Пропустити навігацію

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ Проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (щодо погашення боргів до Пенсійного фонду України

Проект

 

1. Визначення та аналіз проблеми,
яку буде розв’язано шляхом державного регулювання

Законопроект розроблено з метою
забезпечення погашення заборгованості зі сплати страхових внесків до Пенсійного
фонду України.

Необхідність прийняття проекту Закону
України “Про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування” (щодо погашення боргів до Пенсійного фонду України)
пов’язана із стимулюванням прискорення погашення боргів до Пенсійного фонду
України та надання можливості застрахованим особам реалізувати свої права на
пенсійне страхування, оскільки згідно із Законом України “Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” для розрахунку пенсії за
віком до страхового стажу враховуються періоди, за які щомісяця сплачено
страхові внески.

 

 2. Визначення цілей державного регулювання

Згідно із
Законом України від 9 липня 2003 року № 1058-IV “Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування” (із змінами) у разі виявлення своєчасно не
сплачених сум страхових внесків страхувальники зобов’язані самостійно обчислити
ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених
цим Законом. 

Суми
страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у
визначені цим Законом строки, вважаються простроченою заборгованістю із сплати
страхових внесків (далі – недоїмка) і стягуються з застосуванням фінансових
санкцій та нарахуванням пені.

Крім цього,
зазначеним Законом передбачено, що особи мають право на призначення пенсії за
умови наявності необхідного страхового стажу, тобто протягом якого особа
підлягала загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який
щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий
внесок.

Прийняття даного регуляторного
акту повинно вирішувати наступні цілі:

надання можливості розрахуватися
підприємствам з боргами до Пенсійного фонду із нарахуванням фінансових санкцій,
що застосовуються за порушення строків сплати страхових внесків у меншому
розмірі;

оздоровлення фінансового стану
підприємств;

розстрочити штрафи та пеню, які
були їм нараховані за несплату або несвоєчасну сплату страхових внесків і
фінансових санкцій;

реалізувати
застрахованим особам своє право на пенсійне забезпечення.

 

3.
Альтернативні способи досягнення цілей

Альтернативними
способами досягнення встановлених цілей є існуючий механізм погашення, а саме:

територіальні
органи Пенсійного фонду за формою і у строки, визначені правлінням Пенсійного
фонду, надсилають страхувальникам, які мають недоїмку, вимогу про її сплату,
яка є виконавчим документом.

Протягом
десяти робочих днів із дня одержання вимоги про сплату недоїмки страхувальник
зобов’язаний сплатити суми недоїмки та суми фінансових санкцій.

Страхувальник
у разі незгоди з розрахунком суми недоїмки, зазначеної у вимозі про сплату
недоїмки, узгоджує її з органами Пенсійного фонду в порядку, встановленому
правлінням Пенсійного фонду, а в разі неузгодження вимоги із органами
Пенсійного фонду має право на оскарження вимоги в судовому порядку.

Про оскарження
вимоги територіального органу Пенсійного фонду про сплату недоїмки до
виконавчої дирекції Пенсійного фонду або в судовому порядку страхувальник
зобов’язаний письмово повідомити відповідний територіальний орган Пенсійного
фонду протягом трьох робочих днів із дня звернення до виконавчої дирекції
Пенсійного фонду чи суду.

Узгодження
вимоги територіального органу Пенсійного фонду про сплату недоїмки здійснюється
на підставі заяви страхувальника, яка розглядається територіальним органом
Пенсійного фонду протягом трьох робочих днів після її отримання, та поданих
страхувальником документів, що свідчать про неправильність обчислення сум
недоїмки, зазначених у вимозі.

У разі
узгодження страхувальником вимоги про сплату недоїмки з територіальним органом
Пенсійного фонду цей орган зобов’язаний у строк, визначений для розгляду заяви
страхувальника про узгодження вимоги, надіслати йому узгоджену вимогу про
сплату недоїмки, а страхувальник зобов’язаний сплатити узгоджену суму недоїмки
протягом десяти робочих днів після отримання узгодженої вимоги.

