Пропустити навігацію

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

АНАЛІЗ  РЕГУЛЯТОРНОГО 
ВПЛИВУ

 

Проект
постанови правління Пенсійного фонду України “Про внесення Змін до Інструкції
про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами
внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного
фонду України”
(далі – Проект)  розроблено Пенсійним фондом України.

 

1.    
Визначення та аналіз проблеми,  яку 
буде  розв’язано  шляхом

державного
регулювання

 

Відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування” та пункту 12 Положення про Пенсійний фонд України,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2007 № 1261,
правління Пенсійного фонду України у межах своїх повноважень затверджує
інструкції та інші нормативно-правові акти Пенсійного фонду України.

Прийняття проекту
викликано необхідністю приведення відомчих нормативно-правових актів Пенсійного
фонду України до норм діючого законодавства, а саме у відповідність із
постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 № 502 “Про тимчасові
обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері
господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року”.

Зазначеною постановою
Уряду встановлені обмеження до 31.12.2010, зокрема, щодо прийняття рішення про
застосування до суб’єктів господарювання фінансових санкцій лише у разі
невиконання ними протягом 30 діб від дня одержання приписів про усунення
виявлених порушень (крім порушень, що неможливо усунути).

Проектом
постанови правління Пенсійного фонду України пропонується доповнити підпункти
9.3.3 та 9.3.4 пункту 9.3 Інструкції про порядок обчислення і сплати
страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої
постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1,
зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за № 64/8663 новим
абзацом, яким передбачити, що до
31 грудня 2010 року рішення про застосування фінансових санкцій приймається
лише у разі невиконання (оскарження) страхувальником протягом 10 днів від дня
одержання розпорядчого документу про усунення порушень, надісланого у випадку,
якщо дані документальних перевірок результатів діяльності страхувальника
свідчать про донарахування сум страхових внесків.

Крім того, підпункт
9.3.5 пункту 9.3 Інструкції доповнено новим абзацом, що рішення про
застосування фінансових санкцій за подання недостовірних відомостей, що
використовуються в системі персоніфікованого обліку, приймається лише у разі
невиконання страхувальником протягом 30 днів від дня одержання розпорядчого
документу про усунення порушень.

 

2. Визначення цілей державного регулювання

 

Проект
розроблено з метою приведення нормативних актів Пенсійного фонду України у
відповідність із діючим законодавством та встановлення
тимчасового обмеження щодо застосування до суб’єктів господарювання фінансових
санкцій.

 

3. Альтернативні способи досягнення цілей та аргументування переваги
обраного способу досягнення встановлених цілей

 

Перший спосіб досягнення зазначених цілей: залишити чинне регулювання
без змін.

Проте, зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки у даному випадку
діючий порядок застосування фінансових санкцій буде суперечити діючому на
сьогодні законодавству.

Другий спосіб досягнення зазначених цілей: внести зміни до Інструкції
про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами
внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного
фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від
19.12.2003 № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за
№ 64/8663.

Відповідно до
пункту 12 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 24.10.2007           № 1261 правління Пенсійного фонду
України приймає у межах своїх повноважень постанови, затверджує положення,
інструкції та інші нормативно-правові акти Фонду.

З прийняттям зазначеного проекту нормативно-правові акти Пенсійного
фонду України буде приведено у відповідність до нормативно-правових актів вищої
юридичної сили.

 

4. Описання механізму і заходів, які забезпечать розв’язання
визначеної проблеми шляхом прийняття регуляторного акта

 

З метою приведення нормативних актів Пенсійного фонду України у
відповідність з діючим законодавством розроблено зазначений проект.

За приховування (заниження)
страхувальником суми заробітної плати (виплат, доходу), на які нараховуються
страхові внески, накладається штраф у розмірі всієї суми прихованої (заниженої)
заробітної плати (виплат, доходу), а в разі повторного протягом року такого
порушення – штраф у триразовому розмірі суми прихованої (заниженої) заробітної
плати (виплат, доходу).

Підставою для прийняття такого
рішення є акт документальної перевірки або акт звірки з органами податкової
служби.

За донарахування органом
Пенсійного фонду або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не
сплачених страхових внесків накладається штраф у розмірі 5 відсотків зазначених
сум за кожний повний або неповний місяць, за який донараховано ці суми.

Для розрахунку зазначеного
штрафу кількість місяців розраховується, починаючи з місяця, на який припадає
термін подання звітності за період, за який донараховано (обчислено) суми
внесків, та закінчуючи місяцем, на який припадає отримання таким
страхувальником акта перевірки від органу Пенсійного фонду або в якому він
подав звітність, де зазначено такі донараховані суми.

