ПОСТАНОВА Правління Пенсійного фонду України від 22.04.2016 № 9-2
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова правління
Пенсійного фонду України
22.04.2016 № 9-2
Методичні рекомендації щодо організації роботи підрозділів органів Пенсійного фонду України зі сплати платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб
І. Загальні положення
1.1. Ці Методичні рекомендації розроблено з метою удосконалення виконання підрозділами платежів – департаментом платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб Пенсійного фонду України (далі – департамент) та управліннями (відділами) платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі – регіональні органи), відділами платежів до пенсійної системи та відділами (секторами) контрольно-перевірочної роботи управлінь Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об’єднаних управлінь (далі – територіальні органи) завдань, покладених на них Положенням про Пенсійний фонд України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року № 280, Положенням про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за № 40/26485 (із змінами), Положенням про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об’єднанні управління, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України 22 грудня 2014 року № 28-2, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за № 41/26486 (із змінами), іншими нормативно-правовими актами.
1.2. У своїй роботі підрозділи платежів керуються Конституцією України, законами України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – Закон), “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування”, “Про пенсійне забезпечення”, “Про наукову і науково-технічну діяльність”, “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, “Про виконавче провадження”, “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”, іншими нормативно-правовими актами.
1.3. У цих Методичних рекомендаціях терміни вживаються у значеннях, визначених законами України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”.
1.4. Головним завданням підрозділів платежів є забезпечення збору, обліку страхових внесків до солідарної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (далі – солідарна пенсійна система), інших коштів відповідно до законодавства, забезпечення організації впровадження накопичувальної пенсійної системи, здійснення контролю за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду України (далі – Фонд) в організаціях, що здійснюють виплату і доставку пенсій, установах (закладах), де особи перебувають на повному державному утриманні, та за дотриманням суб’єктами системи пенсійного забезпечення вимог законодавства щодо загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.
1.5. Відповідно до покладених завдань основними напрямками роботи підрозділів платежів є:
1.5.1. В центральному апараті Фонду:
– аналіз виконання планових показників надходження власних коштів до бюджету Фонду;
– аналіз та прогноз надходження коштів до пенсійної системи, у тому числі прогноз спільно з Державною фіскальною службою України (далі – ДФС) – надходження коштів від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок);
– координація роботи підвідомчих органів щодо здійснення контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, правильністю нарахування, обчислення, повнотою і своєчасністю сплати страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування (далі – страхові внески) та інших платежів; за достовірністю поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню; цільовим використанням коштів Фонду, інших коштів, призначених для виплати пенсій та щомісячного грошового утримання суддям у відставці; стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум страхових внесків та інших платежів, застосування фінансових санкцій, передбачених законом;
– направлення відомостей про заплановані органами Фонду перевірки у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку підприємництва, який затверджує план комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) всіх органів державного нагляду (контролю);
– проведення розрахунку показників середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” враховується для обчислення пенсії, відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України від 01 лютого 2008 року № 4-4, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2008 року за № 146/14837;
– організація взаємодії з ДФС, іншими центральними органами виконавчої влади, соціальними партнерами щодо забезпечення прав застрахованих осіб, з питань легалізації заробітної плати, погашення заборгованості по платежах до Фонду та інших питань, що належать до компетенції департаменту;
– здійснення моніторингу даних про оплату праці застрахованих осіб для виявлення фактів мінімінізації розмірів заробітної плати, тіньової зайнятості, інформування про можливі порушення законодавства відповідних органів.
1.5.2. В регіональних органах Фонду:
– аналіз та прогноз надходжень власних коштів у регіоні;
– узагальнення та аналіз адміністративної звітності про надходження коштів та результати проведених перевірок;
– здійснення моніторингу даних про оплату праці застрахованих осіб для виявлення фактів мінімінізації розмірів заробітної плати, тіньової зайнятості, інформування про можливі порушення законодавства відповідних органів;
– взаємодія з контролюючими, правоохоронними органами, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, з органами фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, підприємствами, установами та організаціями щодо забезпечення прав застрахованих осіб у пенсійному страхуванні, погашення заборгованості з платежів до Фонду, легалізації зайнятості та заробітної плати, підготовка аналітичних матеріалів та інформації із зазначених питань;
– організація роботи управлінь Фонду щодо здійснення контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, правильністю нарахування, обчислення, повнотою і своєчасністю сплати страхових внесків та інших платежів; за достовірністю поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню; цільовим використанням коштів Фонду, інших коштів, призначених для виплати пенсій та щомісячного грошового утримання суддям у відставці; стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум страхових внесків та інших платежів, застосування фінансових санкцій, передбачених законом.
