Пропустити навігацію

ПОСТАНОВА Правління Пенсійного фонду України від 22.04.2016 № 9 – 2 Про стан організації роботи з надходження платежів до Пенсійного фонду України, погашення заборгованості з їх сплати, легалізації заробітної плати та захисту прав застрахованих осіб

Правління Пенсійного фонду України

П О С Т А Н О В А

22.04.2016                                                 м. Київ                                            № 9 – 2

 

Про стан організації роботи з

надходження платежів до Пенсійного

фонду України, погашення заборгованості

з їх сплати, легалізації заробітної плати

та захисту прав застрахованих осіб 

Розглянувши стан організації роботи з надходження платежів до Пенсійного фонду України, погашення заборгованості з їх сплати, легалізації заробітної плати та захисту прав застрахованих осіб, правління Пенсійного фонду України відмічає.

Зазначена робота в органах Пенсійного фонду України організована у відповідності до вимог законодавства і здійснюється за такими основними напрямками.

Прогнозування та планування надходжень до бюджету Пенсійного фонду

Прогнозні розрахунки надходжень платежів до солідарної пенсійної системи, частини єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний соціальний внесок), інших платежів Пенсійним фондом України здійснюються на належному рівні.

Так, за прогнозом надходження коштів від сплати єдиного соціального внеску, що Пенсійний фонд України здійснює спільно з Державною фіскальною службою України, розбіжність прогнозних та фактичних надходжень єдиного соціального внеску за І квартал 2016 року по Україні склала лише 1,7 %. Слід відзначити позитивний досвід взаємодії щодо прогнозування надходжень з органами Державної фіскальної служби України в Рівненській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій та Чернігівській областях.

Забезпечення надходження коштів до бюджету Пенсійного фонду

Органами Фонду забезпечується виконання планових показників власних доходів. Так, за січень-березень поточного року забезпечено надходження на рівні 102 % планових.

Планові показники виконали 13 регіональних управлінь, а саме управління у Волинській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Харківській, Чернівецькій, Чернігівській областях та м. Києві. Основними причинами невиконання в інших регіонах є міграція бюджетоутворюючих регіональних платників до Центрального офісу з обслуговування великих платників Державної фіскальної служби України та недосягнення запланованого рівня показників економічного і соціального розвитку у відповідних регіонах, зокрема, темпів росту фонду оплати праці.

Всього у поточному році надійшло власних коштів 26,7 млрд. грн., що у порівнянні з відповідним періодом минулого року менше на 10,0 млрд. грн. та пов’язано із:

зниженням розміру єдиного соціального внеску для роботодавців до 22 % та скасуванням утримань єдиного внеску із найманих працівників;

зменшенням пропорції розподілу єдиного соціального внеску;

зменшенням штатної чисельності працюючих та значною чисельністю осіб, які отримують заробітну плату менше мінімальної;

зменшенням рівня сплати з моменту передачі функцій з адміністрування єдиного внеску органам Державної фіскальної служби України до 95,5 % нарахованих сум (у 2013 році – 99,7 %), відповідним зростанням заборгованості зі сплати єдиного соціального внеску.

План з надходження коштів, адміністрування яких здійснюють органи Фонду, за І квартал поточного року виконано всіма підвідомчими управліннями, окрім Дніпропетровської, Рівненської, Сумської, Хмельницької областей. До бюджету Фонду залучено 1 млрд. грн., що складає 110,9 % доведеного завдання.

Основною причиною невиконання планових показників є несвоєчасне відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

У І кварталі 2016 року надійшло збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій в сумі 1085,7 млн. грн., що становить 156,1 % запланованих. Виконання планових показників забезпечено у всіх регіонах.

Легалізація заробітної плати

За даними аналізу відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі – реєстр застрахованих осіб) 346,5 тис. найманих працівників, або 5,8 % їх загальної чисельності, отримують заробітну плату менше мінімальної. Понад 18 тисяч керівників суб’єктів господарювання за основним місцем роботи отримують заробітну плату на рівні або менше мінімального розміру. Найбільше таких осіб у м. Києві (2,6 тис.), Одеській (1,3 тис.), Харківській (1,3 тис.), Львівській (1,2 тис.) та Дніпропетровській (1,0 тис.) областях.

