Пропустити навігацію

ПОСТАНОВА Правління Пенсійного фонду України від 22.07.2016 № 17-2 Про стан організації правової роботи в органах Пенсійного фонду України

Правління Пенсійного фонду України

П О С Т А Н О В А

22.07.2016                           м. Київ                                     №  17-2

 

Про стан організації правової

роботи в органах Пенсійного

фонду України  

 

Заслухавши інформацію начальника юридичного управління Пенсійного фонду України Рябцевої Т. Б., правління Пенсійного фонду України відмічає, що організація правової роботи в органах Пенсійного фонду України відповідає вимогам Загального положення про юридичну службу  міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада
2008 року № 1040 (далі – Загальне положення про юридичну службу), Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року № 280, Положення про організацію правової роботи в Пенсійному фонді України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 08 жовтня 2004 року № 13-1 (із змінами), та здійснюється за такими напрямками.

Представлення інтересів органів Пенсійного фонду в судах

Станом на 01.07.2016 на розгляді в судах першої інстанції перебуває
12,4 тис. справ за позовами до органів Пенсійного фонду України на суму
43,6 млн. грн., в апеляційному та касаційному судах – 407,8 тис. справ.

Протягом останніх років загальна кількість звернень до суду зменшується (зокрема, у 2015 році – на 30 % менше ніж у 2014 році). Водночас спостерігається  стабільне збільшення кількості позовів щодо призначення та виплати пенсій на пільгових умовах (на 20-30 відсотків щороку), а також прокурорам (у першому півріччі 2016 року – майже у 6 разів у порівнянні з відповідним періодом минулого року). Майже у 1,5 рази збільшилась кількість спорів щодо правильності обчислення пенсій у солідарній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.

Стабільно значною є кількість справ стосовно пенсійного забезпечення державних службовців, військовослужбовців, встановлення фактів, що мають юридичне значення та зумовлюють право заявників на пенсію.

Більше ніж у 85 % розглянутих справ задоволено позови у Волинській, Житомирській, Одеській, Рівненській, Тернопільській та Чернівецькій областях, що пов’язано із розглядом справ про пенсійне забезпечення державних службовців та прокурорів, а також  постраждалих від аварії на Чорнобильській АЕС (Житомирська область) та дітей війни (Одеська область). З урахуванням правових позицій Верховного суду України оскаржено в апеляційному порядку 84,3 % рішень суду першої інстанції, постановлених не на користь  органів Пенсійного фонду України, у тому числі у Запорізькій області – 44,5 %, Миколаївській – 38,2%, Чернівецькій – 23,3 %.

У 2016 році органами Пенсійного фонду України подано 6 тис. позовів про стягнення заборгованості на суму 1344,8 млн. грн., з них 4,8 тис. позовів на суму 1290,2 млн. грн. щодо відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. Позовною роботою охоплено 92 % суми боргу, що підлягає стягненню в судовому порядку, в тому числі щодо відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, в Дніпропетровській області 87,7 %, Запорізькій – 61%, м. Києві –
44,8 %. Однак 3,3 тис. позовів (55 % поданих) на суму 485,7 млн. грн. залишено судом без розгляду в зв’язку з несплатою судового збору.

Задоволено 2,2 тис. позовів, що становить 19,7 % розглянутих справ. З урахуванням раніше постановлених рішень передано на примусове виконання               6,4 тис. виконавчих документів на суму 226,4 млн. грн.

У 2015 році примусовому виконанню підлягало 342,4 тис. виконавчих документів на суму 7 694,5 млн. грн. З них фактично виконано 34,3 тис. на суму
399,6 млн. грн. Стягнуто на рахунки органів Фонду 421,7 млн. грн., або 6 %
(з урахуванням зупинених виконавчих проваджень). У 2016 році на виконанні перебуває 153 тис. виконавчих документів на загальну суму 5 536,7 млн. грн.,  надійшло 125,4 млн. грн.

Взаємодія органів державної виконавчої служби та органів Пенсійного фонду України при виконанні рішень про стягнення коштів на користь держави за позовами органів Пенсійного фонду України, вимог про сплату недоїмки із єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, рішень органів Пенсійного фонду України про накладення штрафів і нарахування пені та постанов у справах про адміністративні правопорушення здійснюється з урахуванням порядку, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від  26 грудня 2011 року №  3593/5, постановою правління Пенсійного фонду України від 26 грудня 2011 року №  39-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 грудня 2011 року за № 1523/20261.