1.5.3. В територіальних органах Фонду:
для відділів платежів до пенсійної системи:
– аналіз та прогноз надходження власних коштів;
– облік надходження сум страхових внесків, сум збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, сум штрафів та пені, що застосовуються до платників, на яких покладено обов’язок нараховувати, обчислювати та сплачувати страхові внески (далі – платники), сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”, та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом, на яку має право науковий працівник, регресних вимог, адміністративних штрафів;
– формування та направлення платникам розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, повідомлень про суму витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”, та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом, на яку має право науковий працівник;
– звірення за вимогою страхувальників сум нарахованих та сплачених страхових внесків, інших платежів;
– здійснення моніторингу даних про заробітну застрахованих осіб для виявлення фактів мінімінізації розмірів заробітної плати, тіньової зайнятості, інформування про можливі порушення законодавства відповідних органів;
– взаємодія та обмін інформацією з територіальними органами ДФС з питань нарахування та сплати єдиного внеску та з іншими органами щодо забезпечення прав застрахованих осіб у пенсійному страхуванні;
– стягнення з платників несплачених сум страхових внесків та інших платежів;
– розрахунок фінансових санкцій за порушення законодавства у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та забезпечення направлення рішень про застосування фінансових санкцій платникам.
Для відділів (секторів) контрольно-перевірочної роботи:
– формування плану проведення перевірок у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та їх оприлюднення на власних веб-сайтах (веб-сайті Фонду);
– формування та забезпечення узгодження з платниками, яким донараховано за результатами перевірок суми страхових внесків, вимог про їх сплату;
– оформлення приписів про усунення виявлених порушень законодавства;
– оформлення рішень про застосування штрафних санкцій та пені за порушення, виявлені під час перевірок та забезпечення направлення їх платникам;
– оформлення протоколів про адміністративні правопорушення;
– проведення перевірок:
щодо достовірності відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі – Реєстр застрахованих осіб), а також правильності нарахування, обчислення та сплати страхових та інших платежів, контроль за нарахуванням та сплатою яких покладено на Фонд;
своєчасності та правильності зарахування коштів, призначених для виплати пенсій та грошової допомоги, на поточні рахунки пенсіонерів та одержувачів допомоги в уповноважених банках;
у виплатних об’єктах поштового зв’язку щодо цільового використання коштів Фонду та правильності виплати пенсій та допомог, у тому числі поштовими переказами та за разовими дорученнями;
установ (закладів), де особи перебувають на повному державному утриманні, щодо цільового використання коштів Фонду;
обгрунтованості видачі документів для оформлення пенсій та достовірності поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію (далі – документи, видані для оформлення пенсій);
правильності сплати збору на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.
ІІ. Організація роботи підрозділів платежів за окремими її напрямами
2.1. Прогноз надходження влаcних коштів
2.1.1. Підрозділи платежів здійснюють прогноз надходження коштів від сплати єдиного внеску, та коштів, що надходять від платників на рахунки Фонду, а саме коштів з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених особам на пільгових умовах відповідно до пунктів “а” та “б” – “з” статті 13 Закону України “Про пенсійне забезпечення”, коштів на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленою згідно із Законом, на яку має право науковий працівник, штрафних (фінансових) санкцій та пені, адміністративних штрафів (далі – платежі, адміністрування яких здійснює Фонд), коштів сплачених банками за користування тимчасово вільними коштами Фонду.
2.1.2. Підрозділи платежів територіальних органів Фонду визначають прогнозні показники надходження платежів, адміністрування яких здійснює Фонд, з урахуванням динаміки надходжень та фактичних відшкодувань, що склалися у попередніх періодах.