З метою захисту соціальних прав застрахованих осіб органи Пенсійного фонду України в межах повноважень, передбачених законами України, беруть участь в реалізації заходів, спрямованих на виявлення, упередження та ліквідацію джерел походження “тіньових” коштів для виплати заробітної плати без сплати єдиного внеску.

Так, щодо 148,5 тис. суб’єктів, які виплачують заробітну плату  на рівні або менше мінімального розміру, направлено повідомлень до місцевих органів виконавчої влади, територіальних органів Державної служби України з питань праці, органів Державної фіскальної служби України, соціальних партнерів.

За результатами спільних дій органів державної фіскальної служби, органів виконавчої влади, громадськими організаціями у січні-березні 2016 року легалізовано    26 тис. робочих місць,  мобілізовано 11,5 млн. грн. єдиного внеску.

З метою наповнення бюджету Фонду, виявлення фактів “тіньової” зайнятості та легалізації заробітної плати Пенсійним фондом України спільно з органами Державної служби України з питань праці, Державної фіскальної служби України визначено план заходів щодо координації спільних дій по виявленню фактів використання праці неоформлених працівників.

Стягнення заборгованості  з обов’язкових платежів

Заборгованість з обов’язкових платежів до Пенсійного фонду України та зі сплати єдиного соціального внеску станом на 1 квітня 2016 року складає                      18,1 млрд. грн., в тому числі зі сплати платежів, які адмініструються Фондом –              10,6 млрд. грн., зі сплати єдиного соціального внеску (за даними Державної фіскальної служби України) – 7,5 млрд. грн.

Найбільші суми загальної заборгованості обліковуються у Донецькій                         (6334,8 млн. грн.), Луганській (2673,3 млн. грн.), Дніпропетровській (793,7 млн. грн.) областях та у м. Києві (1433,2 млн. грн.), що складає 62 % загальної суми заборгованості по Україні.

Значні обсяги заборгованості з платежів до Фонду – за підприємствами, які належать до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України – 5208,6 млн. грн., Фонду державного майна України – 1175,6 млн. грн., Міністерства економічного розвитку і торгівлі України – 199,7 млн. грн.,                      ДК “Укроборонпром” –  270,7 млн. грн.

Органи Пенсійного фонду України в межах своїх повноважень вживають  передбачених чинним законодавством заходів щодо зменшення заборгованості з обов’язкових платежів. Охоплено заходами стягнення 89,3 відсотків заборгованості.

Зокрема, в органах державної виконавчої служби перебуває виконавчих документів про стягнення коштів в інтересах органів Пенсійного фонду України на суму 5 млрд. грн. Найвищі відсотки надходження коштів за виконавчими документами – у Київській, Запорізькій, Полтавській, Дніпропетровській областях, найнижчі – у Миколаївській, Волинській, Львівській, Кіровоградській областях.

На виконання доручення Уряду у 2016 році затверджено графіки погашення заборгованості з 3,6 тис. боржників на суму 255,8 млн. грн., з яких  за лютий – березень поточного року погашено 62,5 млн. грн., або 24,5 % затверджених сум. Пенсійним фондом забезпечено моніторинг та встановлено контроль за їх виконанням.

Рівень надходження коштів від підприємств, які перебувають в різних процедурах банкрутства, з моменту порушення справ складає 7 %  визнаних кредиторських вимог. Найвищий рівень зазначеного показника у Одеській, Київській, Вінницькій, Хмельницькій, Черкаській областях, найнижчий – у Херсонській, Полтавській, Кіровоградській, Закарпатській, Сумській областях.

З метою попередження штучного затягування процедур банкрутства, прискорення їх завершення, погашення кредиторських вимог для захисту прав застрахованих осіб, посилення контролю за діяльністю арбітражних керуючих спільно з Міністерством юстиції України опрацьовується перелік підприємств-боржників, які перебувають у процедурах банкрутства понад 10 років, зокрема шляхом проведення перевірок діяльності арбітражних керуючих.