У разі, якщо страхувальник, який одержав вимогу
територіального органу Пенсійного фонду про сплату недоїмки і протягом десяти
робочих днів після її отримання не сплатив зазначену у вимозі суму недоїмки
разом з застосованою до нього фінансовою санкцією, включеної до вимоги, або не
узгодив вимогу з відповідним органом Пенсійного фонду, або не оскаржив вимогу в
судовому порядку, а також у разі якщо страхувальник узгодив вимогу, але не
сплатив узгоджену суму недоїмки протягом десяти робочих днів після отримання
узгодженої вимоги, відповідний орган Пенсійного фонду звертається в
установленому законом порядку і подає вимогу про сплату недоїмки до
відповідного підрозділу державної виконавчої служби. У зазначених випадках
орган Пенсійного фонду також має право звернутися до суду чи господарського
суду з позовом про стягнення недоїмки.

Прийняття законопроекту не зобов’язує
страхувальників відмовлятись від альтернативних способів, натомість надає їм
додаткову можливість
за бажанням розстрочити штрафи та пеню, які були їм нараховані за
несплату або несвоєчасну сплату страхових внесків і фінансових санкцій, строком
на 60 календарних місяців, із відстроченням першого платежу на 120 календарних
днів.

Крім
того, як заохочувальний захід, страхувальникам, 
які впродовж трьох місяців з дня набрання чинності зазначеним проектом
Закону, сплатять  у повному обсязі
заборгованість по страхових внесках, що склалася на момент набрання ним
чинності, і не допустять виникнення нової заборгованості по страхових внесках у
цей період, штрафні санкції та пеня, що підлягатимуть нарахуванню згідно пункту
2 частини дев’ятої статті 106 Закону України “Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування”, підлягають розстроченню на умовах,
зазначених в абзаці першому пункту 15 розділу
XV
“Прикінцеві положення” Закону України “Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування”, тобто строком на 60 календарних місяців,
із відстроченням першого платежу на 120 календарних днів.

 

4. Описання механізму і
заходів, які забезпечать розв’язання проблеми шляхом прийняття регуляторного
акта

Загальний борг до Пенсійного фонду України станом на 01.01.2008 становить 1729,3 млн.
грн., у тому числі зі сплати страхових внесків –  1398,6 млн. грн., зі сплати пені та
фінансових санкцій – 330,7 млн. грн.

Згідно із п. 2 ч. 9 ст. 106 Закону України “Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування” за несплату (неперерахування) або несвоєчасну
сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, накладається
штраф залежно від строку затримки платежу в розмірі 10, 20 або 50
відсотків зазначених сум. Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не
перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в
розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день
прострочення платежу.

Оскільки, прострочка платежів в основному перевищує 90 днів, що є
підставою для застосування штрафу у розмірі 50 відсотків, то у разі
погашення вищезазначеного боргу платникам будуть нараховані штрафи та пеня, що
знову призведе до виникнення боргу.

Водночас, оскільки борги до Пенсійного фонду (суми страхових внесків,
штрафні санкції, пеня) погашаються у порядку календарної черговості їх
виникнення, внаслідок несплати сум фінансових санкцій блокуються розрахунки за
страховими внесками.

В свою чергу, несплата страхових внесків призводить до неврахування
періодів страхового стажу та заробітної плати для призначення пенсії найманим
працівникам, оскільки згідно із Законом України “Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування” для розрахунку пенсії за віком до страхового
стажу враховуються періоди, за які щомісяця сплачено страхові внески.

Проектом пропонується пункт 2 статті
106 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
викласти у новій редакції, передбачивши, що за несплату (неперерахування) або
несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових
внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними
органами Пенсійного фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно
не сплачених сум.

Крім цього, розділ ХV “Прикінцеві положення” зазначеного Закону
пропонується доповнити новим пунктом 15 та установити, що суми штрафів та пені,
накладених (нарахованої) на день набрання чинності цим Законом, за бажанням
страхувальників можуть бути розстрочені на 60 календарних місяців, із
відстроченням першого платежу на 120 календарних днів, в порядку, встановленому
правлінням Пенсійного фонду
.


Також,
передбачається, що договір про розстрочення підлягає достроковому розірванню,
якщо страхувальник не сплачує в повному обсязі поточні платежі із страхових
внесків на загальнооб’язкове державне пенсійне страхування або не сплачує
чергову частку розстроченого боргу зі штрафних санкцій та пені протягом трьох
базових звітних періодів.