Зазначені показники до 22 числа місяця, що передує звітному, направляються для опрацювання та узагальнення в регіональні органи Фонду, які надсилають прогнозні показники власних надходжень на наступний місяць та поденно департаменту до 25 числа місяця, що передує звітному.
2.1.3. Департамент опрацьовує показники прогнозних надходжень коштів від сплати єдиного внеску, отримані від ДФС, які подаються до 25 числа місяця, що передує звітному, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 01 грудня 2010 року № 1080 “Про затвердження Порядку покриття тимчасових касових розривів Пенсійного фонду України, пов’язаних з виплатою пенсій” (із змінами).
З урахуванням пропорцій розподілу єдиного внеску, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 року № 675 (із змінами), департамент визначає частину єдиного внеску, що спрямовується до Фонду.
2.1.4. Прогнозні показники надходження власних коштів департамент не пізніше 25 числа місяця, що передує звітному, надає бюджетно-фінансовому департаменту для складання плану-графіку поденного фінансування виплати пенсій і видатків на утримання апарату Фонду.
Розпис доходів бюджету Пенсійного фонду України регіональним управлінням доводяться бюджетно-фінансовим департаментом Фонду відповідно до Порядку розроблення, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду України від 31 серпня 2009 року № 21-2 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 19 травня 2014 року № 8-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05 червня 2014 року за № 590/25367).
2.1.5. За результатами звітного місяця департамент здійснює аналіз виконання органами Фонду доведених показників.
2.2. Моніторинг та аналіз показників, що впливають на стан солідарної пенсійної системи, захист прав застрахованих осіб, формування звітності
2.2.1. Підрозділами платежів територіальних органів Фонду з метою виявлення фактів мінімізації розмірів заробітної плати, тіньової зайнятості, здійснюється моніторинг таких показників Реєстру застрахованих осіб:
1) чисельність застрахованих осіб, фонд оплати праці найманих працівників, грошового забезпечення та сум допомоги у зв’язку із вагітністю та пологами за звітний місяць;
2) діапазони нарахованої заробітної плати застрахованим особам за звітний місяць;
3) чисельність штатних працівників та фонду оплати праці в розрізі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
4) страхувальники, у яких наявна інформація про сплату страхових внесків, але відсутній звіт за відповідний період;
5) страхувальники, у яких наявний звіт, але відсутня інформація про сплату за відповідний період;
6) застраховані особи, які мають одне місце роботи і заробітна плата яких дорівнює або менше мінімальної;
7) застраховані особи, які за основним місцем роботи отримують заробітну плату менше мінімальної та за яких не сплачено єдиний внесок в розмірі не менше мінімального;
8) страхувальники, які нараховують заробітну плату найманим працівникам на рівні або менше мінімальної зарплати за звітний місяць.
Зазначені показники надсилаються департаментом інформаційно-аналітичних систем та електронних реєстрів Фонду щомісяця до 5 числа регіональним органам Фонду, та не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання направляються територіальним органам.
2.2.2. Не рідше ніж раз на рік територіальними органами Фонду здійснюється моніторинг відомостей про застрахованих осіб, яким не зараховано страховий стаж та причини такого незарахування.
2.2.3. Результати аналітично–моніторингових досліджень підрозділи платежів використовують для інформування:
страхувальників щодо з’ясованих невідповідностей з метою вирішення в установленому порядку питання щодо коригування (скасування) поданих відомостей;
контролюючих органів у разі встановлення обставин, що підлягають перевірці (мають ризики щодо несплати податків, зборів, обов’язкових платежів, невиконання вимог законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи);
органів державної виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, контролюючих органів, сторони соціального діалогу, з питань, пов’язаних з обліком прав застрахованих осіб, легалізацією заробітної плати, зайнятості населення, веденням інформаційно-роз’яснювальної роботи – виключно у вигляді знеособлених персональних даних, крім випадків, передбачених законом.
