Пропустити навігацію

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

Проект
постанови правління Пенсійного фонду України “Про затвердження Змін до
Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими
особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до
Пенсійного фонду України” (далі – проект) розроблено Пенсійними фондом України.

 

1.    
Визначення та аналіз проблеми,  яку 
буде  розв’язано  шляхом

державного
регулювання

 

Відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування” та пункту 12 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.207 № 1261, правління
Пенсійного фонду України у межах своєї компетенції затверджує інструкції та
інші нормативно-правові акти Пенсійного фонду України.

Необхідність прийняття проекту викликана прийняттям Закону України
“Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України”, яким:

1) розширено коло застрахованих осіб,
а саме застрахованими особами визначено
батьків-вихователів
дитячих будинків сімейного типу, прийомних батьків, якщо вони отримують грошове
забезпечення відповідно до законодавства. У зв’язку з цим, зазначені особи
зможуть реалізувати своє право на отримання пенсійних виплат при досягненні
пенсійного віку;

2)
запроваджено ставку страхових внесків для застрахованих осіб у розмірі 2 % (у
2007 році застраховані особи сплачували страхові внески диференційовано, а саме
із заробітної плати або частини заробітної плати, яка не перевищує розміру
прожиткового мінімуму для працездатних осіб розмір страхового внеску становив
0,5%, а з частини заробітку, що перевищує розмір прожиткового мінімуму для
працездатних осіб–2% відсотки), що сприятиме:


забезпеченню принципу рівноправності виконання застрахованими особами
обов’язків стосовно сплати ними страхових внесків у разі якщо вони працюють за
сумісництвом, виконують роботи за угодами цивільно-правового характеру та
протягом одного календарного місяця припиняють та укладають трудові договори,
оскільки при цьому ставка у розмірі 0,5 % у межах прожиткового мінімуму
застосовується декілька разів (кожним страхувальником окремо);

– спрощенню
механізму нарахування внесків під час застосування диференційованої ставки та
максимальної величини, з якої справляються внески, з виплат за минулі
(лікарняні) та майбутні періоди (відпускні). Існування такої ставки призводило
до численних звернень платників та їх невдоволення;

– збільшенню
надходжень до бюджету Фонду у сумі понад                   1,1 млрд.грн., при
незначному збільшенню навантаження на застраховану особу (на 7-9 гривень). 

Крім того, на
сьогодні оцінка одного року страхового стажу у солідарній системі не залежить
від величини ставки, тому для особи, яка сплачує 0,5 % та для особи, яка
сплачує 0,5-2% коефіцієнт страхового стажу дорівнює 1%;

3)
збільшенням розміру ставки страхових внесків для  платників фіксованого сільськогосподарського
податку з 13,28 % у 2007 році до 19,92 % у 2008 році.

Необхідність
прийняття проекту викликана також прийняттям Закону України від 03.04.2007 №
857 “Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення
осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”, згідно з яким до
застрахованих осіб в системі загальнообов’язкового державного пенсійного
страхування віднесено військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової
служби), осіб рядового і начальницького складу.

 

2. Визначення цілей державного регулювання

 

Проект розроблено з метою приведення нормативних актів Пенсійного фонду
України у відповідність із діючим законодавством.

Коло осіб, які підлягають державному пенсійному страхуванню, платники
страхових внесків, їх права, обов’язки, порядок нарахування та сплати страхових
внесків, стягнення заборгованості за цими внесками, умови набуття права та
порядок визначення розмірів пенсійних виплат визначаються виключно Законом
України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Підпунктом 2 пункту 8 Прикінцевих положень
Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
визначено, що до набрання чинності законом про спрямування частини страхових
внесків до Накопичувального фонду, страхувальники та застраховані особи
сплачують страхові внески в розмірах, передбачених Законом України “Про збір на
обов’язкове державне пенсійне страхування” для відповідних платників збору.

Проектом передбачено порядок нарахування та сплати страхових внесків
страхувальниками та застрахованими особами у розмірах, встановлених Законом
України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування” (із змінами).