Захист прав застрахованих осіб

В ході контрольно-перевірочної роботи органами Пенсійного фонду України вживаються заходи, спрямовані на забезпечення захисту прав застрахованих осіб.

Протягом І кварталу 2016 року проведено 12,5 тис. перевірок страхувальників, під час яких по 7,9 тис. перевірок, або 63,6 % виявлено порушення. Зазначений показник менший, ніж в середньому по Україні, у Волинській 18,2 %, Запорізькій – 46,2 %, Житомирській – 46,5 % Дніпропетровській – 49,8 %, Одеській – 53,5 %, Львівській – 56,4 %, Тернопільській – 59,2 %, Полтавській – 60,1 % областях та у     м. Києві – 36,6 %.

За результатами проведених перевірок донараховано 117,7 тис. грн. страхових внесків, застосовано фінансових санкцій на суму 548,7 тис. грн., накладено адміністративних стягнень у вигляді штрафів на 157,7 тис. грн.

Виявлено недостовірних відомостей в реєстрі застрахованих осіб  про нараховану заробітну плату щодо 14,9 тис. працівників, по яких завищено суми нарахованої заробітної плати на суму 12,5 млн. грн., занижено – на 12,7 млн. грн. Кількість осіб, по яких виявлено порушення у відображенні підстав для обліку спеціального стажу, склала 5,2 тис.

В результаті проведеної роботи зменшено кількість періодів, по яких застрахованим особам не зараховано страховий стаж: у 10 тис. платників зараховано 129 тис. періодів (місяців) за періоди до 2010 року та у 17 тис. платників – 27 тис. періодів за періоди  з 2011 року.

З метою забезпечення дотримання вимог законодавства та єдиного підходу до оформлення результатів перевірок затверджено уніфіковану форму акта, який складається за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.

Забезпечення контролю за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду

Органами Фонду проведено 3,9 тис. перевірок у виплатних об’єктах УДППЗ “Укрпошта”, за результатами яких виявлено 140 порушень порядку використання пенсійних коштів на загальну суму 173,2 тис. грн. На цей час до бюджету Фонду відшкодовано 90,3 % цієї суми. Забезпечено відшкодування у повному обсязі у                         13 регіонах. Робота у цьому напрямку потребує покращення у Запорізькій, Одеській, Чернівецькій областях.

Проведено 2,3 тис. перевірок у відділеннях уповноважених банків, через які здійснюється виплата пенсій та грошової допомоги, встановлено 4,5 тис. порушень на суму 225,6 тис. грн. Застосовано фінансових санкцій на суму 83,4 тис. грн., відшкодовано 29,1 %, у тому числі у повному обсязі – у Хмельницькій та Миколаївській  областях. Найнижчі відсотки відшкодування у Житомирській, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Харківській областях.

Для удосконалення механізму здійснення контролю за цільовим використанням коштів Фонду виплатними об’єктами поштового зв’язку Пенсійним фондом України  направлені до УДППЗ “Укрпошта” пропозиції щодо врегулювання питань проведення перевірок.

Організація роботи підрозділів платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб

У 2015 році переформатовано роботу підрозділів надходження доходів та  оптимізовано їх чисельність. Штатну чисельність підрозділів платежів зменшено на  315 одиниць і на 1 квітня 2016 року вона становить 4180 одиниць.

Здійснюється методичне керівництво роботою підрозділів. Запроваджено надання оглядових листів про практичні аспекти роботи, у тому числі здійснення контрольних заходів, спрямованих на захист прав застрахованих осіб.  Відновлено навчальні заходи для спеціалістів на базі Навчального-методичного центру Державного підприємства “Інформаційний центр персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України”. Проведено семінар-нараду з начальниками підрозділів платежів регіональних управлінь.

Правління Пенсійного фонду України відзначає, що в роботі з надходження коштів до Фонду залишаються питання, які потребують вирішення, а саме:

– удосконалення нормативно-правових актів в частині координації спільних дій  уповноважених органів з легалізації заробітної плати;

– зростання заборгованості з обов’язкових платежів до Фонду, зокрема, з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на  пільгових умовах, та із сплати єдиного соціального внеску;

– врегулювання механізму проведення перевірок цільового використання коштів Пенсійного фонду;

– недостатній рівень автоматизації функціональних процесів роботи з наповнення бюджету.

