Пропустити навігацію

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ Проекту Закону України "Про внесення зміни до частини дванадцятої статті 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"

Проект

1. Визначення та аналіз проблеми,
яку буде розв’язано шляхом державного регулювання

 

Проект Закону
України “Про внесення зміни до частини дванадцятої статті 20 Закону України
“Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, доопрацьованого за
результатами наради, яка відбулася 19.02.2008 з питань доопрацювання та
внесення на розгляд Кабінету Міністрів України
зазначеного законопроекту, розроблено на виконання
доручення Кабінету Міністрів України від 21.01.2008 № 9791/244/1-07 з метою
недопущення збільшення заборгованості, зокрема до Пенсійного фонду, по сплаті
страхових внесків та забезпечення реалізації соціальних прав застрахованих осіб
та.


Прийняття законопроекту обумовлено необхідністю
удосконалення здійснення контролю з боку установ банків за пропорційністю
сплати підприємствами у повному обсязі відповідних сум страхових внесків під
час виплати заробітної плати через установи банків.

Останнім часом почастішали випадки
порушення комерційними банками норм Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
щодо здійснення ними контролю за сплатою страхувальниками відповідних сум
страхових внесків, зокрема, сплата підприємствами внесків на
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування під час отримання в установах
банків заробітної плати, здійснюється у розмірах значно менших від передбачених
законодавством.

Як наслідок, така ситуація
спричиняє погіршення дисципліни щодо сплати страхових внесків на
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, що порушує права
застрахованих осіб на пенсійне забезпечення.

Враховуючи зазначене, необхідно
уточнити положення частини дванадцятої статті 20 Закону України “Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” в частині її реалізації.

 

 2. Визначення цілей державного регулювання

Основною ціллю прийняття
зазначеного акту є недопущення збільшення заборгованості, зокрема до Пенсійного
фонду, зі сплати страхових внесків та забезпечення реалізації соціальних прав
застрахованих осіб.

З метою удосконалення здійснення
контролю з боку установ банків за сплатою підприємствами у повному обсязі
відповідних сум страхових внесків під час виплати заробітної плати через
установи банків, пропонується внести зміни до частини дванадцятої статті 20 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування”.

 

Прийняття даного регуляторного
акту повинно вирішувати наступні цілі:

удосконалити механізм здійснення
контролю з боку установ банків за сплатою підприємствами у повному обсязі
відповідних сум страхових внесків під час виплати заробітної плати через
установи банків, зокрема, шляхом його механізації в подальшому;

реалізувати застрахованим особам своє право на пенсійне
забезпечення;

забезпечити поліпшення дисципліни щодо сплати страхових
внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

 

3.
Альтернативні способи досягнення цілей

Законопроектом передбачено, що
установи банків приймають від страхувальників платіжні доручення та інші
платіжні документи на видачу (перерахування) коштів для виплат заробітної плати
(доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески, та
здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного
подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для
сплати відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують
фактичну сплату цих сум у порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду
України за погодженням із Національним банком України та центральним органом
виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики.

Прийняття законопроекту дозволить
уточнити діючий порядок здійснення банками контролю за сплатою страхувальниками
відповідних сум страхових внесків у разі виплати заробітної плати через
установи банків.

 

Водночас, законопроектом
передбачено альтернативний спосіб виплати заробітної плати через установи
банків у разі невиконання банками зазначеної вимоги. Так, банки можуть за
рахунок власних коштів сплатити відповідному територіальному органу Пенсійного
фонду суму, що дорівнює сумі несплачених страхових внесків, з правом зворотної
вимоги до страхувальників щодо відшкодування цієї суми. Аналогічні зміни
пропонується внести до Закону України “Про загальнообов’язкове державне
соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,
зумовленими народженням та похованням” та Закону України “Про
загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття”.

Зазначене положення діє на
сьогоднішній день (частина дванадцята статті 20 Закону України “Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”).

Разом з цим, діючим законодавством
не обмежено права підприємств щодо виплати заробітної плати через установи
банків. Водночас, Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування” передбачено, що страхові внески нараховуються на суми заробітної
плати (доходу), незалежно від джерел їх фінансування, форми, порядку, місця
виплати та використання, а також незалежно від того, чи були зазначені суми
фактично виплачені після їх нарахування до сплати. 