2.2.4. Узагальнення, формування, аналіз місячної та квартальної звітності з питань, що належать до компетенції підрозділів платежів, здійснюється за формами та в строки, встановлені Фондом.
2.3. Забезпечення надходження коштів на покриття фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах
2.3.1. Організація роботи з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, здійснюється підрозділами платежів територіальних органів Фонду відповідно до глави 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України 19 грудня 2003 року № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 року за № 64/8663 (із змінами) (далі – Інструкція).
2.3.2. Підрозділи платежів територіальних органів Фонду формують Розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах (далі – Розрахунки), на підставі відомостей про фактичні витрати на виплату та доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах (далі – Відомості), які надаються підрозділами пенсійного забезпечення територіальних органів Фонду до 1 січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
2.3.3. Сформовані Розрахунки, а також Розрахунки, що надійшли з інших територіальних органів Фонду, аналізуються з метою визначення платників, яким Розрахунки не направляються:
– ліквідовані без правонаступника;
– визнані банкрутами та відносно яких відкрита ліквідаційна процедура;
– знаходяться на території вільної економічної зони “Крим”;
– віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України (крім випадків відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пункту “а” статті 13 Закону України “Про пенсійне забезпечення”).
При здійсненні аналізу використовується інформація:
– з Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, Єдиного державного реєстру судових рішень, оприлюднені на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет відомості про справу про банкрутство;
– з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
– від платників (установчі документи);
– що надається органами ДФС про платників, що мають статус платників єдиного податку відповідно до Порядку обміну інформацією між Міністерством доходів і зборів України, Пенсійним фондом України та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України 19 вересня 2013 року № 494, постановою правління Пенсійного фонду України 19 вересня 2013 року № 16-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 жовтня 2013 року за № 1733/24265.
2.3.4. Виявлені невідповідності у Відомостях та Розрахунках узгоджуються з підрозділами пенсійного забезпечення територіальних органів Фонду та у разі необхідності вносяться зміни до Відомостей та Розрахунків.
2.3.5. Опрацьовані Розрахунки направляються платникам територіальними органами Фонду в порядку та строки, встановлені главою 6 Інструкції.
Відомості та Розрахунки обліковуються підрозділами платежів територіальних органів Фонду та зберігаються в окремих справах.
2.3.6. З метою забезпечення обліку надходження коштів, що підлягають відшкодуванню, суми, відображені у Розрахунках, вносяться 25 числа щомісяця до карток особових рахунків платників з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно до Порядку ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум платежів, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 27 вересня 2010 року № 21-2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 жовтня 2010 року за № 988/18283 (далі – Порядок ведення обліку).
2.3.7. Раз на рік, після закінчення виплатного періоду грудня звітного року, підрозділами платежів територіальних органів Фонду разом з підрозділами пенсійного забезпечення територіальних органів Фонду проводиться звірення сум, що підлягали відшкодуванню в звітному році окремо по кожному підприємству та в розрізі всіх пенсіонерів, що отримують пільгову пенсію. Результати звірення оформлюються актами довільної форми.
Після цього підрозділи платежів складають та забезпечують інформування територіальних органів Фонду за місцезнаходженням підприємств про результати звірення сум відшкодування пільгових пенсій.
2.3.8. Підрозділами платежів здійснюється постійний аналіз стану погашення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
2.4. Забезпечення надходження коштів для фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”, та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, на яку має право науковий працівник (далі – фінансування наукової пенсії)
2.4.1. Організація роботи по забезпеченню надходження коштів для фінансування наукової пенсії здійснюється підрозділами платежів територіальних органів Фонду відповідно до Порядку фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації згідно із Законом України “Про наукову і науково-технічну діяльність”, та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 24 березня 2004 року № 372 (далі – Порядок № 372).
2.4.2. На підставі отриманих з підрозділів пенсійного забезпечення територіальних органів Фонду повідомлень про суму витрат на фінансування наукової пенсії (далі – Повідомлення) та Повідомлень з інших управлінь Фонду, відповідно до Порядку № 372, підрозділи платежів територіальних органів Фонду проводять аналіз належності підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів, де набули страховий стаж наукові (науково-педагогічні) працівники, до державних бюджетних, державних небюджетних або недержавних підприємств, установ, організацій та закладів протягом всього періоду їх діяльності.
