Пропустити навігацію

ПОСТАНОВА Правління Пенсійного фонду України від 22.04.2016 № 9-3 про “Методичні аспекти управління фінансами Пенсійного фонду України”

СХВАЛЕНО

Постанова правління           

Пенсійного фонду України

22.04.2016  № 9-3                     

 

Методичні аспекти управління фінансами

 Пенсійного фонду України

 

І. Загальні положення

1.1. Ці Методичні аспекти управління фінансами Пенсійного фонду України (далі – Методичні аспекти) розроблено з метою удосконалення функціонального забезпечення бюджетних та фінансових процесів в системі органів Пенсійного фонду України, спрямованих на підтримання фінансової стабільності пенсійної системи; складання та забезпечення виконання бюджету Пенсійного фонду України; здійснення ефективного розподілу фінансових ресурсів для пенсійного забезпечення; забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання та інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України та інших джерел, визначених законодавством (далі – пенсійні виплати); запобігання фактам незаконного, неефективного та не результативного використання державних коштів, а також виникненню помилок чи інших недоліків.

1.2.  У цих Методичних аспектах терміни вживаються у такому значенні:

бюджет – план утворення і використання цільового страхового фонду, що формується за рахунок джерел, визначених законом;

кошторис – складова частина бюджету Пенсійного фонду України, яким на бюджетний період встановлюються повноваження щодо отримання надходжень і розподіл асигнувань на взяття зобов’язань та здійснення платежів для виконання органом Пенсійного фонду України своїх функцій та досягнення результатів, визначених відповідно до бюджетних призначень.

1.3. Організація управління фінансами в центральному апараті та територіальних органів Пенсійного фонду України забезпечується бюджетно-фінансовими структурними підрозділами, вид яких залежить від обсягу, характеру та складності роботи – департамент, управління, відділ, сектор або вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання відповідних обов’язків.

Положення про бюджетно-фінансові структурні підрозділи  затверджуються відповідно Головою правління Пенсійного фонду України, начальниками територіальних органів Пенсійного фонду України.

1.4. Забезпечення доступу до інформації про використання Пенсійним фондом України, його територіальними органами публічних коштів здійснюється на умовах і в порядку, передбачених законами України “Про доступ до публічної інформації”, “Про відкритість використання публічних коштів”, “Про публічні закупівлі” та іншими законодавчими актами.

ІІ. Формування та виконання бюджету Пенсійного фонду України

 

2.1. Формування бюджету (плану доходів і витрат)

2.1.1. Механізм складання, розгляду, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду України, бюджетів головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі – головні управління) та планів доходів і видатків управлінь Пенсійного фонду в районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах визначений Порядком розроблення, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду України,  затвердженим  постановою правління Пенсійного фонду України від 31 серпня 2009 року № 21-2 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 19 травня 2014 року № 8-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05 червня 2014 року за
№ 590/25367).

2.1.2. При формуванні власних надходжень у дохідній частині бюджету бюджетно-фінансовий підрозділ враховує дані про:

– обсяги надходжень від сплати єдиного внеску, що спрямовуються на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), які надійдуть у плановому бюджетному періоді від платників;

– фактичні витрати на пенсійне забезпечення осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та інших роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36;

– кошти на виплату різниці у розмірах пенсій науковим працівникам, що відшкодовується за рахунок недержавних та державних небюджетних підприємств, установ та організацій;

– прогнозне підвищення рівня пенсійного забезпечення осіб, зазначених в абзацах третьому та четвертому цього пункту,

– тимчасово вільні залишки коштів Пенсійного фонду України, які знаходяться на його рахунках, а також на рахунках його органів, прогнозний розмір облікової ставки Національного банку України,  для обчислення відсотків за користування тимчасово вільними залишками коштів Пенсійного фонду України, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від
12 вересня 2002 року № 1349 “Про заходи щодо підвищення ефективності управління фінансами пенсійного забезпечення” (із змінами);

