ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту Закону України “Про внесення зміни до ст. 165-1 Кодексу України про адміністративні равопорушення”
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
до проекту Закону України “Про внесення зміни до
ст. 165-1 Кодексу
України про адміністративні правопорушення”
1. Обґрунтування
необхідності прийняття акта
Прийняття
проекту Закону України “Про внесення зміни до ст.165-1 Кодексу України про
адміністративні правопорушення” викликана необхідністю підвищення
відповідальності посадових осіб підприємств, установ та організацій за порушення чинного законодавства у
стосунках з органами Пенсійного фонду
України, зокрема Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне
страхування” (далі – Закон).
2. Мета і шляхи її
досягнення
Метою
прийняття проекту Закону є підвищення відповідальності посадових осіб
підприємств, установ та організацій за
дотримання чинного законодавства у стосунках з
органами Пенсійного фонду України, зокрема Закону України “Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. Особливо потребує
підвищення відповідальності за несвоєчасні розрахунки по нарахованих страхових
внесках.
Відповідно
до Закону страхові внески є цільовим
загальнообов’язковим платежем, які підлягають сплаті у встановлені Законом
терміни та незалежно від того, чи була нарахована заробітна плата фактично
виплачена працівникові. Тільки сплачені страхові внески, як передбачено у
частині І статті 24 Закону, є підставою для врахування періодів роботи у
страховий стаж працівнику.
На
сьогодні Пенсійний фонд України виплачує усі пенсії вчасно і в повному обсязі,
в тому числі і колишнім працівникам
підприємств, які несвоєчасно та
не в повному обсязі розраховуються з Фондом, або зовсім не розраховуються.
Отже, Фонд практично є кредитором відповідних підприємств на суму, яка на
сьогодні складає понад 1,7 млрд. грн.
Поряд з
цим, існування боргів по страхових внесках не дає права працівникові зарахувати
до страхового стажу відповідний період роботи та врахувати заробітну плату при
обчисленні пенсії. Крім того, працюючі
пенсіонери не можуть перерахувати пенсію
після двох років роботи з дня призначення або останнього перерахунку пенсії.
Враховуючи
вищенаведене, та з метою зупинення темпів зростання заборгованості платників
перед Фондом, що є нагальною проблемою
при постійно зростаючій потребі в коштах на виплату пенсій, які
регулярно переглядаються у бік збільшення, виникла необхідність збільшити
розміри відповідальності безпосередньо керівників підприємств-боржників
за порушення законодавства у розрахунках з Фондом.
Крім
того, ставки штрафних санкцій, передбачених цією статтею, було встановлено у
1997 році, коли неоподатковуваний мінімум дорівнював мінімальній заробітній
платі. З цього часу ставки не переглядались. На сьогодні мінімальна заробітна
плата становить 545 грн., що у тридцять два рази більше неоподатковуваного
мінімуму.
3. Правові аспекти
Пропонується збільшити ставки
штрафних санкцій, які застосовуються до посадових осіб підприємств, установ та
організацій, що вплине на їх відповідальність за порушення, перелічені у статті 165-1 Кодексу України про
адміністративні правопорушення.
Перелік
нормативно-правових актів у даній сфері правового регулювання:
Закон
України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”;
Кодекс
України про адміністративні правопорушення.
4. Фінансово-економічне
обґрунтування
Прийняття
проекту постанови не потребує додаткових витрат з Державного та місцевих
бюджетів.
5. Позиція заінтересованих
органів
Позиція
заінтересованих органів буде відома після погодження проекту Закону.
6. Регіональний аспект
Проект
Закону не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
7. Громадське обговорення
Проект
Закону потребує проведення консультацій з громадськістю.
8. Прогноз
соціально-економічних та інших наслідків прийняття проекту Закону
Прийняття
проекту Закону дозволить підвищити відповідальність посадових осіб підприємств,
установ та організацій за порушення чинного законодавства у розрахунках з Пенсійним
фондом, що позитивно вплине на платіжну дисципліну платників та
забезпечення належної потреби в коштах
на виплату пенсій та грошової допомоги пенсіонерам.
Голова правління О.Зарудний