Розробка та опрацювання проектів нормативно-правових актів та організаційно-розпорядчих документів

Протягом 2015 року та 6 місяців 2016 року Пенсійним фондом України розроблено 69 проектів нормативно-правових актів, з яких прийнято 31.

Опрацьовано 317 проектів законів України, розроблених різними суб’єктами нормотворення, 89 проектів актів Кабінету Міністрів України,
26 проектів відомчих нормативно-правових актів інших центральних органів виконавчої влади.

Станом на липень 2016 року в Пенсійному фонді налічується
62 відомчих нормативно-правових актів, упорядкування та приведення яких у відповідність із законодавством забезпечується шляхом проведення їх постійного перегляду. Згідно із Висновком за результатами перегляду, який затверджено              30 червня 2016 року, всього переглянуто 64 акта Пенсійного фонду, внесено відповідні зміни до 11 актів, визнано такими, що втратили чинність, 9 актів та напрацьовано зміни до 18 актів.

Юридичними службами органів Пенсійного фонду України забезпечується погодження (візування) проектів наказів та інших актів, що подаються на підпис керівника. Під час перевірок організації правової роботи юридичним управлінням Пенсійного фонду України неодноразово висловлювались зауваження щодо недодержання в наказах вимог діловодства та нормотворчої техніки, трудового законодавства, та вносились рекомендації щодо підвищення якості проведення юридичної експертизи проектів актів та інших документів, підготовлених структурними підрозділами органів Пенсійного фонду України.

Договірна робота

Юридична служба під час організації роботи, пов’язаної з укладенням договорів, бере участь у їх підготовці та здійсненні заходів, спрямованих на виконання договірних зобов’язань, погоджує (візує) проекти договорів.

Водночас перевірками, що проводились юридичним управлінням Пенсійного фонду України, встановлювалось випадки не визначення істотних умов договору (предмета, ціни, строку дії договору) та зобов’язань сторін.

Результати моніторингу державних закупівель, що здійснюють підвідомчі органи, за даними 2015 року свідчать про необхідність посилення контролю щодо своєчасної організації та проведення процедур державних закупівель, оприлюднення інформації про них, застосування законодавства у цій сфері.

Впровадження в дію Закону України “Про публічні закупівлі” потребує системного підходу до здійснення контрольних заходів щодо додержання встановленого порядку визначення предмету закупівлі, достатності визначення вимог до нього (технічних та якісних характеристик), умов поставки (надання послуг, виконання робіт) та відповідності умов укладених договорів змісту пропозиції.

Організаційна структура юридичної служби

Організацію правової роботи у центральному апараті Пенсійного фонду України здійснює юридичне управління у складі 15 осіб, у головних управліннях Пенсійного фонду України – управління (10) та відділи (15), у яких введено             228 посад. В 85 управліннях Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах та об’єднаних управліннях юридична служба функціонує у складі відділів, у 180 – секторів та 166 – одного спеціаліста-юрисконсульта, уведено           1150 посад працівників юридичної служби.

У зв’язку з реорганізацією деяких територіальних органів Пенсійного фонду України шляхом злиття відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1055 “Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України” чисельність працівників юридичної служби зменшилась на 85 осіб.

Середня тривалість роботи на посадах працівників юридичної служби головних управлінь становить 7,5 років, територіальних – 6. Якщо у 2002 році повну вищу освіту мали лише 49,6 % працівників юридичної служби територіальних органів Фонду, у 2010 році – 78,3 %, то у 2016 – 96 %.

З порушенням вимог абзацу другого пункту 22 Загального положення про юридичну службу призначено на посаду 1 керівника юридичної служби у Волинській області.

Методичне керівництво діяльністю юридичних служб, контроль за станом організації їх роботи

Протягом 2015 року та 6 місяців 2016 року розроблено і направлено підвідомчим органам 343 методичних рекомендацій щодо правильності застосування пенсійного законодавства, проведено 310 семінарів з правових питань та 198 стажувань юристів в головних управліннях Пенсійного фонду України та органах юстиції, підвищено кваліфікацію 326 працівників юридичних служб. Не проводились протягом І півріччя 2016 року семінари з правових питань для працівників юридичної служби територіальних органів у Дніпропетровській, Донецькій, Житомирській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Полтавській, Тернопільській областях, стажування працівників юридичної служби не практикувались у Донецькій, Житомирській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Харківській, Чернігівській областях.

В процесі інформаційно-роз’яснювальної роботи працівники юридичного управління центрального апарату Пенсійного фонду України супроводжують постійну рубрику “Судова практика” та “Зміни в законодавстві” у журналі “Вісник Пенсійного фонду України”, надають  роз’яснення в газеті “Пенсійний кур’єр”.

