кабінетом Міністрів України.
- Основні положення проєкту акта
Проєктом акта пропонується затвердити бюджет Пенсійного фонду України на 2024 рік з урахуванням виконання функцій з управління солідарною системою загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, а також надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.
Затвердження бюджету Пенсійного фонду України сприятиме фінансуванню видатків на заплановані виплати, виходячи з реальних можливостей дохідної частини, яка сформована з урахуванням норм чинного законодавства та фактичних надходжень коштів. Проєкт бюджету пов’язаний з проєктом постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 р. № 675”, згідно з яким тимчасово з 01 січня по 31 грудня 2024 року збільшується пропорція розподілу єдиного внеску на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування (до солідарної системи) з 85,6215 відсотка до 87,234 відсотка.
Загальний обсяг доходів проєкту бюджету Пенсійного фонду України на
2024 рік визначений у сумі 898,9 млрд грн.
Кошти Державного бюджету України на фінансування пенсійних та соціальних програм, програми щодо виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу передбачені у обсягах, визначених Законом України “Про Державний бюджет України на 2024 рік”. Обсяги асигнувань за окремими напрямами соціального захисту, які передбачені у складі бюджетних програм Міністерства соціальної політики України, узгоджені в робочому порядку з Міністерством соціальної політики України.
Розрахунки здійснювались на основі звітних даних щодо чисельності одержувачів та розмірів виплат, з урахуванням розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (2 361 грн), та мінімальної заробітної плати (7 100 грн з 01 січня 2024 року та 8 000 грн з 01 квітня 2024 року), відомостей з автоматизованих баз даних обробки пенсійної документації (електронних пенсійних справ), а також даних Міністерства фінансів України щодо фонду оплати праці найманих працівників і грошового забезпечення військовослужбовців на 2024 рік та уточнених прогнозних надходжень єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на 2024 рік (лист Мінфіну від 21 листопада 2023 року № 35020-15-5/31990).
До видатків за рахунок власних доходів включено 8,3 млрд грн на погашення позик, наданих за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку на покриття тимчасово касових розривів, пов’язаних з виплатою пенсій, у минулих бюджетних періодах.
Загальна сума видатків проєкту бюджету Пенсійного фонду України на 2024 рік визначена на рівні 893,6 млрд грн.
Видатки проєкту бюджету враховують проведення у 2024 році перерахунків пенсій / щомісячних страхових виплат у зв’язку із підвищенням мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, у строки, визначені Законом України “Про Державний бюджет України на 2024 рік”, а також проведення з 01 березня 2024 року індексації пенсійних та соціальних виплат на умовах, аналогічних визначеним постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 року № 168 “Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році”.
Державні соціальні стандарти і гарантії враховувались у розмірах, визначених Законом України “Про Державний бюджет України на 2024 рік”.
Видатки на оплату послуг з виплати і доставки пенсій та грошових допомог визначалися з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 987 “Деякі питання оплати послуг, пов’язаних з виплатою і доставкою пенсій та грошових допомог”.
- Правові аспекти
У цій сфері правового регулювання діють Бюджетний кодекс України, Закони України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”, “Про судоустрій і статус суддів”, “Про Державний бюджет України на 2024 рік”, міжнародні договори з пенсійного забезпечення, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, а також інші закони та нормативно-правові акти, прийняті відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного та соціального забезпечення в Україні. Зокрема, Положення про порядок призначення житлових субсидій, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 “Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива”, Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 373 “Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі”, постанов Кабінету Міністрів України від 20 січня 2023 року № 79 “Деякі питання призначення і виплати щомісячної грошової виплати деяким категоріям громадян з числа осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною і брали безпосередню участь у захисті суверенітету та територіальної цілісності України, та членам сімей загиблих (померлих) громадян з числа осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною”, від 21 липня 2023 року № 754 “Деякі питання соціального захисту ветеранів війни та жертв нацистських переслідувань”.
- Фінансово-економічне обґрунтування
Проєкт бюджету Пенсійного фонду України на 2024 рік сформований з перевищенням дохідної частини над видатковою в сумі 5,3 млрд грн – залишок власних коштів на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
- Позиція заінтересованих сторін
Проєкт акта потребує погодження з Міністерством соціальної політики України, Міністерством фінансів України, Міністерством економіки України, Міністерством цифрової трансформації України, Міністерством юстиції України.
Проєкт акта не стосується компетенцій інших державних органів і не потребує погодження з ними.
Проєкт акта стосується соціально-трудової сфери та потребує погодження зі Спільним представницьким органом репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні, Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні.
Проєкт акта регулює питання прав осіб з інвалідністю та потребує погодження з Урядовим уповноваженим з прав осіб з інвалідністю, громадською організацією “Всеукраїнська організація Союз осіб з інвалідністю України” та громадською спілкою “Всеукраїнське громадське об’єднання “Національна асамблея людей з інвалідністю України”.
Проєкт акта потребує проведення громадського обговорення відповідно до вимог Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996.
Проєкт акта не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку, функціонування і застосування української мови як державної та не потребує погодження відповідних уповноважених представників всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, органів місцевого самоврядування, Уповноваженого із захисту державної мови.
Проєкт акта не матиме впливу на ринкове середовище, громадян і державу; розвиток регіонів, підвищення чи зниження спроможності територіальних громад; ринок праці, рівень зайнятості населення; громадське здоров’я, покращення чи погіршення стану здоров’я населення або його окремих груп; екологію та навколишнє природне середовище, обсяг природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, земель, зокрема забруднення утвореними відходами; інші суспільні відносини.
Проєкт акта не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності та не потребує проведення експертизи Науковим комітетом Національної ради з питань розвитку науки і технологій.
- Оцінка відповідності
У проєкті акта відсутні положення, що стосуються зобов’язань України у сфері європейської інтеграції.
Проєкт акта не містить норм, що порушують права та свободи, гарантовані Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, та положень, що стосуються таких прав і свобод.
У проєкті акта відсутні положення, які містять ознаки дискримінації. Громадська антидискримінаційна експертиза не проводилася.
У проєкті акта відсутні положення, які порушують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків. Громадська гендерно-правова експертиза не проводилась.
Проєкт акта не містить положень, що не узгоджуються із засадами реалізації принципів державної політики цифрового розвитку.
Проєкт акта не містить правил і процедур, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією. Пенсійним фондом України буде направлено лист до Національного агентства з питань запобігання корупції для визначення необхідності проведення антикорупційної експертизи.
- Прогноз результатів
Прийняття акта дозволить забезпечити здійснення пенсійних та інших запланованих виплат.
Реалізація акта матиме вплив на інтереси заінтересованих сторін.
Заінтересована сторона |
Вплив реалізації акта на заінтересовану сторону |
Пояснення очікуваного впливу |
Особи, які мають право на пенсійні виплати, страхові виплати за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, одержувачі житлових субсидій і пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу та інших запланованих виплат. |
Здійснення пенсійних виплат, страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, та інших запланованих виплат. |
Визначення фінансових призначень для здійснення виплат. |
Голова правління
Пенсійного фонду України Євгеній КАПІНУС
_____ _______________ 2023 р.