Пропустити навігацію

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ Проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”

 

1. Визначення та аналіз проблеми,
яку буде розв’язано шляхом державного регулювання

 

На виконання окремого доручення Прем’єр-міністра
України від 27.02.2007 № 9791/0/1-07 та доручень Кабінету Міністрів України від
02.04.2007 № 9791/22/1-07, від 27.04.2007 № 19807/1/1-07, від 29.08.2007            № 9791/64/1-07 з метою забезпечення
погашення заборгованості зі сплати страхових внесків до Пенсійного фонду
України розроблено проект Закону України “Про внесення змін до деяких
законодавчих актів України”.

Необхідність прийняття проекту
Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”
пов’язана із:

– підвищенням платіжної дисципліни
платників податків та страхових внесків;

– недопущення зловживання при
створенні нових юридичних осіб з використанням майна фізичних або юридичних
осіб, які мають заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального
страхування, Пенсійним фондом України;

– надання можливості застрахованим
особам реалізувати свої права на пенсійне страхування (згідно із Законом
України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” для розрахунку
пенсії за віком до страхового стажу враховуються періоди, за які щомісяця
сплачено страхові внески);

– дотримання норм діючого
законодавства у сфері оподаткування та пенсійного страхування усіма суб’єктами
господарювання.

Законопроект доопрацьовано з
урахуванням пропозицій, висловлених на робочій нараді, яка відбулася 14
листопада 2007 року.

 

 2. Визначення цілей державного регулювання

Останнім
часом почастішали випадки, коли на основі майна 
підприємства, які мають заборгованість, зокрема, до Пенсійного фонду,
утворюються інші підприємства, продовжуючи нарощувати борги по зобов’язанням по
сплаті внесків та обов’язкових платежів. Це порушує права застрахованих осіб
щодо сплати за них страхових внесків та в подальшому позбавляє їх права на
врахування таких періодів для обчислення їм пенсії.

Законом України від 9 липня
2003 року № 1058-IV “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (із
змінами) передбачено, що особи мають право на призначення пенсії за умови
наявності необхідного страхового стажу, тобто протягом якого особа підлягала
загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця
сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Крім цього, за даними
Секретаріату Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини
у багатьох справах, які надходять на розгляд до Уряду України з Європейського
суду з прав людини і які стосуються виконання рішень національних судів,
боржником є господарюючі суб’єкти, які неодноразово змінювали свою
організаційно-правову форму чи створювали окремі юридичні особи із залученням
іноземних інвестицій. У багатьох випадках це дозволяло ухилятись від виплати
заборгованості за виконавчими документами. 
І як наслідок, за борги таких підприємств Європейський суд з прав людини
визнавав відповідальною державу, яка дозволила існування такої ситуації у
правовому полі.

Прийняття даного регуляторного
акту повинно вирішувати наступні цілі:

визначити
обов’язки юридичних осіб, створених з використанням майна  фізичних та/або юридичних осіб, які мають
заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування,
Пенсійним фондом України, як 
правонаступників щодо погашення ними боргів пропорційно переданому
майну;

реалізувати
застрахованими особами своє право на пенсійне забезпечення;

підвищити
рівень платіжної дисципліни платників податків та страхових внесків;

забезпечити
дотримання норм діючого законодавства у сфері оподаткування та пенсійного
страхування усіма суб’єктами господарювання.

 

3.
Альтернативні способи досягнення цілей

Пропонований
спосіб досягнення цілей державного регулювання немає альтернатив.

На сьогоднішній день питання щодо створення юридичних осіб з використанням майна фізичних або
юридичних осіб, які мають заборгованість перед
бюджетами всіх рівнів,
фондами соціального страхування, Пенсійним фондом України залишається неврегульованим.

Прийняття законопроекту дозволить
врегулювати вищезазначене питання та забезпечити реалізацію соціальних прав
найманих працівників.

 

4. Описання механізму і заходів,
які забезпечать розв’язання проблеми шляхом прийняття регуляторного акта

Відповідно до Цивільного
кодексу України для створення юридичної особи її учасники (засновники)
розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма
учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх
затвердження.

Установчим
документом товариства є затверджений учасниками статут або засновницький
договір між учасниками, якщо інше не встановлено законом.

Товариство,
створене однією особою, діє на підставі статуту, затвердженого цією особою.

Установа
створюється на підставі індивідуального або спільного установчого акта,
складеного засновником (засновниками).

Доопрацьованим
проектом пропонується доповнити статті 88, 96 Цивільного кодексу України новими
положеннями та передбачити, що  юридична
особа, створена з використанням майна фізичних та/або юридичних осіб, які мають
заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування,
Пенсійним фондом України, є правонаступником щодо погашення нею боргів таких
осіб, пропорційно переданому майну.

