Пропустити навігацію

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

АНАЛІЗ   РЕГУЛЯТОРНОГО   ВПЛИВУ

 

проект
постанови  Кабінету Міністрів України

Деякі
питання сплати внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування
фізичними особами – суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий
спосіб оподаткування

 

1. Визначення та аналіз проблеми,
яку буде розв’язано шляхом державного регулювання

Проект акта
розроблено у зв’язку з численними зверненнями підприємців, які мають сплачувати
внески до Пенсійного фонду відповідно до постанови  Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2009
року № 366 та для вдосконалення порядку сплати внесків на загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування, сплачених фізичними особами – суб’єктами
підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування, з числа
одержувачів пенсій за вислугу років.

Необхідність прийняття проекту
акта пов’язана із:

– систематизацією питань сплати
страхових внесків фізичними особами –
суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування
(єдиний податок, фіксований податок) у одному акті;

– дотриманням норм Закону України
“Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
в частині сплати страхових внесків у розмірі не меншому ніж мінімальний
страховий внесок фізичними особами – суб’єктами підприємницької діяльності, які
обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок);

– забезпеченням рівноправності
застрахованих осіб щодо виконання обов’язків стосовно сплати страхових внесків
на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування;

– наданням можливості
застрахованим особам реалізувати свої права на пенсійне страхування (згідно із
Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
для розрахунку пенсії за віком до страхового стажу враховуються періоди, за які
щомісяця сплачено страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий
внесок).

- реалізацією права громадян на соціальний захист, який гарантовано загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій (стаття 46 Конституції України).

 

2. Визначення цілей державного
регулювання

Прийняття даного регуляторного
акту повинно вирішувати наступні цілі:

– упорядкувати пільги по сплаті страхових внесків для фізичних
осіб – суб’єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб
оподаткування (єдиний податок, фіксований податок);

– визначити
положення щодо добровільної сплати внесків
на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування особами, які є недостатньо
платоспроможними;

– реалізувати
фізичними особами – суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий
спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок) своє право на
пенсійне забезпечення шляхом сплати страхових внесків у розмірі не меншому ніж
мінімальний страховий внесок.

Для
врегулювання зазначених питань пропонується встановити,
що фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності, які обрали особливий
спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний  податок), та члени сімей зазначених осіб, які
беруть участь у провадженні такими суб’єктами підприємницької діяльності та не
перебувають з ними у трудових відносинах, сплачують страхові внески в порядку,
визначеному Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Сума страхового внеску визначається
самостійно платниками як для себе, так і для зазначених членів його сім’ї.

При цьому сума страхового внеску з урахуванням частини фіксованого або  єдиного податку, що перерахована до
Пенсійного фонду України, повинна становити не менш як один мінімальний розмір
страхового внеску за кожну особу та не більш як один розмір страхового внеску,
обчисленого в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці
найманих працівників, грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового
і начальницького складу, оподатковуваного доходу (прибутку), загального
оподатковуваного доходу, з якої сплачуються страхові внески.

Прийняття цієї
пропозиції дозволить врегулювати питання щодо врахування зазначеній категорії
осіб страхового стажу, необхідного для призначення пенсії.

Крім цього,
враховуючи низьку платоспроможність окремих фізичних осіб – підприємців, які обрали
спрощену систему оподаткування, з метою зменшення впливу наслідків
фінансово-економічної кризи на їх рівень життя назріла необхідність визначити
положення щодо сплати внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування особами, які є недостатньо платоспроможними на добровільних
засадах.

Також,
виникла необхідність включити пенсіонерів за вислугу років до кола осіб, які
сплачують страхові внески на добровільних засадах.

Водночас, з метою систематизації
питань сплати страхових внесків фізичними
особами – суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб
оподаткування (єдиний податок, фіксований податок) у одному акті, проектом
постанови Кабінету Міністрів України передбачено визнання такими, що втратили
чинність, постанов Кабінету Міністрів України від 14.04.2009 № 366 та від
21.05.2009 № 505.

 

3.
Альтернативні способи досягнення цілей

Пропонований
спосіб досягнення цілей державного регулювання не має альтернатив.

На сьогоднішній день питання щодо сплати фізичним особам – суб’єктам підприємницької
діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок,
єдиний податок) та членами сімей зазначених фізичних осіб, які беруть участь у
провадженні ними підприємницької діяльності залишається неврегульованим.

Прийняття проекту акта дозволить
врегулювати вищезазначене питання та забезпечити реалізацію соціальних прав
найманих працівників.

Що стосується сплати єдиного та
фіксованого податків.

Страхові внески не включаються до
складу податків, інших обов’язкових платежів, що складають систему
оподаткування. На ці внески не поширюється податкове законодавство.

 

4. Описання
механізму і заходів, які забезпечать розв’язання проблеми шляхом прийняття
регуляторного акта

На сьогоднішній день
частина єдиного та фіксованого податків (42% та 10% відповідно), що надходять
від органів Держказначейства внаслідок їх розмежування зараховується фізичним
особам – суб’єктам підприємницької діяльності, які обрали спрощену систему
оподаткування, як сплачені страхові внески та враховуються таким особам при
обчисленні розміру пенсії згідно із частиною третьою статті 40 Закону України
“Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Ці кошти не забезпечують мінімального страхового внеску, що безпосередньо
впливає на зарахування до страхового стажу фізичним особам – суб’єктам
підприємницької діяльності у повному розмірі. 