Страхувальникам,  які впродовж трьох місяців з дня набрання
чинності зазначеним проектом Закону, сплатять 
у повному обсязі заборгованість по страхових внесках, що склалася на момент
набрання ним чинності, і не допустять виникнення нової заборгованості по
страхових внесках у цей період, штрафні санкції та пеня, що підлягатимуть
нарахуванню згідно пункту 2 частини дев’ятої статті 106 Закону України
“Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, підлягають
розстроченню на умовах, зазначених в абзаці першому пункту 15 розділу
XV
“Прикінцеві положення” Закону України “Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування”, тобто строком на 60 календарних місяців,
із відстроченням першого платежу на 120 календарних днів.

 

5. Обґрунтування можливості досягнення
встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта

Впровадження та виконання вимог
запропонованого регуляторного акту органами державної влади, фізичними та
юридичними особами дозволить забезпечити сплату боргів до Пенсійного фонду
України шляхом зменшення розміру фінансових санкцій, що застосовуються за
порушення строків сплати внесків та розстрочення сум штрафів та пені, які були
нараховані за несплату або несвоєчасну сплату страхових внесків. Вплив
зовнішніх факторів на дію проекту регуляторного акту не передбачається.

 

6. Очікувані результати прийняття
акта

Основним очікуваним
результатом прийняття законопроекту є створення механізму заохочення боржників
до сплати боргів до Пенсійного фонду та забезпечення прав застрахованих осіб на
пенсійне страхування.

 

 

витрати

вигода

Держава

немає

надходження коштів до
бюджету Пенсійного фонду за рахунок сплати заборгованості суб’єктами
господарювання

Населення

немає

реалізація права на пенсійне
забезпечення, що пов’язується із сплатою страхових внесків

Суб’єкти
господарювання

немає

сплата боргів до Пенсійного
фонду України, зменшення розміру фінансових санкцій, що застосовуються за
порушення строків сплати внесків та розстрочення сум штрафів та пені, які
були нараховані за несплату або несвоєчасну сплату страхових внесків,
фінансове оздоровлення підприємств

Негативні
фактори прийняття акта відсутні.

 

7.
Обґрунтування строку чинності регуляторного
акта

Регуляторний
акт діятиме з дня його опублікування. Термін дії запропонованого проекту Закону
не обмежений.

 

8.    
Визначення показників
результативності регуляторного акта

1) після набрання чинності проектом регуляторного акту передбачається збільшення
розміру надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових
фондів, за рахунок погашення суб’єктами господарювання боргів і сплати
страхових внесків, зокрема, загальний борг до Пенсійного фонду України станом
на 01.01.2008 становить 1729,3 млн. грн., у тому числі зі сплати страхових
внесків –  1398,6 млн. грн., зі сплати
пені та фінансових санкцій – 330,7 млн. грн

2) кількість боржників складає 85 571 осіб;

3) розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання
та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта –  за несплату (неперерахування) або несвоєчасну
сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому
числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного
фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Одночасно, пропонується за бажанням платників розстрочити штрафи та
пеню, які були їм нараховані за несплату або несвоєчасну сплату страхових
внесків і фінансових санкцій, строком на 60 календарних місяців, із
відстроченням першого платежу на 120 календарних днів.

4) рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних
осіб з основних положень акта – високий, оскільки проект Закону України
розміщено в мережі Інтернет на сайті Пенсійного фонду України www.pfu.gov.ua.

 

 9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження
результативності регуляторного акта

Базове
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено до набрання
чинності шляхом аналізу виключно статистичних даних, зокрема:

кількості боржників до Пенсійного фонду,

розміру заборгованості зі сплати страхових внесків, пені та фінансових
санкцій.

Повторне
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через рік після
набрання законопроектом чинності шляхом аналізу в порівнянні з базовим
відстеженням.

Відстеження
результативності буде здійснено по показникам результативності спільно
департаментом надходження доходів та юридичним управлінням Пенсійного фонду
України.

 

Контроль за
виконанням вимог регуляторного акта покладено на першого  заступника Голови правління В.О. Кравчука.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено юридичним управлінням
Пенсійного фонду України. 

 

Голова правління                                         О.Б.
Зарудний

 

background Layer 1