Регулярно здійснюється моніторинг практики застосування законодавства в органах Пенсійного фонду України, готуються огляди судової практики у справах за участю органів Фонду. Разом з тим цей напрям роботи потребує активізації у Закарпатській, Тернопільській та Чернігівській областях.

Контроль за організацією правової роботи здійснюється під час проведення комплексних та тематичних перевірок стану організації правової роботи в підпорядкованих органах. За результатами 636 перевірок, проведених у 2015 році та першому півріччі 2016 року, виявлено 619 порушень, з них
9 порушень законодавства про працю. При цьому за результатами  перевірок, проведених у Вінницькій (протягом 2015 та 2016 років), Луганській (у
2015 році) та Тернопільській (у 2016 році) областях, не виявлено жодного порушення, а у Закарпатській, Івано-Франківській, Тернопільській та Харківській (протягом 2015 року), Київській та Миколаївській (у 2016 році) областях – більшою частиною проведених контрольних заходів.

Стан організації правової роботи в органах Пенсійного фонду щорічно узагальнюється юридичним управлінням, визначаються заходи щодо її покращення, результати роботи розглядаються на засіданнях колегій при начальниках головних управлінь.

Юридичним управлінням Пенсійного фонду України в рамках Всеукраїнського тижня права забезпечено участь у виставках-форумах “Правники-Суспільству”, що проводилися Міністерством юстиції України у             2013-2015 роках.

Рівень правової роботи в системі органів Пенсійного фонду України засвідчено заохоченнями регіональних органів юстиції. Юридичні підрозділи органів Пенсійного фонду України визнавались переможцями щорічного огляду-конкурсу на кращу організацію діяльності юридичної служби,
30 працівників юридичної служби ставали переможцями першого туру щорічного Всеукраїнського конкурсу “Кращий державний службовець” в номінаціях “Кращий спеціаліст” та “Кращий керівник”.

Враховуючи вищезазначене правління Пенсійного фонду України

ПОСТАНОВЛЯЄ:

  1. Внести до Заходів щодо удосконалення організації правової роботи в системі органів Пенсійного фонду України, затверджених постановою правління Пенсійного фонду України від 14 жовтня 2010 року № 23-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 01 липня 2014 року № 12-1), зміни, що додаються.
  2. Взяти до відома, що Заходами щодо формування проекту бюджету Пенсійного фонду України на 2017 рік та прогнозу показників на 2018 –
    2019 роки, затвердженими наказом Пенсійного фонду України від 24 червня 2016 року № 98, передбачено підготовку бюджетних запитів для забезпечення витрат органів Пенсійного фонду України на сплату судового збору.
  3. Начальникам головних управлінь Пенсійного фонду України в областях та місті Києві:

тримати на особистому контролі стан виконання Заходів щодо удосконалення організації правової роботи в системі органів Пенсійного фонду України, затверджених постановою правління Пенсійного фонду України
від 14 жовтня 2010 року № 23-1 (із змінами);

під час моніторингу закупівель для забезпечення потреб підпорядкованих управлінь систематично аналізувати додержання встановленого порядку визначення предмету закупівлі, достатність визначення вимог до нього (технічних та якісних характеристик), умов поставки (надання послуг, виконання робіт) та відповідність умов укладених договорів змісту пропозиції;

протягом IV кварталу 2016 року проаналізувати стан нормативного та методичного забезпечення організаційно-управлінської діяльності підпорядкованих управлінь, насамперед об’єднаних.

  1. Юридичному управлінню (Рябцева Т. Б.):

забезпечити здійснення постійного обліку, підтримання у контрольному стані та зберігання актів законодавства і міжнародних договорів України з питань, що стосуються діяльності Пенсійного фонду України;

продовжити роботу з перегляду відомчих нормативно-правових актів Пенсійного фонду України з урахуванням визначених пріоритетів діяльності Пенсійного фонду України;

у строк до 01 жовтня 2016 р. підготувати примірні тести для оцінювання рівня знань законодавства та практичних навичок працівників юридичної служби та направити їх головним управлінням Пенсійного фонду України в областях та місті Києві;

за результатами 2016 року проаналізувати стан додержання в діяльності органів Пенсійного фонду України вимог Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи, організації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року № 1040 (із змінами), виконання вимог цієї постанови та наказу Пенсійного фонду України від 31 березня 2016 року № 34 “Про підсумки правової роботи за 2015 рік”.

  1. Контроль за виконанням постанови залишаю за собою.

 

Голова правління                                                                            О. Зарудний

 

 

background Layer 1