– чисельність та розміри пенсій іноземним пенсіонерам, які проживають на території України, що виплачуються відповідно до міжнародних договорів з питань соціального (пенсійного) забезпечення та прогнозний курс валют на плановий рік;

– динаміку надходжень за минулі періоди:

на відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій особам, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та інших роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року
№ 36, та кошти на виплату різниці у розмірах пенсій науковим працівникам, що відшкодовується за рахунок недержавних та державних небюджетних підприємств, установ та організацій;

від сплати фінансових санкцій та пені, нарахованих відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”;

від сплати за договорами про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування відповідно до статті 12 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та статті 10 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”;

коштів на виплату пенсій за рахунок коштів підприємств та організацій окремим категоріям працівників за результатами атестації робочих місць за умовами праці  відповідно до порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 937;

повернення коштів за минулі роки (відшкодування переплат пенсій та допомоги);

від сплати адміністративних штрафів;

благодійних внесків;

коштів, які надходять на відновлення касових видатків минулих періодів, від сплати за оренду майна, реалізацію майна (здачу металобрухту та макулатури) тощо.

Дані про надходження коштів, витрати на пенсійне забезпечення, тимчасово вільні залишки коштів Пенсійного фонду України, які знаходяться на його рахунках, а також на рахунках його органів, визначаються на підставі статистичної та адміністративної звітності, дані про чисельність та розміри пенсій іноземним пенсіонерам, які проживають на території України, визначаються на підставі відомостей, що надходять у порядку, передбаченому міжнародними договорами.

2.1.3. При формуванні обсягів надходження коштів з державного бюджету України бюджетно-фінансовий підрозділ враховує передбачені у законі про державний бюджет України на відповідний рік кошти на виплати, фінансування яких згідно із чинними законодавчими нормами повинні здійснюватись за рахунок коштів державного бюджету.

Підготовка бюджетних запитів здійснюється відповідно до Інструкції, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2012 року
№ 687, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26 червня 2012 року за
№ 1057/21369.

2.1.4. Видатки  Пенсійного фонду України класифікуються відповідно до джерел їх фінансування: видатки за рахунок власних надходжень, видатки за рахунок коштів Державного бюджету України, видатки за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.

2.1.5. В основу розрахунків видаткової частини бюджету Пенсійного фонду України покладаються звітні дані щодо чисельності одержувачів виплат кожної категорії, передбачених законодавством про пенсійне забезпечення, та розмірів їх фактичних пенсійних виплат, розміри прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та мінімальної заробітної плати, затверджені законом України про державний бюджет України на плановий рік, а також прогнозні зміни рівня пенсійного забезпечення відповідних категорій пенсіонерів.

2.1.6. Витрати на оплату послуг з виплати та доставки пенсійних виплат плануються з урахуванням обсягів пенсійних виплат та тарифів на оплату послуг, пов’язаних з виплатою і доставкою державних пенсій та грошової допомоги, що затверджуються  відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року № 1548 “Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)” Міністерством інфраструктури України за погодженням з  Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та Пенсійним фондом України.

2.1.7. Витрати на розрахунково-касове обслуговування плануються з розрахунку планової кількості проведених банком платежів та суми оплати за розрахункове обслуговування за кожен відпрацьований документ, визначеної договором банківського рахунку. Витрати на оплату за підкріплення готівкою виплати пенсії і грошової допомоги плануються з розрахунку планових обсягів готівки на виплату пенсій та тарифів, затверджених Національним банком України на цю послугу.

2.2. Формування кошторисів адміністративних видатків, пов’язаних з виконанням функцій, покладених на Пенсійний фонд України

2.2.1. Кошторис складається з дотриманням Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року  № 228 (зі змінами), та наказу Міністерства фінансів України від 28 січня 2002 року № 57 “Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 лютого 2002 року за № 86/6374 (зі змінами), та іншими нормативними актами, які регламентують формування видатків.

У кошторисі видатки класифікуються відповідно до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12 березня 2012 року № 333, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 березня 2012 року за
№ 456/20769 (із змінами).