Відповідно до пункту 4 частини другої статті 17 Закону України “Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування” страхувальники зобов’язані подавати звітність
органам Пенсійного фонду у строки, в порядку та за формою, встановленими
Пенсійним фондом.

У зв’язку із зміною розмірів страхових
внесків для відповідних платників проектом змінено форму розрахунку суми
страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування (додаток
23, до Інструкції), внесено зміни до додатків 33 та 34 до Інструкції, що
подаються страхувальниками до
Пенсійного фонду України з урахуванням змін у
законодавстві. Крім того, запроваджено звітність для страхувальників за
батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу, прийомних батьків, що
отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства.

 

3. Альтернативні способи досягнення цілей

 

Пропонований спосіб досягнення цілей державного регулювання немає
альтернатив.

Статтею 5 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування” визначено, що відносини, що виникають між суб’єктами системи
загальнообов’язкового державного пенсійного страхування регулюються цим
Законом. Виключно цим Законом визначаються платники страхових внесків, їх права
та обов’язки, порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків.

Відповідно до
пункту 12 Положення про Пенсійний фонд України,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 24.10.207 № 1261
правління Пенсійного фонду України приймає у
межах своїх повноважень постанови, затверджує положення, інструкції та інші
нормативно-правові акти Фонду.

З прийняттям зазначеного проекту нормативно-правові акти Пенсійного
фонду України буде приведено у відповідність до нормативно-правових актів вищої
юридичної сили.

 

4. Описання механізму і заходів, які забезпечать
розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття регуляторного акта

 

З метою забезпечення прав батьків-вихователів дитячих будинків
сімейного типу, прийомних батьків, що отримують грошове забезпечення відповідно
до законодавства, на отримання пенсійних виплат при досягненні пенсійного віку,
їх віднесено до застрахованих осіб в системі загальнообов’язкового державного
пенсійного страхування та визначено для них страхувальника, а саме органи, які
виплачують їм грошове забезпечення. Відповідні страхувальники сплачуватимуть
страхові внески за таких осіб у розмірі, встановленому для підприємств, установ
та організацій, а саме 33,2% від об’єкта оподаткування, а також утримуватимуть
із них страхові внески у розмірі 2%. Проектом встановлено форму звітності про
нараховані та утримані суми страхових внесків (додаток 35 до Інструкції), яку
подаватимуть страхувальники, які виплачують грошове забезпечення  батькам-вихователям дитячих будинків
сімейного типу та прийомним батькам.

З метою забезпечення рівноправності виконання застрахованими особами
обов’язків стосовно сплати ними страхових внесків, спрощенню механізму
нарахування страхових внесків та застосування максимальної величини, з якої
справляються страхові внески з виплат за минулі (лікарняні) та майбутні
(відпускні), запроваджено єдину ставку страхових внесків для застрахованих осіб
у розмірі 2%. Крім того, застосування єдиної ставки замість диференційованої
дасть можливість збільшити надходження до бюджету Фонду.  

Для роботодавців, які є платниками фіксованого сільськогосподарського
податку, у 2008 році встановлено спеціальну ставку страхового внеску за
найманих працівників – 19,92 відсотка. Різниця до 33,2%, тобто до загального
розміру страхового внеску, встановленого для роботодавців, відшкодовується
Пенсійному фонду України з Державного бюджету України. 

У зв’язку із зміною розмірів страхових внесків проектом змінено форму
розрахунку суми страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування, що подається за звітний місяць (додаток 23 до Інструкції), а також
внесено зміни у додатки 33 та 34 до Інструкції.

 

5. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених
цілей

 

Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування” визначено платників страхових внесків, порядок нарахування та
сплати страхових внесків, подачі звітності до Пенсійного фонду України.

Розміри страхових внесків визначено Законом України “Про збір на
обов’язкове державне пенсійне страхування”.

Згідно преамбули Закону України “Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування” зміна умов і норм загальнообов’язкового державного
пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього
Закону.

Законом України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про
внесення змін до деяких законодавчих актів України” внесено зміни до Закону
України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та до Закону
України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування” у зв’язку з чим
Пенсійний фонд України зобов’язаний внести зміни до своїх нормативно-правових
актів, а саме до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та
застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування до Пенсійного фонду України, яка затверджена постановою правління
Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 та зареєстрована в Міністерстві
юстиції України 16.01.2004 за № 64/8663. 