Якщо за результатами перевірки
виявлено в окремих місяцях суми донарахованих (своєчасно не обчислених) та не
сплачених страхових внесків, то за кожне таке донарахування накладається штраф
у визначених порядку та  розмірах.

Підставою для прийняття відповідного рішення є акт перевірки, акт
звірки та розрахунок суми страхових внесків на загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування.

До 31 грудня 2010 року зазначені рішення приймається лише у разі
невиконання (оскарження) страхувальником протягом 10 днів від дня одержання
розпорядчого документу про усунення порушень, надісланого відповідно до
підпункту “а” пункту 8.2 Інструкції.

 

За неподання, несвоєчасне
подання, подання не за встановленою формою або подання недостовірних
відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку та іншої
звітності, передбаченої законодавством, до органів Пенсійного фонду
накладається штраф у розмірі 10 відсотків суми страхових внесків, які були
сплачені або підлягали сплаті за відповідний звітний період, за кожний повний
або неповний місяць затримки подання відомостей, звітності, але не менше десяти
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а в разі повторного протягом року
такого порушення – у розмірі 20 відсотків зазначених сум та не менше 20
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

До 31 грудня 2010 року рішення про
застосування фінансових санкцій за подання недостовірних відомостей, що
використовуються в системі персоніфікованого обліку, приймається лише у разі
невиконання (оскарження) страхувальником протягом 30 днів від дня одержання
розпорядчого документу про усунення порушень.

 

 

5. Обґрунтування можливостей досягнення цілей у разі прийняття
регуляторного акта

 

Проектом не встановлюються нові норми, а лише приводиться у
відповідність діючий нормативно-правовий акт Пенсійного фонду України.

Прийняття
проекту тимчасово обмежує застосування до суб’єктів
господарювання фінансових санкцій.

На дію проекту не передбачається впливу зовнішніх факторів.

 

6. Очікувані результати прийняття акта

 

Позитивними факторами прийняття акта є:

– приведення
Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими
особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до
Пенсійного фонду України у відповідність до норм чинного законодавства, а саме
до постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 № 502 “Про тимчасові
обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері
господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року”;

 – прийняття проекту постанови дасть можливість
стабілізувати на період дії постанови фінансовий стан суб’єктів господарювання.

 

Негативні фактори прийняття акта відсутні.

 

 

Витрати

Вигода

Держава

немає

приведення відомчих актів у
відповідність з актами вищої юридичної сили

Населення

немає

немає

Суб’єкти господарювання

немає

прозорість та доступність
законодавства

 

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

 

Регуляторний
акт діятиме з моменту набрання ним чинності та на весь період дії постанови
Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 № 502 “Про тимчасові обмеження щодо
здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської
діяльності на період до 31 грудня 2010 року”.

 

8. Визначення показників результативності регуляторного акта

 

1) додаткових надходжень до бюджету Пенсійного фонду України у зв’язку з
прийняттям проекту – не передбачається;

 

2) дія проекту поширюватиметься на 2 242 987  платників страхових внесків;

 

3) розмір коштів та час, що витрачається суб’єктами господарювання  у зв’язку з прийняттям проекту не зміниться;

 

4) рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних
осіб з основних положень акта – середній, оскільки суб’єкти   будуть поінформовані щодо прийняття проекту
шляхом його офіційного опублікування (згідно постанови Кабінету Міністрів
України від 28.12.92     № 731 “Про
затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів
міністерств та інших органів виконавчої влади”), а саме в “Офіційному віснику
України”, а також журналі “Вісник Пенсійного фонду України” та інших виданнях.

Проект розміщено на веб-сайті Пенсійного фонду України (www.pfu.gov.ua).

 

9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися
відстеження результативності регуляторного акта

 

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися
шляхом аналізу звітних даних підвідомчих органів Пенсійного фонду України щодо
нарахованих сум страхових внесків платниками фіксованого сільськогосподарського
податку.

 Базове відстеження
результативності регуляторного акта буде здійснюватися після набрання чинності
цим регуляторним актом. Строк виконання заходів – 45 робочих днів.

Повторне відстеження буде здійснено не пізніше дворічного терміну
після набрання ним чинності. Строк виконання заходів з повторного відстеження –
45 робочих днів.

Контроль за виконанням вимог регуляторного акта покладено на
заступника Голови правління Короневського В.М.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено юридичним управлінням
Пенсійного фонду України.

 

 

 

Голова правління                                                                             
О.Зарудний

 

 

background Layer 1