Пропустити навігацію

Аналіз регуляторного впливу акта до проекту постанови правління Пенсійного фонду України “Про внесення змін до Положення про реєстр застрахованих осіб Держ. реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування”

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ АКТА

 

до проекту постанови правління Пенсійного фонду України
“Про внесення змін до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування 

 

I. Визначення проблеми

 

Відповідно до статей 16, 20 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”  Пенсійний фонд України веде Реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі – Реєстр застрахованих осіб) на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

 

Відповідно до статті 14-1 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”  Пенсійний фонд України зобов’язаний надавати на безоплатній основі інформацію з Реєстру застрахованих осіб, забезпечувати своєчасне внесення відомостей, здійснювати контроль за достовірністю поданих відомостей.

 

На сьогодні Реєстр застрахованих осібавтоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону та забезпечує облік застрахованих осіб у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію, накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також інформацію для призначення всіх видів державної соціальної допомоги та субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

 

Законом України від  03.10.2017 № 2148-VIII “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій” (далі – Закон) внесено зміни до  розділу V Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (далі – Закон 2464), відповідно до яких:

 

Реєстр застрахованих осіб складається з персональних електронних облікових карток застрахованих осіб;

 

впроваджується унікальний номер електронної облікової картки;

 

розширюється використання інформації Реєстру застрахованих осіб роботодавцями, банками, підприємствами, установами та організаціями з метою її використання для обслуговування громадян (за їхньою згодою або у випадках та порядку, встановлених законодавством у сфері захисту персональних даних);

 

упорядковується частина персональної електронної облікової картки застрахованої особи, що відображає здійснення соціальних виплат застрахованій особі.

 

Зазначене вимагає приведення Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 10-1 від 18.06.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 за № 785/25562, у відповідність із цими змінами.

 

Проектом Постанови правління Пенсійного фонду передбачається внести зміни до чинного Положення про реєстр застрахованих осіб, виклавши його у новій редакції. Передбачається, зокрема, врегулювати процеси створення та ведення персональних електронних облікових карток застрахованих осіб з  присвоєнням унікального номеру; виправлення помилкових відомостей в облікових картках, у тому числі за зверненням застрахованої особи , яка може подати до територіального органу Пенсійного фонду України особисто або через представника анкету застрахованої особи для зміни даних в Реєстрі застрахованих осіб; упорядкувати процедури доступу до даних, що обробляються в Реєстрі застрахованих осіб, їх захист та надання для цілей, визначених законом.

 

 Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:

 

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

v

 

Держава

v

 

Суб’єкти господарювання,

 

v

у тому числі суб’єкти малого підприємництва

 

v

 

 II. Цілі державного регулювання

 

Проект постанови правління Пенсійного фонду України “Про внесення змін до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування”  розроблено з  метою приведення нормативно – правових актів Пенсійного фонду України у відповідність до норм актів вищої юридичної сили та удосконалення ведення Реєстру застрахованих осіб.

 

Основною ціллю Проекту є урегулювання процесів створення та ведення  персональних електронних облікових карток застрахованих осіб Реєстру застрахованих осіб, включаючи механізми формування відомостей, внесення змін та уточнень до них, порядок зберігання,  надання та захисту інформації Реєстру застрахованих осіб.

 

III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

 

1.    Визначення альтернативних способів

 

 

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1

внесення змін до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування

Такий спосіб є ефективним методом приведення Положення про реєстр застрахованих осіб відповідність до норм актів вищої юридичної сили,   урегулювання процесів створення та ведення  персональних електронних облікових карток застрахованих осіб Реєстру застрахованих осіб, як основного джерела відомостей про права застрахованій особі на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, пенсійне забезпечення, всіх видів державної соціальної допомоги та субсидій, реалізації заходів щодо захисту прав застрахованих осіб,  та захисту інформації

Альтернатива 2

Залишити без змін чинну редакцію Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування

Не дозволить досягти цілей регулювання зокрема, щодо приведення нормативно-правових актів у відповідність до актів вищої юридичної сили, урегулювання процесів створення та ведення  персональних електронних облікових карток застрахованих осіб Реєстру застрахованих осіб, забезпечення захисту прав застрахованих осіб

 

2.    Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

 

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

 

Прийняти запропонований проект постанови

Реалізація Закону 2464 щодо обліку і захисту прав застрахованих осіб  у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування. Визначений комплекс організаційно-технічних заходів, спрямованих на забезпечення контролю та верифікацію даних Реєстру застрахованих осіб, моніторингу змін індивідуальних відомостей про особу, надання інформації про особу та захист персональних даних. Розширена можливість доступу громадян до інформації Реєстру застрахованих осіб щодо себе, без особистого звернення до органів Пенсійного фонду та можливість надання інформації з Реєстру застрахованих осіб роботодавцям, банкам, підприємствам, установам та організаціям з метою її використання для обслуговування громадян (за їхньою згодою або у випадках та порядку, встановлених законодавством у сфері захисту персональних даних).