Видатки формуються виходячи з об’єктивної потреби в коштах, аналізу фінансово-господарської діяльності територіальних органів за минулий період, враховуючи штатну чисельність, необхідність реалізації окремих програм і намічених заходів.

До кошторисів можуть включатися тільки видатки, передбачені законодавством, необхідність яких обумовлена характером діяльності Пенсійного фонду України, при цьому не допускаються неефективні, не першочергові та не зумовлені потребою витрати.

При визначенні обсягів видатків враховуються вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2014 року № 65 “Про економію державних коштів та недопущення витрат бюджету” та рішень Пенсійного фонду України, прийнятих на її виконання.

2.2.2. При плануванні видатків на оплату праці та нарахувань на неї враховуються види та розміри оплати праці державних службовців, передбачені законодавством про державну службу, та обслуговуючого персоналу – відповідно до наказу Міністерства праці України  від 02 жовтня 1996 року № 77 “Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 1996 року за № 593/1618  (із змінами).

Нарахування на заробітну плату плануються з урахуванням норм законодавства та фактичних видатків за минулі періоди.

2.2.3. Видатки на придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю (папір, марки, конверти, паливно-мастильні матеріали, малоцінні товари, картриджі і інші, товари вартістю до 2500 грн. за одиницю) формуються виходячи ринкових цін, об’єктивної потреби у них, фактичних залишків на початок року та з урахуванням необхідності реалізації окремих програм і заходів щодо економного та раціонального використання коштів Фонду.

Видатки на оплату послуг (оренда, охорона, експлуатаційні, утримання автотранспорту, судовий збір, банківські послуги, інформаційно-роз’яснювальна робота, поточний ремонт приміщень та техніки, послуги зв’язку тощо) розраховуються виходячи з необхідності забезпечення основних обов’язкових платежів  на господарське утримання.

Планування видатків на утримання легкових автомобілів  здійснюється в межах ліміту легкових автомобілів, що обслуговують органи Пенсійного фонду України, установленого згідно із постановою Кабінету Міністрів України від
01 березня 2014 року № 79, та встановлених лімітів середньодобового пробігу автомобілів.

2.2.4. Видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв передбачаються відповідно до затверджених лімітів споживання, укладених угод, цін та тарифів, які визначені на рік, дотримуючись  при цьому економного використання коштів на оплату енергоносіїв та природного газу з урахуванням вимог розпоряджень Уряду щодо підвищення енергоефективності та зменшення споживання енергоносіїв.

2.2.5. Планування капітальних видатків здійснюється виходячи із пріоритетності та обґрунтованості потреби.

При плануванні видатків на придбання обладнання і предметів довгострокового користування враховуються фактична наявність виробничого обладнання і предметів довгострокового користування на початок планового року за результатами інвентаризації, граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04 квітня 2001 року № 332 (із змінами).

Планування та використання коштів на поточний та капітальний ремонт здійснюється з урахуванням наказу Державного комітету з питань житлово-комунального господарства від 10 серпня 2004 року № 150 “Про затвердження Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 серпня 2004 року за №1046/9645 (зі змінами).

2.2.6. До кошторисів додають помісячний план асигнувань, який повинен бути розроблений з урахуванням фактичного виконання за минулий рік, розрахунки окремо по кожному коду економічної класифікації видатків з розшифровкою всіх позицій видатків та обґрунтована пояснювальна записка.

2.2.7.  Пропозиції про внесення змін до кошторисів, планів асигнувань та розрахунків подаються Пенсійному фонду України з відповідним обґрунтованим поясненням та розрахунками щодо доцільності здійснення перерозподілу між відповідними кодами економічної класифікації видатків, помісячним розподілом та в межах затверджених розрахунків.

Проекти довідок змін та пояснення до них подаються Пенсійному фонду України не пізніше 20 числа поточного місяця.

Кошториси головних управлінь, плани асигнувань по кожній програмі окремо, та окремо кошториси та плани асигнувань апарату головних управлінь з розрахунками подаються на затвердження Пенсійному фонду України в місячний термін після затвердження бюджету Пенсійного фонду України.

