Пропустити навігацію

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ Проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (щодо правонаступництва по боргах)

АНАЛІЗ   РЕГУЛЯТОРНОГО   ВПЛИВУ

 

Проект
Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (щодо правонаступництва по боргах)

 

 

1. Визначення та аналіз проблеми,
яку буде розв’язано шляхом державного регулювання

На виконання доручення Кабінету Міністрів України
від 20.11.2008
№ 54141/29/1-08
,
з метою збереження фінансової стабільності пенсійної системи в умовах
фінансової кризи

та забезпечення погашення заборгованості зі сплати страхових внесків до
Пенсійного фонду України розроблено проект Закону України “Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України” (щодо правонаступництва по боргах).

Необхідність прийняття проекту
Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”
пов’язана із:

– підвищенням платіжної дисципліни
платників податків та страхових внесків;

– недопущення зловживання при
створенні нових юридичних осіб з використанням майна фізичних або юридичних
осіб, які мають заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального
страхування, Пенсійним фондом України, юридичними та фізичними особами;

– надання можливості застрахованим
особам реалізувати свої права на пенсійне страхування (згідно із Законом
України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” для розрахунку
пенсії за віком до страхового стажу враховуються періоди, за які щомісяця
сплачено страхові внески);

– дотримання норм діючого
законодавства у сфері оподаткування та пенсійного страхування усіма суб’єктами
господарювання.

Законопроект доопрацьовано з
урахуванням пропозицій, висловлених Міністерством юстиції України стосовно
визначення реального механізму виявлення кредиторів підприємств-боржників, на
базі майна яких створюються нові юридичні особи та органу, який може
здійснювати ці функції.

 

 2. Визначення цілей державного регулювання

Останнім
часом почастішали випадки, коли на основі майна 
підприємств, які мають заборгованість, зокрема, до Пенсійного фонду,
утворюються інші підприємства, продовжуючи нарощувати борги по зобов’язанням по
сплаті внесків та обов’язкових платежів. Це порушує права застрахованих осіб
щодо сплати за них страхових внесків та в подальшому позбавляє їх права на
врахування таких періодів для обчислення їм пенсії.

Законом України від 9 липня
2003 року № 1058-IV “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (із
змінами) передбачено, що особи мають право на призначення пенсії за умови
наявності необхідного страхового стажу, тобто протягом якого особа підлягала
загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені
страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Крім цього, за даними
Секретаріату Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав
людини у багатьох справах, які надходять на розгляд до Уряду України з
Європейського суду з прав людини і які стосуються виконання рішень національних
судів, боржником є господарюючі суб’єкти, які неодноразово змінювали свою
організаційно-правову форму чи створювали окремі юридичні особи із залученням
іноземних інвестицій. У багатьох випадках це дозволяло ухилятись від виплати
заборгованості за виконавчими документами. 
І як наслідок, за борги таких підприємств Європейський суд з прав людини
визнавав відповідальною державу, яка дозволила існування такої ситуації у
правовому полі.

Прийняття даного регуляторного
акту повинно вирішувати наступні цілі:

визначити
обов’язки юридичних осіб, створених з використанням майна  фізичних та/або юридичних осіб, які мають
заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування,
Пенсійним фондом України, юридичними та фізичними особами, як  правонаступників щодо погашення ними боргів
пропорційно переданому майну;

реалізувати
застрахованими особами своє право на пенсійне забезпечення;

підвищити
рівень платіжної дисципліни платників податків та страхових внесків;

забезпечити
дотримання норм діючого законодавства у сфері оподаткування та пенсійного
страхування усіма суб’єктами господарювання.

 

3.
Альтернативні способи досягнення цілей

Пропонований
спосіб досягнення цілей державного регулювання немає альтернатив.

На сьогоднішній день питання щодо створення юридичних осіб з використанням майна фізичних або
юридичних осіб, які мають заборгованість перед
бюджетами всіх рівнів,
фондами соціального страхування, Пенсійним фондом України, юридичними та
фізичними особами залишається
неврегульованим.

Прийняття законопроекту дозволить
врегулювати вищезазначене питання та забезпечити реалізацію соціальних прав
найманих працівників.

 

4. Описання механізму і
заходів, які забезпечать розв’язання проблеми шляхом прийняття регуляторного
акта

Відповідно до Цивільного
кодексу України для створення юридичної особи її учасники (засновники)
розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма
учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх
затвердження.

Установчим
документом товариства є затверджений учасниками статут або засновницький
договір між учасниками, якщо інше не встановлено законом.