При здійсненні аналізу використовується інформація:
– з отриманих від підприємств, установ, організацій та закладів (платників) установчих документів;
– з Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, Єдиного державного реєстру судових рішень, оприлюднені на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет відомості про справу про банкрутство щодо визнання банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури;
– з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
2.4.3. За результатами аналізу, передбаченого підпунктом 2.4.2 пункту 2.4 цих Методичних рекомендацій, визначаються платники, яким Повідомлення не направляються:
– державні бюджетні установи, організації;
– ліквідовані без правонаступника;
– визнані банкрутом та відносно яких відкрито ліквідаційну процедуру;
– знаходяться на території вільної економічної зони “Крим”.
2.4.4. Виявлені за результатами аналізу невідповідності у Повідомленнях узгоджуються з підрозділом пенсійного забезпечення територіального органу Фонду, та у разі необхідності до Повідомлень вносяться зміни.
2.4.5. Повідомлення обліковуються підрозділами платежів територіальних органів Фонду та зберігаються в окремих справах.
2.4.6. Опрацьовані Повідомлення із супровідним листом направляються платнику до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з дня призначення пенсії.
2.4.7. З метою забезпечення обліку надходження коштів для фінансування наукових пенсій, суми, відображені у Повідомленнях, вносяться спеціалістами підрозділів плажів територіальних органів Фонду 25 числа щомісяця до карток особових рахунків платників відповідно до Порядку ведення обліку.
2.4.8. Підрозділами платежів здійснюється постійний аналіз стану погашення заборгованості з фінансування наукових пенсій.
2.5. Стягнення заборгованості зі сплати платежів
2.5.1. Робота підрозділів платежів територіальних органів Фонду по стягненню заборгованості включає:
формування переліку осіб, які мають заборгованість з платежів (щомісячно станом на 1 число);
аналіз динаміки змін заборгованості по всіх видах платежів;
аналіз надходження коштів від погашення заборгованості підприємств, на яких поширюються норми Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання банкротом”;
формування та направлення боржникам для узгодження вимог про сплату недоїмки, рішень про застосування фінансових санкцій та пені згідно глав 8-10 Інструкції, розрахунків, повідомлень у визначених випадках;
моніторинг погашення розстроченої заборгованості згідно з законодавством;
підготовка та направлення матеріалів по підприємствах-боржниках для розгляду на комісіях з питань погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат;
співпраця з органами ДФС, місцевими органами виконавчої влади, іншими органами виконавчої влади та соціальними партнерами з питань погашення заборгованості та забезпечення прав застрахованих осіб у пенсійному страхуванні.
2.5.2. Взаємодія підрозділів платежів територіальних органів Фонду з органами ДФС по стягненню заборгованості зі сплати єдиного внеску здійснюється при завершенні процедур адміністрування єдиного внеску, зокрема, при виявленні невідповідностей щодо стягнутих органами державної виконавчої служби сум заборгованості єдиного внеску у разі необхідності проводиться звірка з територіальними органами ДФС та органами державної виконавчої служби.
5.2.3. Під час стягнення заборгованості з боржників підрозділи платежів територіальних органів Фонду співпрацюють з юридичною службою, а саме:
– готують та надають юридичній службі матеріали по боржниках для стягнення заборгованості в судовому порядку, передачі виконавчих документів для примусового виконання;
– беруть участь у судових засіданнях з питань, що належать до компетенції підрозділів платежів та є предметом розгляду у суді;
– готують матеріали для направлення правоохоронним органам для порушення кримінальних проваджень, за наявності ознак діянь, передбачених Кримінальним кодексом України;
– після отримання інформації щодо порушення справи про банкрутство платника відповідно до Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання банкротом” аналізують картки особових рахунків платника та визначають суми заборгованості для заявлення кредиторських вимог;
– готують та направляють заяви щодо ініціювання заміни арбітражних керуючих, скарг на їх дії (бездіяльність);
– беруть участь у розгляді проектів планів санацій та мирових угод;
– здійснюють ознайомлення з матеріалами виконавчих проваджень про стягнення коштів на користь органів Фонду;
– готують матеріали щодо оскарження дій (бездіяльності) державного виконавця або інших посадових осіб державної виконавчої служби;
– здійснюють щоквартальне звірення виконавчих документів за рішенням про стягнення коштів на користь держави в інтересах органів Фонду відповідно до Порядку взаємодії органів державної виконавчої служби та органів Пенсійного фонду України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 26 грудня 2011 року № 3593/5, постановою правління Пенсійного фонду України від 26 грудня 2011 року № 39-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 грудня 2011 року за № 1523/20261 (далі – Порядок взаємодії);
– забезпечують надання органам державної виконавчої служби наявної інформації про одержання доходу боржниками у вигляді заробітної плати, пенсії, самостійної (добровільної) сплати боргу відповідно до пунктів 9, 13 Порядку взаємодії.