Враховуючи вищевикладене, а також з метою координації та методологічного забезпечення роботи структурних підрозділів платежів, правління Пенсійного фонду України

ПОСТАНОВЛЯЄ:

 

  1. Інформацію директора департаменту платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб Андрійчук Т. М. щодо стану організації роботи з надходження платежів до Пенсійного фонду України, погашення заборгованості з їх сплати, легалізації заробітної плати та захисту прав застрахованих осіб взяти до відома.
  2. Роботу органів Фонду з надходження платежів до Пенсійного фонду України, погашення заборгованості з їх сплати, легалізації заробітної плати та захисту прав застрахованих осіб визнати такою, що відповідає встановленим вимогам.
  3. Затвердити Методичні рекомендації щодо організації роботи підрозділів органів Пенсійного фонду України зі сплати платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб, що додаються.
  4. Першому заступнику Голови правління Шамбіру М. І., директору департаменту платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб Андрійчук Т. М.:

4.1. Опрацювати спільно з УДППЗ “Укрпошта” механізми врегулювання питань здійснення контролю за цільовим використанням коштів, призначених для виплати пенсій, допомоги на поховання, своєчасністю виплати і доставки сум пенсійних виплат одержувачам виплатними об’єктами поштового зв’язку національного оператора поштового зв’язку під час виконання укладених договорів.

4.2. Запровадити проведення суцільних перевірок первинної інформації про надходження коштів, достовірності та коректності ведення обліку платежів, формування звітності на базі окремих територіальних управлінь Пенсійного фонду України.

4.3. Здійснювати узагальнення, систематизацію та поширення досвіду роботи підвідомчих управлінь, спрямованої на легалізацію заробітної плати, зайнятості населення. Готувати та надсилати методичні рекомендації, оглядові листи підвідомчим управлінням Пенсійного фонду України.

4.4. Внести Міністерству соціальної політики України пропозиції щодо розгляду на засіданнях Національної тристоронньої економічно-соціальної ради питань, спрямованих на легалізацію заробітної плати.

  1. Директору департаменту інформаційно-аналітичних систем та електронних реєстрів Малецькому О. М., директору департаменту платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб Андрійчук Т. М. провести оцінку автоматизації функціональних процесів, внести пропозиції щодо їх подальшого удосконалення та реалізацію існуючих технічних завдань в строк до 1 липня поточного року.
  2. Начальникам головних управлінь Пенсійного фонду України в областях та місті Києві:

6.1. Розглянути питання організації роботи з наповнення бюджету Пенсійного фонду України на засіданнях колегій при начальниках головних управлінь та вжити заходів щодо усунення наявних недоліків.

6.2. Посилити контроль за повнотою та своєчасністю направлення платникам розрахунків по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, активізувати співпрацю із платниками, спрямовану на погашення заборгованості з платежів.

6.3. Забезпечити повноту відшкодування сум за результатами виявлених порушень перевірок цільового використання коштів Пенсійного фонду України.

  1. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на першого заступника Голови правління Шамбіра М. І.

Голова правління                                                                          О. Зарудний

 

 

 

 

 

Перший заступник

Голови правління

 

 

 

 

 

М. І. Шамбір

Заступник

Голови правління

 

 

В. Г. Машкін

 

Директор департаменту

пенсійного забезпечення

 

 

 

І. В. Ковпашко

Директор департаменту  платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб

 

 

Т. М. Андрійчук

 

Директор фінансово-бюджетного департаменту

 

 

Т. І. Король

Директор департаменту інформаційно-аналітичних систем    та електронних реєстрів

 

 

О. М. Малецький

 

 

Начальник

юридичного управління

 

 

 

 

Т. Б. Рябцева

 

Начальник  управління внутрішнього аудиту

 

 

А. П. Шуляк

 

background Layer 1