Товариство,
створене однією особою, діє на підставі статуту, затвердженого цією особою.

Установа
створюється на підставі індивідуального або спільного установчого акта,
складеного засновником (засновниками).

 

Доопрацьованим
проектом пропонується доповнити статті 87, 88, 96 Цивільного кодексу України
новими положеннями та передбачити заборону створення юридичних осіб з
використанням майна фізичних або юридичних осіб, які мають заборгованість перед
бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування, Пенсійним фондом
України, юридичними та фізичними особами без визначення правонаступників щодо
погашення ними боргів, пропорційно переданому майну.

Також
пропонується передбачити, що  юридична
особа, створена з використанням майна фізичних та/або юридичних осіб, які мають
заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування,
Пенсійним фондом України, юридичними та фізичними особами, є правонаступником
щодо погашення нею боргів таких осіб, пропорційно переданому майну.

Крім цього, пропонується передбачити, що у
засновницькому договорі товариства мають зазначатися його обов’язки, як
правонаступника щодо погашення ним боргів, пропорційно переданому майну у разі,
якщо таке майно передано від фізичних та/або юридичних осіб, які мають
заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування,
Пенсійним фондом України, юридичними та фізичними особами.

Разом з цим, пропонується внести зміни у статті 57,
78, 82 Господарського кодексу України та, зокрема, передбачити, що комунальне
унітарне товариство, створене з використанням майна підприємств, установ та
організацій комунальної власності, які мають заборгованість перед бюджетами
всіх рівнів, фондами соціального страхування, Пенсійним фондом України,
юридичними та фізичними особами, є правонаступником щодо погашення ним боргів
таких підприємств, установ та організацій, пропорційно переданому майну.

Проектом Закону передбачається доповнити статтю 4
Закону України “Про господарські товариства” новим положенням та передбачити,
що в установчих документах
товариства повинні
зазначатися  його обов’язки, як правонаступника
щодо погашення ним боргів пропорційно переданому від фізичних та/або юридичних
осіб, які мають заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального
страхування, Пенсійним фондом України, юридичними та фізичними особами.

Проектом Закону
пропонується доповнити статтю 7 Закону України “Про порядок погашення
зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”
уточнюючим положенням щодо заборони будь-якої уступки податкового зобов’язання
або податкового боргу платника податків третім особам, а також уступки
контролюючим органом права вимоги податкового боргу платника податків іншим
особам, крім погашення податкового боргу
правонаступником зобов’язань платника податків, який має податковий борг,
пропорційно переданому майну від такого платника податків до статного фонду
цього правонаступника.

Разом
з цим зазначається, що у
разі
виникнення у правонаступника обов’язків щодо погашення ним податкового боргу
пропорційно отриманому майну від платника податків, до нього застосовуються
заходи із забезпечення погашення такого податкового боргу, передбачені  Законом України “Про порядок погашення
зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими
фондами”.

Також, проектом Закону передбачається запровадити обмін інформацією, з
урахуванням норм законодавства про здійснення реєстрації у “Єдиному вікні”, між
державним реєстратором та Державною податковою службою, фондами соціального
страхування, Пенсійним фондом України про наявність або відсутність заборгованості
засновників. З цією метою передбачається доповнити частину десяту статті 24
Закону України “Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб –
підприємців” новим абзацом третім.

Крім цього,
пропонується доповнити частину першу статті 27 зазначеного Закону новим абзацом
десятим щодо підстав відмови у проведенні державної реєстрації за наявності у
засновників заборгованості перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального
страхування, Пенсійним фондом України, юридичними та фізичними особами без
визначення правонаступників щодо погашення ними боргів, пропорційно переданому
майну.

 

5. Обґрунтування можливості досягнення
встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта

Впровадження
та виконання вимог запропонованого регуляторного акту органами державної влади,
фізичними та юридичними особами 
дозволить визначити обов’язки юридичних осіб, створених з використанням
майна  фізичних та/або юридичних осіб,
які мають заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального
страхування, Пенсійним фондом України, як правонаступників щодо погашення ними
боргів пропорційно переданому майну та забезпечити реалізацію застрахованими
особами своїх прав на пенсійне забезпечення.