 

4. Описання механізму і
заходів, які забезпечать розв’язання проблеми шляхом прийняття регуляторного
акта

Питання щодо порядку обчислення і сплати страхувальниками страхових
внесків до Пенсійного фонду України, їх права і обов’язки регулюються Законом
України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Згідно з частиною десятою статті 20 зазначеного Закону страхувальники
відповідають за повноту сплати страхових внесків. У разі несвоєчасності або
неповної сплати страхувальниками внесків до них застосовуються фінансові
санкції, передбачені цим Законом (стаття 106).

На сьогоднішній день, частиною дванадцятою статті 20 Закону
передбачено обов’язок установ банків приймати від страхувальників платіжні
доручення та інші платіжні документи на видачу (перерахування) коштів для
виплат заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону
нараховуються страхові внески, та здійснювати видачу (перерахування) зазначених
коштів  лише за умови одночасного
подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для
сплати відповідних сум страхових внесків або документів, що
підтверджують фактичну сплату цих сум.

За результатами перевірок органами Пенсійного фонду виявлено порушення
комерційними банками норм Закону щодо здійснення ними контролю саме за сплатою
страхувальниками відповідних сум страхових внесків.

Законопроектом пропонується
уточнити положення частини дванадцятої статті 20 Закону щодо розміру сум
страхових внесків, які мають бути сплачені підприємствами у разі виплати
заробітної плати через установи банків.

Передбачається, що установи банків приймають від страхувальників
платіжні доручення та інші платіжні документи на видачу (перерахування) коштів
для виплат заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону
нараховуються страхові внески, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених
коштів лише за умови одночасного подання страхувальником платіжних документів
про перерахування коштів для сплати відповідних сум страхових внесків або
документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум у порядку, визначеному
правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Національним банком
України та центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної
політики.

 

Прийняття законопроекту не впливає на діючі зобов’язання підприємств
щодо сплати страхових внесків та зобов’язання банків стосовно здійснення ними
контролю за пропорційністю сплати підприємствами у повному обсязі відповідних
сум страхових внесків під час виплати заробітної плати через установи банків, а
лише уточнює деякі його положення.

 

5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у
разі прийняття запропонованого регуляторного акта

Впровадження та виконання вимог
запропонованого регуляторного акту органами державної влади, фізичними та
юридичними особами  дозволить забезпечити
недопущення збільшення заборгованості, зокрема до Пенсійного фонду України, зі
сплати страхових внесків та забезпечення реалізації соціальних прав
застрахованих осіб.

Вплив зовнішніх факторів на дію
проекту регуляторного акту не передбачається.

 

6. Очікувані результати прийняття
акта

Основним очікуваним результатом
прийняття законопроекту є удосконалення порядку сплати підприємствами страхових
внесків у разі виплати заробітної плати через установи банків та забезпечення реалізації
соціальних прав застрахованих осіб.

 

 

витрати

вигода

Держава

немає

своєчасне
надходження страхових внесків на загальнообов’язкове державне соціальне
страхування

Населення

немає

реалізація
права на пенсійне забезпечення, що пов’язується із сплатою страхових внесків

Суб’єкти господарювання

немає

покращення
платіжної дисципліни платників страхових внесків

Негативні фактори прийняття акта відсутні.

 

 

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Регуляторний
акт діятиме з
дня його опублікування.
Термін дії запропонованого проекту Закону не обмежений.

Відповідно до статті 94
Конституції України Закон набирає чинності через десять днів з дня його офіційного
оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його
опублікування.

 

8.    
Визначення показників
результативності регуляторного акта

1) обсяги страхових внесків, що сплачуються до Пенсійного фонду
України через установи банків становлять щомісячно близько 7 млрд. грн.;

2) кількість суб’єктів господарювання (страхувальників), що отримують
заробітну плату через установи банків та сплачують страхові внески, складає
біля 600 тис. осіб (станом на 01.01.2008);

3) розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання
та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта – відсутні;

4) рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних
осіб з основних положень акта – високий.

 

9. Визначення заходів, за
допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного
акта

Базове
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено до набрання
чинності шляхом аналізу виключно статистичних даних, зокрема:

використання звітних даних по погашенню заборгованості;

за результатами перевірок за повнотою та своєчасністю
сплати страхових внесків.

Повторне
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через рік після
набрання законопроектом чинності шляхом аналізу в порівнянні з базовим
відстеженням.

Відстеження
результативності буде здійснено по показникам результативності спільно
юридичним управлінням Пенсійного фонду
України та департаментом надходження доходів.

 

Контроль за виконанням вимог регуляторного акта покладено
на заступника Голови правління В.А. Колбуна.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено юридичним управлінням
Пенсійного фонду України. 

 

 

 

Перший заступник

Голови правління                                                        В. Кравчук

background Layer 1