2.3. Формування та здійснення розподілу фінансових ресурсів

2.3.1. Відповідно до Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом  Міністерства фінансів України від 12 лютого 2016 року № 54, зареєстрованого в Міністерстві юстиції Україні 02 березня 2016 року за № 330/28460, страхові кошти, акумульовані на рахунках Державної фіскальної служби, об                          11 год. 00 хв. засобами програмного забезпечення розподіляються автоматично за видами загальнообов’язкового державного соціального страхування відповідно до визначених пропорцій (у відсотках) та перераховуються за призначенням на рахунок з обліку надходжень Пенсійного фонду України, відкритий в Державній казначейській службі України.

Суми страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, перераховані на рахунки органів Пенсійного фонду України, відкриті відповідно до пункту 12 Прикінцевих положень Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 січня 2004 року № 25 “Про визначення уповноваженого банку, який провадить розрахунково-касові операції з коштами Пенсійного фонду України” в Публічному акціонерному товаристві “Державний ощадний банк України” (далі – АТ “Ощадбанк”), щодня централізовано зараховуються на рахунок Пенсійного фонду України, відкритий у Державній казначейській службі України, і використовуються виключно для фінансування пенсій та інших витрат, що відповідно до законодавства здійснюються з Пенсійного фонду України.

З державного бюджету України кошти Пенсійному фонду України виділяються за кодами програмної класифікації видатків та кредитування на окремі рахунки, відкриті у Державній казначейській службі України, в обсягах, передбачених законом України про державний бюджет України на відповідний бюджетний рік, бюджетом Пенсійного фонду України, помісячним розписом асигнувань та розподілом відкритих асигнувань з Державного бюджету України.

2.3.2. Фінансування пенсійних виплат і адміністративних видатків, пов’язаних з виконанням функцій, покладених на Пенсійний фонд України, здійснюється за планом-графіком поденного фінансування, що складається щомісяця Пенсійним фондом України за погодженням з Міністерством соціальної політики України з урахуванням Порядку покриття тимчасових касових розривів Пенсійного фонду України, пов’язаних з виплатою пенсій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 грудня
2010 року № 1080,  шляхом спрямування коштів з рахунків Пенсійного фонду України, відкритих в Державній казначейській службі України, на видаткові рахунки головних управлінь, відкриті в АТ “Ощадбанк”, на підставі платіжних доручень Пенсійного фонду України.

При складанні плану-графіку поденного фінансування (календарного графіку поденного фінансування) бюджетно-фінансові підрозділи враховують дані відомостей на виплату пенсій по датах на виплатний місяць, списків на зарахування пенсій та допомоги на поточні рахунки за датами виплат в розрізі відділень банків, підсумкової відомості на зарахування пенсій за датами виплат (по контингенту та сумі виплат), що формується програмними засобами Автоматизованої системи обробки пенсійної документації та надаються підрозділами з виплати пенсій; розрахункові обсяги виплат за разовими дорученнями (виходячи з фактичних виплат за попередні періоди); планові обсяги оплати послуг національному оператору поштового зв’язку за надані ним послуги з доставки і виплати пенсії та допомоги; встановлені строки виплати заробітної плати; передбачені умовами укладених договорів зобов’язання щодо оплати товарів, робіт і послуг, пов’язаних із забезпеченням виконання функцій, покладених на Пенсійний фонд України.

Загальна сума потреби календарного графіку поденного фінансування за окремими позиціями звіряється з даними довідки про фактичне використання коштів на виплату пенсій.

2.3.3. Головні управління з видаткових рахунків перераховують платіжними дорученнями кошти для фінансування пенсійних виплат, а також на власні рахунки – для фінансування адміністративних витрат, пов’язаних з виконанням функцій, покладених на органи Пенсійного фонду України.

З рахунків для фінансування адміністративних витрат, пов’язаних з виконанням функцій, покладених на органи Пенсійного фонду України, головні управління платіжними дорученнями перераховують кошти на відповідні рахунки територіальних управлінь.