Водночас,
обраний спосіб не потребує подання особами для проведення державної реєстрації
юридичної особи додаткових документів. Перевірка наявності або відсутності
заборгованості пропонується здійснювати шляхом 
обміну інформацією між Державним реєстратором із Державною податковою
службою, фондами соціального страхування, Пенсійним фондом України з
урахуванням норм законодавства про здійснення реєстрації у “Єдиному вікні”.
Механізм такого взаємообміну буде врегульовано у
підзаконних актах органів (форма, періодичність, види носіїв), що будуть його
реалізовувати. З цією метою законопроектом передбачено, що Кабінету Міністрів
України необхідно у місячний термін із дня опублікування цього Закону привести
свої нормативно-правові акти і забезпечити приведення міністерствами, іншими
центральними органами виконавчої влади їхніх нормативних актів у відповідність
із цим Законом.

Отже,
державна реєстрація, у зв’язку із прийняттям законопроекту буде здійснюватися
за нормативно-явочним принципом та не буде мати ознак дозвільного характеру.

Обраний спосіб досягнення основної
мети законопроекту є найбільш ефективним, з огляду на те, що саме на початковій
стадії, тобто під час реєстрації юридичних осіб, можна попередити зловживання
осіб щодо використанням ними майна фізичних або юридичних осіб, які мають
заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування,
Пенсійним фондом України, юридичними та фізичними особами.

Крім цього, на сьогоднішній день
встановлена відповідальність за порушення норм законодавства у сфері
оподаткування – Законом України від 21.12.2000 № 2181 “Про порядок погашення
зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”
та у сфері пенсійного страхування – Законом України від 09.07.2003 № 1058 “Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Водночас, мета законопроекту
полягає у регулюванні зазначеного питання шляхом недопущення випадків, коли на
основі майна підприємства, яке має заборгованість, зокрема, до Пенсійного
фонду, утворюються інші підприємства, продовжуючи нарощувати борги по
зобов’язанням по сплаті внесків та обов’язкових платежів.

У разі прийняття законопроекту
буде досягнута також основна ціль регуляторного акта, стосовно дотримання норм
діючого законодавства у сфері оподаткування та пенсійного страхування усіма без
виключення суб’єктами господарювання та захисту законних інтересів громадян,
які залежать від таких дій (право на пенсійне забезпечення, виключно за умови
сплати страхових внесків).

 

Вплив зовнішніх факторів на дію
проекту регуляторного акту не передбачається.

Разом з цим,
відповідно до статті 93 Конституції України право законодавчої ініціативи у
Верховній Раді України належить, зокрема, Кабінету Міністрів України. Водночас,
виключно Законом регулюються найбільш значущі, найважливіші суспільні відносини
шляхом встановлення загальнообов’язкових правил (норм).

 

6. Очікувані результати прийняття
акта

Основним очікуваним результатом
прийняття законопроекту є удосконалення механізму створення нових юридичних
осіб, з використанням майна фізичних або юридичних осіб, які мають
заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування,
Пенсійним фондом України та забезпечення прав застрахованих осіб на пенсійне
страхування.

 

 

витрати

вигода

Держава

немає

надходження коштів за
рахунок сплати заборгованості суб’єктами господарювання

 

Населення

немає

реалізація права на пенсійне
забезпечення, що пов’язується із сплатою страхових внесків

 

Суб’єкти
господарювання

немає

покращення платіжної
дисципліни платників податків та страхових внесків

 

Негативні
фактори прийняття акта відсутні.

 

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Регуляторний акт діятиме з дня
його опублікування.

Відповідно до статті 94
Конституції України Закон набирає чинності через десять днів з дня його
офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше
дня його опублікування.

8.    
Визначення показників
результативності регуляторного акта

1) розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних
цільових фондів, пов’язаних з дією акта – загальний борг економічно активних підприємств
до Пенсійного фонду України станом на 01.11.2008 становить 1450,2 млн. грн.;

2) кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких
поширюватиметься дія акта – кількість боржників до Пенсійного фонду станом на
01.11.2008 складає 43055 осіб.

3) розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання
та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта – відсутні;

4) рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних
осіб з основних положень акта – високий.

 

 

 

9. Визначення заходів, за
допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного
акта

Базове
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено до набрання
чинності шляхом аналізу виключно статистичних даних, зокрема:

використання звітних даних по погашенню заборгованості;

за
результатами перевірок за повнотою та своєчасністю сплати страхових внесків.

 

Повторне
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через рік після
набрання законопроектом чинності шляхом аналізу в порівнянні з базовим
відстеженням.

Відстеження
результативності буде здійснено по показникам результативності спільно
юридичним управлінням Пенсійного фонду України та департаментом надходження
доходів.

 

Контроль за
виконанням вимог регуляторного акта покладено на заступника Голови правління В.
А. Колбуна.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено юридичним управлінням
Пенсійного фонду України. 

 

 

       Голова правління                                                           
       О. Зарудний

background Layer 1