2.6. Організація роботи щодо здійснення контролю за нарахуванням та сплатою збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій
2.6.1. Під час виконання завдань по здійсненню конролю за нарахуванням та сплатою збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій підрозділи платежів територіальних органів Фонду керуються Законом України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування” (із змінами), постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 1998 року № 1740 “Про затвердження Порядку сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій” (із змінами) (далі – Порядок № 1740) .
2.6.2. Підрозділи платежів в територіальних органах Фонду відповідно до Порядку № 1740, забезпечують прийняття звітності:
– про нарахування (утримання) та сплату збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з операцій з купівлі іноземної валюти у готівковій формі, що подаються до 20 числа місяця, що настає за звітним періодом, уповноваженими банками, іншими фінансовими установами та національним оператором поштового зв’язку;
– про нарахування та сплату збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з послуг стільникового рухомого зв’язку, що подають оператори стільникового рухомого зв’язку до 20 числа місяця, що настає за звітним кварталом;
– про нарахування (утримання) та сплату збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час здійснення клеймування виробів державним пробірним клеймом, що подаються казенними підприємствами пробірного контролю до 20 числа місяця, що настає за звітним.
Підрозділи платежів в управліннях Фонду забезпечують внесення прийнятих звітів в автоматизовану інформаційну систему обліку платежів (АРМ ОССВ) відповідно до Порядку ведення обліку.
Облік надходження сум платежів з окремих видів господарських операцій ведеться в окремих реєстрах надходжень за видами платежів відповідно до Порядку ведення обліку, на підставі виписок по групі рахунків, відкритих в управліннях Державної казначейської служби України, на які надходять кошти.
На основі цих реєстрів формуються зведені таблиці, по яких проводиться звірення даних щодо сум сплаченого збору з даними звітів платників збору. Після звірення формується звітність, яка подається до Фонду в строки та за формами, встановленими Фондом.
Підрозділи платежів здійснюють аналіз повноти нарахування та перерахування платниками збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.
У разі виявлення несплачених сум збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, заявлених платниками у звітності, інших розбіжностей або неподання звітності департамент інформує Національний банк України та/або Міністерство фінансів України та контролює заходи по стягненню сум боргу управліннями Фонду.
Повернення платникам помилково або надміру сплачених сум збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій здійснюється органами Державної казначейської служби України згідно вимог Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03 вересня 2013 року № 787, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2013 року за № 1650/24182 (із змінами).
2.7. Організація контрольно-перевірочної роботи
2.7.1. Контроль за дотриманням вимог законодавства про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, правильністю нарахування, обчислення, повнотою і своєчасністю сплати страхових внесків, за достовірністю поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню; цільовим використанням коштів Фонду, інших коштів, призначених для виплати пенсій та щомісячного грошового утримання суддям у відставці здійснюється підрозділами платежів територіальних органів Фонду шляхом проведення перевірок.
2.7.2. Формування та затвердження планів перевірок здійснюється територіальними органами Фонду з урахуванням вимог статей 4, 5 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” (далі – Закон № 877) та Порядку складення та затвердження плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 листопада 2015 року № 902.