2.4. Фінансування пенсійних виплат

2.4.1. Фінансування пенсійних виплат здійснюється:

одержувачам через їх поточні рахунки в уповноважених банках – відповідно до Порядку виплати пенсій та грошової допомоги за згодою пенсіонерів та одержувачів допомоги через їх поточні рахунки у банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 року  № 1596 (зі змінами), та укладених з уповноваженими банками договорів;

у разі виплати та доставки національним оператором поштового зв’язку – відповідно до Інструкції про виплату та доставку пенсій, соціальних допомог національним оператором поштового зв’язку, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв’язку України, Міністерства праці та соціальної політики України від 28 квітня 2009 року № 464/156, постановою  правління Пенсійного фонду України від 28 квітня 2009 року № 14-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 02 липня 2009 року за № 592/16608, та укладених договорів;

громадянам, які виїхали на постійне місце проживання за кордон, та пенсіонерам іноземних держав, які проживають в Україні – відповідно до Інструкції про порядок переказування пенсій громадянам, які виїхали на постійне місце проживання за кордон, та виплати пенсій пенсіонерам іноземних держав, які проживають в Україні, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 23 квітня 1999 року № 4-5 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від  20 травня 2015 року № 10-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08 червня 2015 року за
№ 676/27121).

2.4.2. Фінансування коштів на пенсійні виплати здійснюється  рівномірно в усіх адміністративно територіальних одиницях відповідно до плану-графіку поденного фінансування (календарного графіку поденного фінансування).

2.5. Фінансування адміністративних виплат

2.5.1. Адміністративні видатки, пов’язані з виконанням функцій, покладених на Пенсійний фонд України, здійснюються в межах обсягів, затверджених бюджетом Пенсійного фонду України на відповідний рік та відповідно до помісячного плану асигнувань з дотриманням порядку взяття зобов’язань (стаття 48 Бюджетного кодексу України), проведення розрахунків за товари, роботи та послуги, що закуповуються за державні кошти; повноти та достовірності даних підтвердних документів, які формуються та подаються для їх здійснення.

При здійсненні видатків на оплату праці аналізуються положення нормативно-правових актів, диференціація за рахунок встановлення надбавок та розміру преміювання рівня оплати праці спеціалістів залежно від складності, важливості, рівня відповідальності виконуваних службових обов’язків та досягнення встановленої мети (особистого вкладу працівника в загальні результати).

ІІІ. Функціональні повноваження бюджетно-фінансових підрозділів

3.1. Бюджетно-фінансові структурні підрозділи під час організації управління фінансами:

готують пропозиції щодо структури та змісту бюджетних програм  щодо забезпечення пенсійних виплат, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету;

здійснюють на плановий період та наступні за плановим два бюджетні періоди розрахунки з відповідними обґрунтуваннями щодо доходів та видатків бюджету Пенсійного фонду України за статтями доходів (видатків), у тому числі в розрізі підвідомчих органів;

забезпечують складання заявки про потребу в коштах на виплату пенсій,  формування плану-графіку поденного фінансування (календарного графіку поденного фінансування) пенсійних виплат і адміністративних видатків, пов’язаних з виконанням функцій, покладених на Пенсійний фонд України;

здійснюють розподіл коштів між підвідомчими органами для забезпечення запланованих виплат, забезпечують своєчасне і у повному обсязі спрямування коштів на ці виплати, а в територіальних органах Пенсійного фонду України – також ведуть аналітичний облік по здійснених пенсійних виплатах;

аналізують взаємозв’язок показників роботи Пенсійного фонду України та його органів за звітні періоди і соціально-економічних показників розвитку держави, адміністративно-територіальних одиниць, здійснюють економічний аналіз виконання показників бюджету (плану доходів і витрат) в розрізі статей та кошторису;

забезпечують достовірне та у повному обсязі ведення та відображення в бухгалтерському обліку операцій фінансово-господарської діяльності;