Разом з цим, відповідно до статті
14 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” фізичні особи – суб’єкти підприємницької
діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок,
єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок придбали спеціальний
торговий патент) є страхувальникам. Згідно із статтею 15 зазначеного Закону страхувальники,
зазначені в статті 14, є платниками страхових внесків до солідарної системи
загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.

 Згідно із частиною третьою статті 11 Закону
України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню підлягають фізичні
особи – суб’єкти підприємницької діяльності, у тому числі ті, які обрали
особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований
сільськогосподарський податок, придбали спеціальний торговий патент), та члени
сімей зазначених фізичних осіб, які беруть участь у провадженні ними
підприємницької діяльності.

Відповідно до підпункту 4 пункту 8 Прикінцевих положень Закону України “Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності, які обрали особливий
спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, придбання
спеціального торгового патенту), та члени сімей зазначених фізичних осіб, які
беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності, на період дії
законодавчих актів з питань особливого способу оподаткування сплачують страхові
внески в порядку, визначеному цим Законом у фіксованому розмірі.

Підпунктом
2 пункту 8 розділу ХУ “Прикінцеві положення” Закону
України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
передбачено, що фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності
сплачують страхові внески
, що перераховуються до солідарної системи на  умовах 
і  в порядку,  визначених цим Законом, та в розмірах,
передбачених для платників збору (юридичних і фізичних осіб) Законом України
“Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування”,
але не менше мінімального страхового внеску.

Проектом акта
пропонується забезпечити сплату пенсійних внесків фізичними особами –
суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб
оподаткування (фіксований податок, єдиний податок), та членами сімей зазначених
фізичних осіб, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності,
у сумі мінімального розміру внеску з урахуванням частини фіксованого або
єдиного податку, що перерахована до Пенсійного фонду України.

 

5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття
запропонованого регуляторного акта

Впровадження
та виконання вимог запропонованого регуляторного акту дозволить врегулювати питання сплати страхових внесків фізичними
особами – суб’єктами підприємницької діяльності та забезпечити реалізацію
застрахованими особами своїх прав на пенсійне забезпечення, а також упорядкувати пільги на сплату страхових внесків
для підприємців-спрощенців
.

Прийняття акту дозволить
реалізувати фізичними особами – суб’єктами підприємницької діяльності свої
права на пенсійне страхування, які пов’язані із сплатою страхових внесків.

Вплив зовнішніх факторів на дію
проекту регуляторного акту не передбачається.

 

6. Очікувані результати прийняття
акта

Основним очікуваним результатом
прийняття проекту акта є удосконалення питання сплати страхових внесків до
Пенсійного фонду України фізичними особами –
суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб
оподаткування (єдиний податок, фіксований податок) та врахування пропозицій, що
надійшли від зазначених платників.

 

 

витрати

вигода

Держава

немає

надходження
коштів за рахунок сплати страхових внесків

 

Населення

немає

реалізація
права на пенсійне забезпечення, що пов’язується із сплатою страхових внесків

 

Суб’єкти
господарювання

частина
суб’єктів сплачує внески, частина суб’єктів, яка не сплачує в повному обсязі,
має можливість сплатити внески до 20 травня 2010 року, а малозабезпечені
суб’єкти сплачуватимуть внески на добровільних засадах

забезпечення
рівноправності щодо сплати страхових внесків та реалізація права на пенсійне
забезпечення

Негативні
фактори прийняття акта:

За даної політичної та
соціально-економічної ситуації питання сплати внесків фізичними особами – суб’єктами
підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування,
розглядається як неузгодженість соціальних та податкових норм і обумовлює
звернення до судів.

 

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Регуляторний акт діятиме з дня
його опублікування.

8.
Визначення показників результативності регуляторного акта

1) розмір надходжень до державного
та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта –
надходження від сплати страхових внесків розрахунково
складатиме 260 млн. грн. на місяць.

2) кількість суб’єктів
господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта –
кількість фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності, які обрали
особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок), та членів
сімей зазначених фізичних осіб, які беруть участь у провадженні ними
підприємницької діяльності складає 1 389 415 осіб.

3) розмір коштів і час, що
витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними
з виконанням вимог акта – розмір страхових внесків для фізичних осіб –
суб’єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування
(фіксований податок, єдиний податок), та членів сімей зазначених фізичних осіб,
які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності складатиме 33,2
% від об’єкта оподаткування, визначеного Законом України “Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”;

4) рівень поінформованості
суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта –
високий.

 

9.
Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження
результативності регуляторного акта

Базове
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено до набрання чинності
шляхом аналізу виключно статистичних даних, зокрема:

використання звітних даних по сплаті страхових внесків;

за
результатами перевірок за повнотою та своєчасністю сплати страхових внесків.

Повторне
відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено через рік після
набрання проектом постанови чинності шляхом аналізу в порівнянні з базовим
відстеженням.

Контроль за
виконанням вимог регуляторного акта покладено на заступника Голови правління Колбуна В.А.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено
юридичним управлінням.

 

 

 

Голова
правління                                             О.
Зарудний

background Layer 1