Регіональні органи Фонду на підставі відомостей територіальних органів Фонду до 5 вересня року, що передує плановому, подають до Фонду відомості про заплановані перевірки у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування або повідомляють про їх відсутність.
На підставі отриманих відомостей про заплановані перевірки Фонд до 15 вересня року, що передує плановому, подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку підприємництва, відомості про заплановані перевірки для включення до Плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю).
З урахуванням зазначеного Плану, після його затвердження, територіальні органи Фонду до 1 грудня року, що передує плановому, затверджують власні річні плани перевірок.
План проведення перевірок на відповідний рік оприлюднюється на веб-сайті територіального органу Фонду не пізніше ніж за 10 днів до початку відповідного планового періоду. У разі відсутності власного веб-сайту план оприлюднюється на веб-сайті органу Фонду вищого рівня.
Щорічно до 1 квітня територіальні органи Фонду готують звіт про виконання річного плану перевірок суб’єктів господарювання за попередній рік і оприлюднюють його на власному веб-сайті (веб-сайті Фонду).
2.7.3. Позапланові перевірки проводяться підрозділами платежів територіальних органів Фонду у випадках, передбачених статтею 6 Закону № 877.
2.7.4. Про здійснення планової або позапланової перевірки територіальний орган Фонду видає наказ, який має містити найменування суб’єкта господарювання, щодо якого здійснюватиметься перевірка, та предмет перевірки.
На підставі наказу оформляється направлення на проведення перевірки, яке підписується керівником або заступником керівника територіального органу Фонду (із зазначенням прізвища, ім’я та по батькові перевіряючого) і засвідчується печаткою, з урахуванням вимог, визначених частиною третьою статті 7 Закону № 877.
2.7.5. За результатами здійснення планової або позапланової перевірки з питань нарахування та сплати страхових внесків та інших платежів, а також достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, посадова особа територіального органу Фонду складає акт за уніфікованою формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 04 лютого 2016 року № 2-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2016 року за № 270/28400.
У разі виявлення фактів нецільового використання коштів Фонду, необгрунтованості видачі та недостовірності документів, виданих для оформлення пенсій, складається акт довільної форми, який містить систематизований виклад та детальний опис виявлених під час перевірки порушень, з посиланням на відповідну норму законодавства.
Акт складається у двох примірниках та підписується в останній день перевірки посадовими особами територіального органу Фонду, які здійснювали перевірку, та керівником і головним бухгалтером суб’єкта господарювання, а за їх відсутності – особами, що їх замінюють або уповноваженою ними особою.
Акт в день його підписання реєструється в спеціальному журналі реєстрації актів, в якому зазначаються порядковий номер запису, дата складання акта, тип перевірки, найменування суб’єкта господарювання – юридичної особи чи прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця, які перевірялись, код за ЄДРПОУ/реєстраційний номер облікової картки платника податків, результати перевірки (донарахована сума страхових внесків, інформація щодо виявлених недостовірних відомостей про застрахованих осіб, застосування фінансових та адміністративних санкцій).
Запис в журналі реєстрації скріпляється підписом особи, що зареєструвала документ, із зазначенням прізвища, ім’я, по батькові та посади.
В акті на першому аркуші зазначаються дата реєстрації акта та номер акта, який відповідає порядковому номеру в журналі реєстрації актів.
Акт разом з поясненнями платника (за наявності) обов’язково розглядається та візується керівником територіального органу Фонду. У разі наявності порушень, за які законодавством передбачено відповідальність суб’єктів господарювання, керівник територіального органу Фонду приймає рішення про застосування фінансових та/або адміністративних санкцій, передбачених законодавством.
2.7.6. Якщо результати перевірки свідчать про донарахування сум страхових внесків, виявлення фактів неподання страхувальником відомостей про застрахованих осіб або подання недостовірних відомостей про застрахованих осіб, територіальний орган Фонду одночасно з актом перевірки вручає страхувальнику вимогу, в якій зазначається донарахована сума внесків та/або припис щодо усунення порушень законодавства у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування в частині достовірності відомостей, поданих до Реєстру застрахованих осіб відповідно пункту 4 частини першої статті 13-1 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”.