Додаткові витрати відсутні, оскільки Реєстр застрахованих осіб створений та впроваджений  на базі системи персоніфікованого обліку з 2011 року.

Альтернатива 2

Залишити існуючу на даний момент ситуацію без змін

Відсутні

Відсутність належного регулювання спричинить збільшення кількості звернень і скарг громадян, суб’єктів господарювання, щодо ведення обліку застрахованих осіб, доступу до інформації про них.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

 

 

Вид альтернативи

Вигоди

 

Витрати

 

Альтернатива 1

 

Прийняти запропонований проект постанови

Накопичення, зберігання інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

 

Спрощено можливість доступу до інформації про застраховану особу, що обробляється в Реєстрі застрахованих осіб, для призначення всіх видів державної соціальної допомоги та субсидій та призначення виплат у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Витрати громадян відсутні.

Альтернатива 2

 

Залишити існуючу на даний момент ситуацію без змін

Відсутні

Відсутнє регулювання процесів усунення помилок у даних персональних електронних облікових картках застрахованих осіб, що  спричиняють звернення осіб до суду для встановлення фактів належності документів (відомостей) осіб, а для отримання відомостей – звернення до органів Пенсійного фонду України для отримання інформації про відомості, що обробляються про особу.

 

3.            Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання.

Проект постанови правління Пенсійного фонду України “Про внесення змін до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування” не спричинить додаткових витрат для субєктів господарювання. Реєстр застрахованих осіб створений та впроваджений  на базі персоніфікованого обліку у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування з 2011 року. Зокрема наповнення Реєстру застрахованих осіб здійснюється при поданні звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування  платниками (понад 595 тис. юридичних осіб та 1 379 тис. фізичних осіб підприємців) відповідно до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 14.04.2015 № 435, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.04.2015 за № 460/26905.

 

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності

(за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

4

Альтернатива 1 дає змогу досягнути поставлених цілей державного регулювання та привести Положення про реєстр застрахованих осіб у відповідність до актів вищої юридичної сили

Альтернатива 2

1

Альтернатива 2 не дає змоги досягнути цілей державного регулювання щодо приведення Положення про реєстр застрахованих осіб у відповідність до актів вищої юридичної сили

 

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обгрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива 1

Урегулювання процедур формування,  ведення, забезпечення цілісності, збереження та ефективного використання інформації Реєстру застрахованих осіб. Накопичення, зберігання інформації в одному місці про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування. Визначений єдиний комплекс організаційно-технічних заходів, спрямованих на забезпечення контролю та верифікацію даних Реєстру застрахованих осіб, моніторинг змін індивідуальних відомостей про особу. Розширена можливість доступу громадян до інформації щодо себе, роботодавців, банків, організацій до інформації Реєстру застрахованих осіб з метою її використання для обслуговування громадян.

Відсутні

Є найбільш ефективним способом, оскільки забезпечить досягнення цілей врегулювання процесів створення та ведення персональних електронних облікових карток застрахованих осіб та захист накопиченої інформації в них

Альтернатива 2

 

 

Відсутні

 

Відсутні

 

Є неприйнятим, оскільки не дозволить виконання норм Закону 2464 , забезпечення захисту прав застрахованих осіб  у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування,  доступу до інформації про осіб, що обробляється

 

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 1

 

Обраний спосіб

 

Обрана альтернатива в першу чергу, спрямована на виконання вимог Закону 2464, дозволяє реалізувати обробку інформації про права фізичних осіб у  загальнообов’язковому державному соціальному страхуванні  із забезпеченням захисту цієї інформації, забезпечити процедури і процеси доступу до інформації з метою реалізації прав та задоволення потреб фізичних осіб не тільки у загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, соціальному захисті, а й виявлення порушень прав застрахованих осіб, недостовірних даних про них,  контролю та верифікації даних Реєстру застрахованих осіб, моніторингу змін індивідуальних відомостей про особу, надання та захисту інформації про особу

Для проекту єдиним зовнішнім фактором є неприйняття цього Проекту

 

Альтернатива 2

Переваги відсутні.