здійснюють поточний контроль за дотриманням законодавства при взятті зобов’язань, здійсненні платежів відповідно до взятих зобов’язань, цільовим,  економним та раціональним використанням коштів; забезпечують дотримання вимог нормативно-правових актів щодо використання фінансових, матеріальних (нематеріальних) та інформаційних ресурсів; інвентаризації необоротних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, документів, розрахунків та інших статей балансу; відшкодування винними особами збитків  від крадіжок, нестач та розтрат;

складають, узагальнюють та аналізують оперативну, фінансову та бюджетну, податкову, статистичну звітність;

вносять пропозиції щодо удосконалення організації управління фінансами, форм планування, деталізації економічного аналізу з питань законності та правильності запланованих видатків, їх розподілу за економічною класифікацією, додержання діючих ставок (посадових окладів), норм, цін, лімітів, а також інших показників відповідно до  законодавства;

готують інформацію про фінансовий стан, господарську діяльність  та рух коштів для прийняття обґрунтованих  управлінських рішень щодо використання коштів;

розробляють та здійснюють заходи щодо дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни;

виконують інші  функції в межах покладених повноважень.

ІV. Контроль діяльності бюджетно-фінансових підрозділів

4.1. Заходами контролю є сукупність запроваджених управлінських дій в органах Пенсійного фонду України, які здійснюються керівництвом усіх рівнів та працівниками для впливу на ризики з метою досягнення мети та цілей, зазначених у пункті 1.1 Методичних аспектів, та включають, зокрема:

авторизацію та підтвердження, що здійснюється шляхом отримання дозволу відповідальних осіб на виконання операцій через процедуру візування, погодження та затвердження;

розподіл обов’язків та повноважень, ротацію персоналу, що зменшує кількість ризиків помилок чи втрат;

контроль за доступом до ресурсів та облікових записів, а також закріплення відповідальності за збереження і використання ресурсів, що зменшує ризик їх втрати чи неправильного використання (наприклад, укладання договорів про матеріальну відповідальність, видача довіреностей, встановлення режимів доступу до інформаційних ресурсів тощо);

контроль за достовірністю проведених операцій, перевірку процесів та операцій до та після їх проведення, звірку облікових даних з фактичними (наприклад, порівняння кількості поставлених товарів з кількістю товарів, що було фактично замовлено);

систематичний перегляд роботи кожного працівника (нагляд);

оцінку загальних результатів діяльності органу Пенсійного фонду України, окремих функцій та завдань шляхом оцінювання їх ходу та результатів на предмет ефективності та результативності, відповідності нормативно-правовим актам та внутрішнім регламентам, правилам та процедурам;

аналіз виконання управлінських рішень, виявлених фактів невиконання (неналежного виконання) управлінських рішень, оцінку їх негативного впливу та можливих наслідків;

ухвалення за результатами контролю управлінських рішень, спрямованих на оптимізацію або скасування попередніх управлінських рішень, та подальший контроль за їх виконанням;

інші правила та процедури, в тому числі визначені внутрішніми документами про систему контролю за виконанням документів, правила внутрішнього трудового розпорядку працівників тощо.

4.2. Моніторинг стану організації та управління фінансами здійснюється у ході щоденної/поточної діяльності та передбачає управлінські, наглядові та інші дії керівників усіх рівнів та працівників органів Пенсійного фонду при виконанні ними своїх обов’язків з метою визначення та коригування відхилень.

4.3. На періодичній основі здійснюються оцінка виконання окремих функцій та завдань працівниками, які не несуть відповідальності за їх реалізацію, та/або підрозділом внутрішнього аудиту шляхом проведення контрольних заходів, передбачених Інструкцією про організацію планування та проведення контрольних заходів у Пенсійному фонді України та його органах, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 17 грудня 2015 року № 26-3, для більш об’єктивного аналізу стану використання фінансових ресурсів Пенсійного фонду України, майна, інших матеріальних активів, спрямованих на виявлення та запобігання відхиленням, що перешкоджають законному та ефективному використанню коштів і майна.

Директор бюджетно-

фінансового департаменту                                                                  Т. Король

 

background Layer 1