 

6. Очікувані результати прийняття акта

 

Позитивними факторами прийняття акта є:

 

– приведення у відповідність до норм чинного законодавства, а саме
Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін
до деяких законодавчих актів України”, Закону України “Про загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування (із змінами), Закону України “Про збір на
обов’язкове державне пенсійне страхування” (із змінами);

 


батьки-вихователі дитячих будинків сімейного типу, прийомні батьків, що
отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства зможуть реалізувати
своє право на отримання пенсійних виплат при досягненні пенсійного віку;

 

– збільшення надходжень до Пенсійного фонду України у зв’язку із
збільшенням розміру страхових внесків для застрахованих осіб, що в свою чергу
забезпечить своєчасну та в повному обсязі виплату пенсій, а також дасть
можливість підвищити розміри пенсійних виплат;

 

Негативні фактори прийняття акта відсутні.

 

 

Витрати

Вигода

Держава

Згідно пп. 12 п.35 ІІ розділу Закону
України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до
деяких законодавчих актів України” з Державного бюджету України сплачуються
страхові внески за батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу та
прийомних батьків 

Збільшення надходжень до бюджету
Пенсійного фонду України, забезпечення фінансовими ресурсами солідарної
пенсійної системи

Населення

немає

Забезпечення своєчасного
фінансування виплати пенсій

Суб’єкти господарювання

немає

Прозорість та доступність
законодавства

 

 

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

 

Регуляторний акт діятиме з моменту набрання ним чинності та на весь
період дії Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”
(із змінами).

 

8. Визначення показників результативності регуляторного акта

 

1) розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних
цільових фондів, пов’язаних з дією акта – передбачаються додаткові надходження
до бюджету Пенсійного фонду України за рахунок збільшення розміру страхових
внесків для застрахованих осіб та розширення кола застрахованих осіб.

Передбачається збільшення
надходжень зі сплати страхових внесків у 2008 році за рахунок збільшення розміру
страхового внеску для застрахованих осіб 
на суму близько 1,1 млрд. грн.;

У зв’язку з набуттям статусу
застрахованих осіб батьків-вихователів та прийомних батьків передбачається
отримати у 2008 році близько             
8,3 млн.грн.

 

2) кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких
поширюватиметься дія акта – всі страхувальники, які використовують працю
найманих працівників та застраховані особи, які працюють на умовах трудового
договору (контракту) або виконують роботи за угодами цивільно-правового
характеру і є відповідно платниками страхових внесків згідно Закону України
“Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування;

 

3) розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання
та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта – кошти будуть
витрачатися суб’єктами на сплату страхових внесків за застрахованих осіб;

час необхідний для сплати страхових внесків страхувальниками – 20
календарних днів з дня закінчення базового звітного періоду;

 

4) рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних
осіб з основних положень акта – середній, оскільки суб’єкти   будуть поінформовані щодо прийняття проекту
шляхом його офіційного опублікування (згідно постанови Кабінету Міністрів
України від 28.12.92 № 731 “Про затвердження Положення про державну реєстрацію
нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади”), а
саме в “Офіційному віснику України”, а також журналі “Вісник Пенсійного фонду
України” та інших виданнях.

 

9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися
відстеження результативності регуляторного акта

 

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися
шляхом аналізу звітних даних щодо надходжень страхових внесків до Пенсійного
фонду України.

 Базове відстеження
результативності регуляторного акта буде здійснюватися після набрання чинності
цим регуляторним актом. Строк виконання заходів – 45 робочих днів.

Повторне відстеження буде здійснюватися через рік після набрання
чинності цим регуляторним актом. Строк виконання заходів з повторного
відстеження – 45 робочих днів.

Контроль за виконанням вимог регуляторного акта покладено на
заступника Голови правління В.М.Короневського.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено департаментом надходження доходів
Пенсійного фонду України.

 

 

Голова правління                                                                        
О.Зарудний 

 

background Layer 1