Х

 

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

 

Проект постанови правління Пенсійного фонду України про затвердження в новій редакції Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування на виконання вимог статей 17 та 20 Закону 2464 передбачає: урегулювання процесів створення та ведення  персональних електронних облікових карток застрахованих осіб Реєстру застрахованих осіб з  присвоєннями унікального номеру; розширення складової умовно-постійної частини персональної електронної облікової картки застрахованої особи та механізми внесення до неї змін щодо актуальних відомостей про застраховану особу (за зверненням особи, яка може подати до територіального органу Пенсійного фонду України особисто або через представника анкету застрахованої особи для зміни даних в Реєстрі застрахованих осіб); процедури доступу до відомостей, що обробляються в Реєстрі застрахованих осіб, форми надання інформації; контролю відомостей про застрахованих осіб, що обробляється в Реєстрі застрахованих осіб, та верифікацію даних Реєстру застрахованих осіб, моніторингу змін індивідуальних відомостей про особу; порядок накопичення, зберігання інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію),  про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, здійснення заходів щодо її збереження, захисту від знищення, спотворення, втрати, несанкціонованого доступу. 

 

Відповідно до  пункту 11 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014 № 280, затвердження нормативно-правових актів належить до компетенції правління Пенсійного фонду України.

 

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

 

Зазначене регулювання у суб’єктів господарювання, фізичних осіб додаткових затрат не спричиняє, оскільки Реєстр застрахованих осіб створений та впроваджений  на базі персоніфікованого обліку у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування з 2011 року. Наповнення Реєстру застрахованих осіб відомостями про осіб здійснюється при поданні суб’єктами господарювання та фізичними особами підприємцями,  звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування  відповідно до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 14.04.2015 №435, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.04.2015 за № 460/26905.

 

VII. Обгрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 

Термін дії регуляторного акту не обмежений у часі.

 

Зміна терміну дії регуляторного акта можлива у разі прийняття змін до нього або визнання його таким, що втратив чинність.

 

Термін набрання чинності регуляторним актом – з дня, наступного за днем його опублікування.

 

 

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

 

До показників результативності дії регуляторного акта належать:

 

1)  додаткових надходжень до  державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів у зв’язку з прийняттям Проекту – не передбачається;

 

2) дія проекту поширюватиметься на понад  40,8 млн. індивідуальних облікових записів про громадян, в т. ч. про 12,9 млн. пенсіонерів.   Щомісяця надходить інформація про 10,3 млн. працюючих громадян, щороку – про 1,35 млн. фізичних осіб-підприємців;

 

3) за даними Реєстру застрахованих осіб надаються послуги більше ніж 35 млн. осіб, зокрема, пенсіонерам, безробітнім, особам, які застраховані на випадок тимчасової втрати працездатності та нещасного випадку на виробництві;

 

4)  виконання вимог акта не потребує додаткових матеріальних та інших витрат суб’єктів господарювання та громадян;

 

5) розмір коштів та час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта – виконання вимог акта не потребує додаткових затрат платників єдиного внеску;

 

6) рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних    положень   акта –  високий,   оскільки:  

 

Проект  розміщено  на  офіційному веб-сайті Пенсійного фонду України (www.pfu.gov.ua) з метою обговорення та отримання від суб’єктів  господарювання  зауважень та пропозицій;

 

Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій” від  03.10.2017 № 2148-VIII та Закон України від 08.07.2010 № 2464    “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” оприлюднені на Порталі Верховної Ради України zakon.rada.gov.ua та опубліковано в офіційних друкованих виданнях та на офіційному веб-сайті Верховної Ради України.

 

 

IХ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

 

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися шляхом аналізу формування  даних Реєстру застрахованих осіб.

 

Результативність дії регуляторного акта здійснюватиметься за допомогою базового, повторного, періодичного відстеження.

 

Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися після набрання чинності цим регуляторним актом.

 

Повторне відстеження буде здійснено не пізніше дворічного терміну після набрання чинності цим регуляторним актом, шляхом порівняння статистичних даних, отриманих за результатами аналізу звітних даних.

 

Періодичне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено з використанням вищенаведених методів одержання результатів відстеження результативності через кожні три роки, починаючи від дня виконання заходів із повторного відстеження.

 

У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань під час проведення аналізу показників дії цього акта, ці питання будуть вирішенні шляхом внесення відповідних змін.

 

 

В. о. Голови правління                                                               В. Г. Машкін

 

____________________2017 рік

 

 

background Layer 1