2.7.7. Зберігання актів перевірок здійснюється підрозділами платежів територіального органу Фонду, крім актів перевірок обгрунтованості видачі і достовірності документів, виданих для оформлення пенсії, які передаються до підрозділів пенсійного забезпечення територіального органу Фонду та зберігаються у пенсійній справі пенсіонера.
Копії актів перевірок, які відображають факти подання страхувальниками недостовірних відомостей про застрахованих осіб до Реєстру застрахованих осіб, разом з копіями приписів щодо усунення порушень передаються до підрозділів інформаційно-аналітичних систем та електронних реєстрів територіального органу Фонду для здійснення контролю за виконанням страхувальником припису щодо усунення порушень.
Підрозділи інформаційно-аналітичних систем та електронних реєстрів територіального органу Фонду щомісячно інформують підрозділи платежів про виконання приписів щодо усунення порушень, про що в журналі реєстрації перевірок вноситься відповідний запис.
2.8. Контроль діяльності підрозділів платежів
2.8.1. Департамент контролює діяльність підрозділів платежів регіональних та територіальних органів Фонду за напрямками роботи.
Підрозділи платежів регіональних органів Фонду контролюють діяльність підрозділів платежів територіальних органів Фонду за відповідними напрямками роботи.
2.8.2. Внутрішній контроль за виконанням функцій, покладених на підрозділи платежів передбачає сукупність запроваджених управлінських дій, які здійснюються керівництвом органів Фонду всіх рівнів та працівників, та включає, зокрема:
авторизацію та підтвердження, що здійснюється шляхом отримання дозволу відповідальних осіб на виконання операцій через процедуру візування, погодження та затвердження;
розподіл обов’язків та повноважень, ротацію персоналу, що зменшує кількість ризиків помилок чи втрат;
контроль за доступом до ресурсів та облікових записів, а також закріплення відповідальності за збереження і використання ресурсів, що зменшує ризик їх втрати чи неправильного використання (наприклад, ведення карток особових рахунків платників);
контроль за достовірністю проведених операцій, перевірку процесів та операцій до та після їх проведення, звірку облікових даних з фактичними;
систематичний перегляд роботи кожного працівника (нагляд);
оцінку загальних результатів діяльності органу Фонду, окремих функцій та завдань шляхом оцінювання їх ходу та результатів на предмет ефективності та результативності, відповідності нормативно-правовим актам та внутрішнім регламентам, правилам та процедурам;
аналіз виконання управлінських рішень, виявлених фактів невиконання (неналежного виконання) управлінських рішень, оцінка їх негативного впливу та можливих наслідків;
ухвалення за результатами контролю управлінських рішень, спрямованих на оптимізацію або скасування попередніх управлінських рішень, та подальший контроль за їх виконанням;
інші правила та процедури, в тому числі визначені внутрішніми документами про систему контролю за виконанням документів, правила внутрішнього трудового розпорядку працівників тощо.
2.8.3. Моніторинг стану організації роботи здійснюється у ході щоденної/поточної діяльності та передбачає управлінські, наглядові та інші дії керівників усіх рівнів та працівників підрозділів платежів органів Фонду при виконанні ними своїх обов’язків.
2.8.4. На періодичній основі здійснюються оцінка виконання окремих функцій та завдань працівниками, які не несуть відповідальності за їх реалізацію, та/або підрозділом внутрішнього аудиту шляхом проведення контрольних заходів, передбачених Інструкцією про організацію планування та проведення контрольних заходів у Пенсійному фонді України та його органах, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 17 грудня 2015 року № 26-3.
ІІІ. Заключні положення
Під час виконання покладених функцій підрозділ платежів має право вимагати від відповідних структурних підрозділів Фонду (його органів) первинні документи, розрахунки, довідки, пояснення та інші матеріали, необхідні для виконання покладених на нього обов’язків.
У випадках невиконання зазначених вимог підрозділ платежів інформує про це керівництво відповідного органу Фонду.
Директор департаменту платежів
до пенсійної системи та захисту
прав застрахованих осіб Т. М. Андрійчук