Крім цього, пропонується передбачити, що у
засновницькому договорі товариства мають зазначатися його обов’язки, як
правонаступника щодо погашення ним боргів, пропорційно переданому майну у разі,
якщо таке майно передано від фізичних та/або юридичних осіб, які мають
заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування,
Пенсійним фондом України.

Разом з цим, пропонується внести зміни у статті 57,
78, 82 Господарського кодексу України та, зокрема, передбачити, що комунальне
унітарне товариство, створене з використанням майна фізичних та/або юридичних
осіб, які мають заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального
страхування, Пенсійним фондом України, є правонаступником щодо погашення ним
боргів таких осіб, пропорційно переданому майну.

Доопрацьованим проектом Закону передбачається
доповнити статтю 4 Закону України “Про господарські товариства” новим положенням
та передбачити, що в установчих документах товариства повинні зазначатися
зазначаються його обов’язки, як правонаступника щодо погашення ним боргів
пропорційно переданому майну, у разі якщо товариству передано майно від
фізичних та/або юридичних осіб, які мають заборгованість перед бюджетами всіх
рівнів, фондами соціального страхування, Пенсійним фондом України.

 

5. Обґрунтування можливості досягнення
встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта

Впровадження
та виконання вимог запропонованого регуляторного акту органами державної влади,
фізичними та юридичними особами 
дозволить визначити обов’язки юридичних осіб, створених з використанням
майна  фізичних та/або юридичних осіб,
які мають заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального
страхування, Пенсійним фондом України, як 
правонаступників щодо погашення ними боргів пропорційно переданому майну
та забезпечити реалізацію застрахованими особами своїх прав на пенсійне
забезпечення.

Вплив зовнішніх факторів на дію
проекту регуляторного акту не передбачається.

Разом з цим,
відповідно до статті 93 Конституції України право законодавчої ініціативи у
Верховній Раді України належить, зокрема, Кабінету Міністрів України. Водночас,
виключно Законом регулюються найбільш значущі, найважливіші суспільні відносини
шляхом встановлення загальнообов’язкових правил (норм).

З метою врегулювання питання
стосовно створення юридичних осіб з використанням майна фізичних або юридичних
осіб, які мають заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального
страхування, Пенсійним фондом України пропонується внести зміни до статей 88,
96 Цивільного кодексу України, статей 57, 78, 82 Господарського кодексу
України, статті 4 Закону України “Про господарські товариства”.

 

6. Очікувані результати прийняття
акта

Основним очікуваним результатом
прийняття законопроекту є удосконалення механізму створення нових юридичних
осіб, з використанням майна фізичних або юридичних осіб, які мають
заборгованість перед бюджетами всіх рівнів, фондами соціального страхування,
Пенсійним фондом України та забезпечення прав застрахованих осіб на пенсійне
страхування.

 

 

витрати

вигода

Держава

немає

надходження коштів за
рахунок сплати заборгованості суб’єктами господарювання

Населення

немає

реалізація права на пенсійне
забезпечення, що пов’язується із сплатою страхових внесків

Суб’єкти
господарювання

немає

покращення платіжної
дисципліни платників податків та страхових внесків

Негативні
фактори прийняття акта відсутні.

 

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Регуляторний акт діятиме з дня
його опублікування.

Відповідно до статті 94
Конституції України Закон набирає чинності через десять днів з дня його
офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше
дня його опублікування.

 

 

8.    
Визначення показників
результативності регуляторного акта

1) розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних
цільових фондів, пов’язаних з дією акта – загальний борг, зокрема до Пенсійного
фонду України становить
919,1 млн. грн.;

2) кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких
поширюватиметься дія акта – кількість боржників, зокрема до Пенсійного фонду станом
на 01.12.2007 складає 65 140 осіб.

3) розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання
та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта – відсутні;

4) рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб
з основних положень акта – високий.

 

9. Визначення заходів, за
допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного
акта

Базове
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено до набрання
чинності шляхом аналізу виключно статистичних даних, зокрема:

використання звітних даних по погашенню заборгованості;

за
результатами перевірок за повнотою та своєчасністю сплати страхових внесків.

 

Повторне
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через рік після
набрання законопроектом чинності шляхом аналізу в порівнянні з базовим
відстеженням.

Відстеження
результативності буде здійснено по показникам результативності спільно
юридичним управлінням Пенсійного фонду України та департаментом надходження
доходів.

 

Контроль за
виконанням вимог регуляторного акта покладено на заступника Голови правління
О.С. Коренєва.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено юридичним управлінням
Пенсійного фонду України. 

 

 

В.о. Голови правління                                                                    В.О.
Кравчук

background Layer 1